|
کدخبر: 147840 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش نیوز:

برنامه ای که بیابان را جنگل می کند

فواید اپ «آنت فورست» به بیابان‌زدایی و دغدغه‌های زیست‌محیطی محدود نمی‌شود. حدود ۴۰۰ هزار نفر به کاشت و باغبانی این تعداد عظیم درخت، اشتغال دارند.

فناوری برنامه ای که بیابان را جنگل می کند

تا همین دو قبل، دولت چین در زمینه رعایت استانداردهای محیط‌زیستی، بدنام بودند. هدف مقدس دولتمردان چینی؛ توسعه حداکثری، صنعتی کردن کشور و تبدیل تک‌تک خانه‌ها به کارخانه بود و توسعه پایدار، اصلا دغدغه نبود. بنا به دلایل بسیار، عمر آن دوران به سر رسیده است.  برای بررسی بیشتر این موضوع با گسترش‌نیوز همراه باشید.

فقط ۸۰۰ هزار موتور در شانگهای تردد می کنند

شانگهای به یک شهر-کارخانه عظیم تبدیل شد اما چینی‌ها دیگر نمی‌توانستند بیش از این به آلودگی آن بی‌اعتنا باشند پس دست به کار شدند و با اجرای چند طرح مبتکرانه، شهر را نجات دادند. جالب است بدانید آلایندگی ناشی از دی اکسید نیتروژن در شانگهای ۲۵ میلیونی به مراتب کمتر از تهران است. مقامات شانگهای ۱۸ سال قبل تردد موتورسیکلت‌ها در بزرگراه‌ها و مراکز شهر را به طور کامل ممنوع اعلام کردند. حالا بیشتر مردم برای انجام سفرهای شهری خود از اسکوتر و دوچرخه‌های برقی استفاده می‌کنند. در شهری که تقریبا دو برابر تهران جمعیت دارد فقط ۸۰۰ هزار موتورسیکلت تردد می‌کنند اما این عدد در پایتخت ایران بیش از دو و نیم میلیون است.

داستان تکریم محیط‌زیست در چین به مهار آلودگی محدود نمی‌شود. آنها در سال ۲۰۱۶ به ابتکاری خیره‌کننده دست زدند تا الهام‌بخش دیگران باشند. آنها این بار به بیابان‌زدایی پرداختند و چند پروژه بلندپروازانه تعریف کردند. علاوه بر این دولت چین از شرکت‌های خصوصی که در این زمینه ابتکار به خرج دهند به خوبی حمایت می‌کند.

صاحب یک درخت واقعی می شوید

 اپلیکیشن آنت فورست، حاصل همین تلاش و همکاری است. در حال حاضر از هر دو نفر چینی، یک نفر این برنامه را نصب کرده‌اند. روش کار با این اپ آسان است. شما به عنوان کاربر وسایل حمل و نقل عمومی، امتیاز دریافت می‌کنید.

آنت-فورست۳

در واقع بعد از هر بار استفاده از مترو، اتوبوس و تاکسی یک امتیاز به حساب کاربری شما تعلق می‌گیرد. علاوه بر این اگر به جای پلاستیک و کاغذ از جایگزین‌های سبز و پایدار استفاده کنید امتیاز دریافت می‌کنید. اپ یک درخت مجازی به شما اختصاص می‌دهد و شما به طور مداوم فرایند رشد و نمو آن را مشاهده می‌کنید. زمانی که امتیاز کسب شده شما به حد نصاب رسید یک  درخت واقعی به اسم شما کاشته می‌شود. درخت‌ها در بعضی نواحی بیابانی چین کاشته می‌شود. موقعیت درخت شما از طریق ماهواره قابل مشاهده است. این اپ در سال ۲۰۱۶ توسط شرکت ALIPAY راه‌اندازی شد. این اپ یکی از محبوب‌ترین پلت فرم های پرداخت آنلاین در چین و جهان است. حدود ۵۰۰ غیرچینی هم از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند. شرکت مادر سال‌ها قبل فعالیت خود را در عرصه خدمات پرداخت شروع کرده بود اما در سال ۲۰۱۶ تلاش کرد از قدرت فناوری برای بهبود شرایط اقلیمی استفاده کند.

انت-فورست

۱۲۲ میلیون درخت کاشته شد

آمارها حاکی از آن است که این اپ معجزه کرده است. از این طریق تا به حال حدود ۱۲۲ میلیون درخت کاشته شده است. به برکت این برنامه بیش از ۱۰۰ هکتار از زمین‌های بیابانی چین دیگر بیابان به شمار نمی‌آیند. آمارها نشان می‌دهد که این اپلیکیشن مانع از ایجاد آلودگی ناشی از انتشار کربن ۸ میلیون تن شده است. فواید آنت فورست به بیابان‌زدایی و دغدغه‌های زیست‌محیطی محدود نمی‌شود. حدود ۴۰۰ هزار نفر به کاشت و باغبانی این تعداد عظیم درخت اشتغال دارند. این ابتکار ارزشمند بزرگترین جایزه محیط‌زیستی را برای خالق آن به ارمغان آورد. سازمان ملل متحد جایزه جهانی قهرمانان زمین را به این شرکت و سازنده آن اهدا کرد. این اپ نشان داد که فناوری می‌تواند ابزاری برای ترویج عادت‌های سبز باشد. با یک ابتکار و تشویق ساده می‌توان شهروندان را به عمل واداشت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها