|
کدخبر: 305614 عطیه فتحی

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

ماجرای کمدی های پر فروش / مخاطبان سینما چه میگویند؟

از امروز، سه‌شنبه ۱۴ شهریورماه، سینما به مناسبت اربعین حسینی به یک استراحت کوتاه‌مدت می‌رود، به همین علت ما به نظرات مخاطبینی که ۵ فیلم اول چارت را دیده‌اند می‌پردازیم.

فرهنگ ماجرای کمدی های پر فروش / مخاطبان سینما چه میگویند؟

اخیراً شاهد فروش بدون توقف فیلم‌هایی در چارت سینماها بوده‌ایم، از بین این فیلم‌ها می‌توانیم به ۵ فیلم اول جدول یعنی «فسیل»، «شهرهرت»، «سه کام حبس»، «آهنگ دو نفره» و «کت چرمی» اشاره‌کنیم. اما زیاد فروختن فیلم‌ها دلیل بر خوب بودن آن‌ها نیز است؟

ما در این گزارش تصمیم گرفتیم تا به‌جای پرداختن به نظرات منتقدان و صاحب‌نظران به سراغ مردم برویم تا نظرات آن‌ها را بعد از دیدن این فیلم‌ها بدانیم؛ پس به سراغ نظرات کاربران فضای مجازی رفتیم، به‌جرئت می‌توان گفت که تعداد زیادی از نظرات منفی بوده است. در ادامه تعدادی از کامنت ها را باهم می‌بینیم.

۱.فسیل

سینما در ماه اخیر حدود ۵۰۰ میلیارد تومان فروش کرده است که می‌تواند خبر خیلی خوبی برای سینما به‌حساب بی آید، اما ۳۰۰ میلیارد فقط برای دو فیلم اول چارت یعنی "شهرهرت" و "فسیل" است.

یکی از نقدهای منفی نسبت به این فیلم طولانی بودن زمان اکران این فیلم است، خیلی از کاربران به این نکته اشاره‌کرده بودند که تبلیغات برای این فیلم بسیار زیاد است.

البته نکته بسیار درستی هم هست، سینما این روزها می‌خواهد رکورد خود را بزند و خب چه چیزی بهتر از اینکه این فیلم را روی پرده نگه دارد و هر روز تبلیغات خود را بیشتر کند.

فسیل-4

فسیل-3

فسیل-2

فسیل-1

مسئله این نیست که چرا این فیلم به فروش فوق‌العاده رسیده، بحث ما هم در این گزارش این نیست، اما فیلم اول چارت سینمای هر کشوری ذائقه آن مردم را معلوم می‌کند، مردم این روزها به خاطر شرایط کنونی جامعه که بسیار سخت شده به سمت کمدی می‌روند، اما گاها می‌بینیم که این کمدی‌ها درشان و منزلت مردم نیست، این فروش هنگفت این موضوع را نشان می‌دهد که هنوز نمی‌توانیم دغدغه‌های اساسی مردم را به تصویر بکشیم و مخاطب را مجبور کنیم که از آن استقبال کند، در وهله دوم اگر هم مردم به سمت کمدی کشیده می‌شوند باید به سمت کمدی انتقادی بروند، کمدی انتقادی‌ای که در پشت زمینه آن به مشکلات مردم می‌پردازد و باعث تحرک جامعه می‌شود، اما ما تنها کمدی‌های عامه‌پسند می‌بینیم و این موضوع جای تأسف دارد.

۲. شهر هرت

داستان این فیلم نیز مانند فسیل است و دوباره پرداختن به آن زیاده‌گویی است. فقط این موضوع مهم است که کریم امینی گیشه را تسخیر کرده است، آن‌قدر که فرصت نفس کشیدن برای فیلم‌های دیگر باقی نگذاشته است، باهم نگاهی به نظرات کاربران در فضای مجازی به این فیلم می‌اندازیم.

شهر-هرت-5

شهر-هرت-4

شهر-هرت-3

شهر-هرت-2

شهر-هرت-1

این نظرات دلیل بر این نیست که نقد مثبت نداشته است، اتفاقاً ممکن است که در طول روز ما با نظرات مثبت زیادی درباره این فیلم مواجه شویم، اما خب نقدهای منفی همیشه نشان‌دهنده خشم مخاطبان نسبت به این فیلم است.

البته این طبیعی است، وقتی کسی به سمت دیدن فیلم کمدی می‌رود انتظار دارد که در کنار خنده‌دار بودن فیلم، داستان دل‌چسبی هم داشته باشد که آن را دنبال کند. اما متأسفانه خیلی سال است که در فیلم‌های کمدی کسی به دنبال داستان نیست، همین‌که صرفاً با شوخی‌های ناپسند بشود مخاطب را خنداند، کافی است.

۳. سه کام حبس

این فیلم قبل از موضوع آن، بازیگران ستاره‌ای دارد که باعث می‌شود برای دیدنش ترغیب شوید، کمتر زمانی پیش می‌آید که پریناز ایزدیار و محسن تنابنده را کنار هم ببینیم، اما جدای از آن‌ها موضوع این فیلم خوراک کسانی است که به دنبال فیلم‌های اجتماعی و دغدغه‌های جامعه هستند. اما نظرات مردم  راجع به این فیم چیست؟

حبس-3

حبس-2

حبس-1

همان‌طور که می‌بینید خیلی از نظارت به ثبت رسیده در سینماتیکت مثبت بوده است، مثل‌اینکه این فیلم به حد کافی مخاطبین خود را تحت تأثیر قرار داده و کم‌کاری عوامل این فیلم نیز در تبلیغات نشان‌دهنده این است که تهیه‌کننده و کارگردان از جایگاه این فیلم راضی هستند.

۴. آهنگ دو نفره

در سینمای ایران ابتدا حضور خوانندگان مشهور بیشتر حالتی دکوراتیو داشت و کارگردانان صرفاً برای جلب تماشاگر از آن‌ها استفاده می‌کردند. اما در سال‌های اخیر سینماگران ایرانی توجه بیشتری به نوشتن داستان‌هایی با محوریت موسیقی نشان دادند و نقش دراماتیک مهمی در داستان برای خوانندگان در نظر گرفتند. آهنگ دو نفره یکی از آخرین تلاش‌های سینمای ایران برای استفاده درست از یک خواننده محبوب در یک فیلم سینمایی است. فیلمی کمدی که موسیقی در آن نقشی محوری دارد و از حضور فرزاد فرزین به‌عنوان یکی از مشهورترین خوانندگان پاپ سینمای ایران بهره می‌برد، اما باید دید که آیا نظرات کاربران درباره این فیلم بیشتر مثبت بوده است یا منفی.

آهنگ-3

آهنگ-2

آهنگ-1

این فیلم نسبت به دو فیلم کمدی قبلی نظرات مثبت بیشتری داشت و احتمالاً به خاطر موضوع متفاوت‌تری است که کمتر به آن در فیلم‌های ایرانی پرداخته‌شده است.

۵. کت چرمی

کت چرمی داستان کارمند بهزیستی عیسی فرهمند (با بازی جواد عزتی) است. کارمند جسوری که عادت دارد خارج از دستورات رئیس خود برای حل مشکلات اقدام کند. همین روحیه باعث شده که او مدام توبیخ شود و در آستانه‌ی اخراج قرار بگیرد. دریکی از بازدیدهای او از یک خیریه برای صدور مجوز توجه عیسی به دختری به نام ثریا (با بازی سارا حاتمی) جلب می‌شود که هنگام ورود به موسسه حالش به هم می‌خورد. دیدن حال بد آن دختر عیسی را مجاب می‌کند که باید تحقیقات بیشتری درباره آن موسسه صورت بگیرد. او با کمک یکی از اقوام خود به نام پونه (با بازی گلاره عباسی)  که دکتر است پیگیر پشت پرده آن موسسه خیریه می‌شود و به نتایج جالبی می‌رسد که می‌تواند برای او خطرناک باشد...

این بخشی از داستان این فیلم است و این روزها حضور جواد عزتی خودش مهر تأییدی برای دیدن یک فیلم به‌حساب می‌آید.

این‌یکی از آن فیلم‌هایی بود که نمی‌شد گفت نظرات مثبت آن بیشتر بود یا نظرات منفی، همه جور نظری درباره آن بود، حتی تعداد زیادی از کاربران  به پایان باز آن نیز اشاره‌کرده بودند.

کت-3

کت-2

کت-1

 

سخن پایانی

ما در این گزارش صرفا بخش خیلی کمی از نظرات را با هم خواندیم، نظرات مردم همیشه متفاوت است و اگر شما طرفدار فیلمی نیستید، دلیل بر بد بودن آن نیست و ممکن است که عده ای دیگر طرفدار آن باشند، به هر حال این ۵ فیلم بعد اربعین نیز بر روی پرده سینما باقی هستند و میتوانید برای دیدنشان به سینماها مراجعه کنید.

اخبار مرتبط

  • محمد ارسالی در

    خیلی دوست دارم بدونم ایشان صحبت از کدام مردم میکند ، مردمی که درد دارن حوصله کمد ی دیدن هم ندارن ، بخدا قسم آدمهای بی‌درد سراغ سينما و فیلم های کمدی میروند، اما ن از بی‌درد مردم ای خدا بی‌درد مردم، عجب روزگاری شده حرف حق بزنی ، حرفهایت را من تشر نمیکنند و یا مسدود میشوی

  • سلیم ارسالی در

    سینمای ممیزی ایران باعث شده بغیر از کمدی نشه هیچ ژانر دیگری را فیلم ساخت. باز خداروشکر سینمای خانگی بود. جای تاسف دارد که همه ی فیلم ها سینما ها کمدی هزل شده. هیچ بازخورد اخلاقی عبرتی ندارد. هیچ پیامی ندارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها