|
کدخبر: 304473 عطیه فتحی

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

حقایق پنهان تایتانیک/ دست جیمز کامرون رو شد!

تایتانیک پرهزینه‌ترین و البته پرفروش‌ترین فیلم زمان خود بود، بااینکه سال‌ها از اکران این فیلم گذشته است، اما کامرون توانسته که همچنان جایگاه خود را در بین پرفروش ‌ترین‌ها حفظ کند.

فرهنگ حقایق پنهان تایتانیک/ دست جیمز کامرون رو شد!

هنوز هم در بین بهترین فیلم‌های عاشقانه جهان نام این فیلم می‌درخشد؛ یک‌روال همیشگی برای سینما وجود دارد، هرچه فیلمی رکوردشکن و موفق باشد و ستاره‌های آن محبوب‌تر باشند، حاشیه‌های بیشتری دارد، به‌طوری‌ که طرفداران هنوز هم بعد از سال‌ها به کشف حقایقی از این فیلم می‌پردازند.

تک‌تک خط‌های داستانی این فیلم توسط مخاطبین آنالیز شده است اما یکسری حقایق مربوط به پشت‌صحنه این فیلم وجود دارد که کمتر کسی درباره آن اطلاعات دارد. ما در این گزارش تعدادی فکت را جمع‌آوری کرده‌ایم که کمتر کسی راجع‌به آن آگاهی دارد.

۱. اشاره به اساطیر ایرلندی

تیرنانوگ

درحالی‌که نوازندگان در حال نواختن روی عرشه هستند، مادر ایرلندی برای فرزندانش داستان تعریف می‌کند: داستان در مورد "Tír na nÓg" بود، او می‌گفت: " به‌این‌ترتیب آن‌ها ۳۰۰ سال در کنار هم در سرزمین "تیر نا نوگ"، سرزمین جوانی و زیبایی ابدی زندگی کردند." اما این چه معنی دارد؟ در اساطیر ایرلندی "تیر نا نوگ" بخشی از جهان دیگر است و با عبور از مسیری از دریا به آن می‌رسید. داستان در فیلم‌نامه اصلی نبود و توسط دیگر بازیگران ایرلندی پیشنهادشده بود. این سکانس خیلی غمگینی است، مادر به فرزندانش آرامش می‌دهد که وقتی در آب غوطه‌ور شوند به سرزمینی می‌رسند که در آن شاد می‌شوند.

۲. پرتره رز را چه کسی کشیده است؟

پرتره-رز

دستی که در حال طراحی است، دست لئوناردو دیکاپریو نیست، بلکه دست جیمز کامرون است! کامرون نه‌تنها پرتره رز، بلکه تمام طرح‌های «دختران فرانسوی» که در کلاسور جک بود را کشیده است.  البته داستان اینجا تمام نمی‌شود، دیکاپریو راست درست و کامرون چپ‌دست است، این نکته آن‌قدر برای کارگردان حائز اهمیت بود که تصویر را پس از تولید معکوس کرد تا این توهم را که جک هنرمند واقعی است در ذهن مخاطب ایجاد کند.

۳. داستان تف کردن رز چه بود

بداهه

صحنه‌ای در این فیلم وجود دارد که جک در حال آموزش تف کردن به رز است؛ زمانی که کشتی در حال غرق شدن است و رز می‌خواهد شوهر آینده‌اش را ترک کند تا برای یافتن جک برگردد، نامزدش کال بازوی او را می‌گیرد و رها نمی‌کند، در اینجا طبق فیلم‌نامه رز باید با سنجاق‌سر مانع این کار می‌شد، اما به‌جای آن چه‌کار کرد؟ روی صورت نامزدش تف کرد، تا ثابت کند که آموزش‌های جک جواب داده است. نکته جالب اینجاست که نقش مقابل کیت وینسلت از این حرکت آگاه نبود و واکنشش کاملا واقعی بود.

۴. بیماری کیت وینسلت حین فیلم‌برداری

سرمای-آب

پس از غرق شدن کشتی، زمانی که وینسلت و دیکاپریو برای فیلم‌برداری سکانس‌های پایانی در آب سرد قرار داشتند، کیت وینسلت به علت سرد بودن بیش‌ازاندازه دچار ذات‌الریه می‌شود اما چرا آب باید در واقعیت هم سرد باشد؟ وینسلت دراین‌باره گفته است حجم آب بسیار زیاد بوده و نمی‌شد که همه آن را گرم کنند.

۵. حقیقتی راجع فرش‌هایی که در فیلم استفاده‌شده است

فرش

کامرون اصرار داشت که تمام چیزهایی که در لوکیشن از آن‌ها استفاده می‌کنند واقعی باشند، از لوستر گرفته تا کاغذدیواری. این موضوع تا جایی پیش رفت که کامرون از شرکتی که در واقعیت برای تایتانیک فرش ساخته است، برای فیلم او هم بسازد! این فرش‌ها در سالن اصلی، در پایین پله بزرگ، در راهروها و سوئیت‌ها دیده می‌شوند. به نظرم این وسواس کامرون بی‌نظیر است.

۶. نقل و قول‌های واقعی

نقل-و-قول

 جیمز کامرون در فیلم‌نامه از نقل‌قول‌های افراد واقعی که از فاجعه تایتانیک جان سالم به دربرده‌اند استفاده کرده است. «انگار هزار چاقو به تمام بدنت زده‌اند»، این‌ یکی از دیالوگ‌هایی است که توسط افسر دوم چارلز هربر لایتولر که زنده مانده نقل‌شده است.

۷. الهام از یک عکس واقعی

عکس-واقعی

در فیلم تایتانیک جیمز کامرون صحنه‌ای از بازی یک کودک با یک فرفره وجود دارد که از روی یک عکس واقعی ساخته‌شده است.

این صحنه درواقع از عکسی ساخته‌شده است که در ۱۱ آوریل ۱۹۱۲ توسط یک تازه‌کار به نام فرانسیس براون گرفته‌شده است. در آن، رابرت داگلاس اسپدین شش‌ساله از نیویورک در حال بازی است و پدرش در نزدیکی اوست.

پسر و پدر از غرق شدن کشتی جان سالم به دربردند، هرچند رابرت مدتی بعد در یک تصادف جان باخت.

۸. ماجرای تکه چوبی که رز را نجات داد

چوب

عکس بالا قطعه‌ای از لاشه کشتی واقعی تایتانیک را نشان می‌دهد که در موزه دریایی آتلانتیک در هالیفاکس، به نمایش گذاشته‌شده است. شکل آن شبیه تکه‌ای از در است که رز پس از غرق شدن کشتی روی آن دراز کشیده بود و همیشه این بحث بین طرفداران این فیلم وجود دارد که آیا جک هم می‌توانست نجات پیدا کند یا نه؟

۹. شام‌های گران

شام

در این فیلم برای سکانس‌هایی در هزینه‌ها بسیار صرفه‌جویی شده است، برای مثال کامرون بخش‌های زیادی از کشتی را بازسازی نکرد تا خرج کمتری برایش داشته باشد، اما درباره غذا به‌هیچ‌عنوان این مسئله مطرح نبود. درصحنه‌ای که جک و رز برای صرف شام در اتاق غذاخوری رفتند، از آن‌ها با خاویار پذیرایی شد، آن‌هم از گران‌ترین نوعش، در این صحنه برای بازیگران گران‌ترین نوع خاویار یعنی بلوگا را سرو کردند تا همه‌چیز طبیعی و واقعی باشد. قیمت این خاویار چیزی حدود ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار برآورد می‌شود.

۱۰. سخت‌ترین سکانس

سکانس-سخت

قطعا یکی از سخت‌ترین سکانس‌های این فیلم، سکانسی است که لحظه آب گرفتن پلکان و غرق شدن افراد را نشان می‌دهد، آن پلکان واقعا تخریب می‌شود، هنگامی‌که کشتی شروع به غرق شدن می‌کند، اتاق با پلکان بزرگ پر از آب می‌شود. برای اینکه تخریب پلکان طبیعی‌تر شود، ۹۰۰۰۰ گالن (حدود ۳۴۰۰۰۰ لیتر) آب در آن ریخته شد. تیم سازنده می‌دانستند که فقط یک پلان برای ساخت آن صحنه دارند، زیرا این مقدار آب، مجموعه را کاملاً از بین می‌برد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها