|
کدخبر: 307435

حرف‌های جنجالی خزاعی/ علت سانسور «برادران لیلا»چه بود؟

اصلا «برادران لیلا» در آنجا [جشنواره کن] تمام شد، ما اصلا بحثی نداشتیم گفتیم برمی‌گردند، بنشینیم راجع به اصلاحات صحبت کنیم، گفتند باشد. رفتند جشنواره کن آن اتفاقات در جشنواره افتاد.

فرهنگ حرف‌های جنجالی خزاعی/ علت سانسور «برادران لیلا»چه بود؟

یکی از ابهامات موجود در مورد فیلم سینمایی «برادران لیلا» ساخته جنجالی سعید روستایی که قبل از حضور در جشنواره کن با اصلاحاتی از طرف شورای پروانه نمایش مواجه شده بود، تعداد و موضوع این اصلاحیه‌ها بود که حالا رییس سازمان سینمایی در چند پرسش و پاسخ با فریدون جیرانی پرده از جنجال‌های این فیلم و ماجراهای حاشیه‌ای آن دوره برداشته است.

خزاعی – «برادران لیلا» آمدند، گفتیم می‌خواهی جشنواره کن حضور پیدا کنی؟ گفتند آره، گفتیم مجوز نگرفتی پس بگذار پروانه نمایش صادر بشود. جلسه فوق‌العاده گذاشتیم برای‌شان شورای پروانه نمایش ببیند زودتر مشکلاتش حل بشود، در شورای پروانه نمایش با این فیلم مباحث مختلفی بود یعنی به خاطر مضامینی که داشت مطرح می‌کرد و تحلیل‌هایی که راجع به این فیلم بود بالاخره پیشنهادهایی بود در نهایت دوستان گفتند این فیلم در جشنواره کن حضور پیدا کند ۴ مورد اصلاح بود، ۴ مورد اصلاح چی بود؟ الان که فیلم دیده شده راحت‌تر می‌توانم در موردش صحبت کنم. ۱-سیلی به پدر می‌خورد. این اشکالی داشت درمی‌آمد معنا دارد آقای جیرانی. ۲-دستشویی که مرده انجام می‌داد. کجای فرهنگ ما این‌جوری است؟ شما دارید به عنوان یک کالای فرهنگی محصول‌تان را می‌برید تا به مردم دنیا نمایش بدهید آهای مردم دنیا این ایرانی دارد این کار را انجام می‌دهد. در کجای فرهنگی این است. جزو نادرهاست در فرهنگ ما. یعنی اتفاقا در مکتب‌مان چه قبل از انقلاب حتی شما نگاه کنید بعد انقلاب، قبل از اسلام هم نگاه بکنید ایرانی‌ها صاحب یک تمدن و فرهنگ بودند. چنین رفتاری نداشتند. قوم وحشی نبودند که بگویید دستشویی در ظرفشویی انجام می‌دهند. این چهار تا اصلاح که…برای «برادران لیلا» گفتیم سه یا چهار اصلاح را انجام بدهید اما دوستان این را هم نپذیرفتند و گفتند وقت گذشته است.

جیرانی – دو تای دیگر چی بود؟

خزاعی – الان حضور ذهن ندارم، چون فکر نمی‌کردم راجع به این می‌خواهید صحبت کنید، حالا سه یا چهار تا گفتم همین‌ها را انجام بدهید دوستان این را هم نپذیرفتند، یعنی انجام ندادند. گفتند این را نمی‌توانیم انجام بدهیم وقت گذشته است رفتند در نهایت. گفتیم در جشنواره کن می‌روید یک جلسه من این دوستان را دیدم بقیه جلسات با دوستان دیگر بود، گفتم دارید می‌روید رعایت احوالات را بکنید یعنی چون شما یک تیم می‌روید معمولا ۴ و ۵ نفر می‌روند قوم و خویش و خانوادگی هم رفتند، تعدادی که حضور پیدا کردند زیادتر بود. دوستان رفتند اصلا «برادران لیلا» آنجا تمام شد، ما اصلا بحثی نداشتیم گفتیم برمی‌گردند بنشینیم راجع به اصلاحات صحبت کنیم، گفتند باشد رفتند جشنواره کن آن اتفاقات در جشنواره افتاد.

جیرانی – چه اتفاقاتی افتاد؟

خزاعی -همان اتفاقاتی که بود از آن اتفاقات به بعد بحث برادران لیلا بحث سازمان سینمایی نبود.

جیرنی – چرا؟

خزاعی – خارج شد از سازمان سینمایی. به شوخی به من می‌گویند از روز اول که آمدی بحران داشتی.

جیرانی – به خاطر آن مساله بوسه؟

خزاعی – همه مسائل، حرف‌هایی که آقای روستایی زد که در کشور من سانسور و خانم ترانه یخچال‌های ما… حالا من یادم نیست خیلی اهمیت ندارد برای من. خیلی دقت نمی‌کنم آنقدر گرفتارم که مسائل جزیی را دقت نمی‌کنم. وقتی اینها برگشتند بازتاب‌های اجتماعی این جریان شد حتی ما باز هم به این دوستان گفتیم یک کم صبر کنید یک سری مسائل را اصلاح کنید. این چه رفتاری بود انجام دادید شما رفتید می‌توانستید مثل سایر فیلمسازها حرفی هم دارید بزنید رفتارهای اجتماعی چرا انجام دادید؟ البته مواجه شد اگر یادتان باشد با جنبش «می‌تو». شما نمی‌توانید یک پدیده اجتماعی را یک وجهی به آن نگاه کنید. برادران لیلا در کجا شکل گرفت؟ بعد چه جریانی اتفاق افتاد؟ ۱- «تفنگت را زمین بگذار» شهریور شکل گرفت، یک بیانیه بسیار تند سیاسی صنفی نبود. ۲- جنبش «می‌تو» شکل گرفت. ۳-جریان داریوش مهرجویی شکل گرفت و آقای سعید سهیلی جریانش شکل گرفت که می‌خواست فیلمش اکران بشود، نمی‌توانست. بعد نامه سرگشاده آقای منوچهر محمدی بابت «چپ راست» شکل گرفت، بعد شورای صنفی. به شوخی به من می‌گویند بحران داشتی از روز اول که آمدی سینمای ایران، تقریبا هر چند روز ما برای اینکه یک چیز دیگری را حل کنیم وارد یک بحران جدید می‌شدیم.

منبع: سینما اعتماد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها