|
کدخبر: 122805 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

۴ تغییر بزرگ مرغداری در آینده

بازار و صنعت پرورش طیور در آینده تغییرات بسیاری را به خود خواهد دید. حذف آنتی‌بیوتیک‌ها، سیاست‌گذاری اقتصادی چین و تغییر ذائقه غذایی تاثیرات عمیقی به جا خواهند گذاشت.

اقتصاد ۴ تغییر بزرگ مرغداری در آینده

بدون شک در آینده نزدیک، اقتصاد مرغداری دستخوش یک سری تغییرات بنیادی می‌شود. بدون شک یکی از این عوامل فناوری و پیشرفت‌های آن است اما در این مطلب به چهار عامل متفاوت پرداخته می‌شود. در ادامه سعی می‌کنیم به این ۴ عامل تغییرآفرین نگاهی بیندازیم با گسترش‌نیوز همراه باشید.

خداحافظی با آنتی بیوتیک‌ها

در آینده نزدیک، صنایع پرورش طیور در همه کشورها به پرورش بدون استفاده از آنتی‌بوتیک‌ تن می‌دهند. این رخداد به ظاهر ساده، پیامدهای عمیقی به جا خواهد گذاشت. اگر قرار باشد که آسیب‌پذیری طیور در برابر بیماری‌های افزایش یابد تولید و مدیریت واحدهای پرورش طیور به مراتب دشوارتر و حساس‌تر می‌شود. معمولا وقتی درباره آینده صحبت شود به یاد ماشینی شدن بیشتر کار می‌افتیم اما در ارتباط با موضوع موردبحث ما، پیش‌بینی می‌شود که تعداد واحدهای مجتمع‌های پرورشی افزایش یابد اما این تغییر به نوبه خود ضریب خطر اشتباه را افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر با افزایش واحدها، احتمال خطای انسانی افزایش می‌یابد. ریچارد کاتمیر، معاون مدیرعامل شرکت بزرگ Luxoft معتقد است که به زودی باید شاهد وقوع یک اشتباه بزرگ از سوی یکی از بزرگان این صنعت باشیم. وقوع چنین اشتباهاتی به اعتبار هر برندی که مرتکب خطاهای بزرگ شود آسیب جدی وارد می‌کند.

تاثیر تغییر سیاست چینی‌ها

دولت چین در همه عرصه‌ها روی خودکفایی و خوداتکایی تکیه دارد. چینی‌ها معتقد هستند که حجم مصرف داخلی باید متناسب با ظرفیت تولید داخل باشد. وقتی پای مواد غذایی در میان باشد «امنیت غذایی» یکی از دغدغه‌های مهم همه کشورهاست اما دولت چین هدف به مراتب بزرگتری را دنبال می‌کند: خودکفایی تمام‌عیار در تامین مواد غذایی. کاتمیر معتقد است که چین فعلا امکان افزایش قابل توجه ظرفیت تولید در بخش طیور را ندارد بنابراین شهروندان را به مصرف کمتر تخم مرغ و گوشت طیور تشویق می‌کند. گفته می‌شود که دولت چین قصد دارد وابستگی خود در حوزه گوشت مرغ و تخم مرغ را به صفر برساند و دیر یا زود ممنوعیت وارداتی اعمال می‌کند. این رویه تاثیر چندانی بر صنعت طیور کشورهایی مثل ایالات متحده به جا نخواهد گذاشت اما کشورهای سطح متوسطی که روی سرمایه‌گذاری طیور سرمایه‌گذاری کرده‌اند را متاثر خواهد کرد. چین بازار بسیار بزرگی است اما به نظر نمی‌رسد که بتوان آن را بازار قابل‌اعتمادی برای طیور دانست.

گیاهخواری مصرف مرغ را افزایش می‌دهد

به نظر می‌رسد که فرهنگ گیاهخواری چندان هم برای صنعت پرورش طیور بد نباشد. علاقه‌مندان رژیم‌های غذایی جدید ، دشمنی آشتی‌ناپذیر با گوشت قرمز دارند اما بسیاری از گیاهخواران، مصرف گوشت سفید را چندان مضر نمی‌دانند و اتفاقا به عنوان مکمل از ان استفاده می‌‌کنند. جایگزینی طیور با گوشت قرمز برای این قشر رو به افزایش به احتمال زیاد سرانه و تولید مصرف طیور را افزایش خواهد داد. از قرار معلوم دشمنی با گوشت قرمز به نفع صنایع پرورش طیور تمام می‌شود.

آمریکایی‌ها مصرف خود را کاهش نمی‌دهند

فرهنگ گیاهخواری و آگاهی بیشتر از مضرات مصرف گوشت رو به روز نهادینه‌تر می‌شود اما نه در آمریکا. آمریکاییان هم به استانداردهای غذایی خود اهمیت بیشتری خواهند داد اما میانگین مصرف گوشت و محصولات پروتئینی در این کشور بعید است کاهش محسوسی داشته باشد. در فرهنگ آسیایی و آفریقایی، زمینه برای تضعیف فرهنگ گوشتخواری فراهم اسست اما به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها به این زودی در علاقه مفرط خود به گوشت تجدیدنظر نخواهند کرد.

منبع: www.wattagnet.com

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها