|
کدخبر: 304084

مافیای شبکه خانگی مشخص شد!

۶ مسابقه مافیایی که نیمی از محصولاتِ پلتفرم ها را تشکیل می دهد نمی تواند توجیهی داشته باشد و عجیب این است که چطور ساترا و در راس آن صداوسیما علی رغم تمامی ادعاها، هیچ نقش تنظیم‌گری در این رابطه برعهده ندارد و همچنان هر روز بر تعداد این مسابقات و پخش همزمان آن افزوده می شود، بدون اینکه فکری به حال آن کند!

فرهنگ مافیای شبکه خانگی مشخص شد!

چند سالی است که مسابقات موسوم به «مافیا» طرفداران زیادی پیدا کرده است. همین شده که هر از گاهی یک رئالیتی‌شو با سبک ها و سناریوهای مختلف بر روی پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی قرار می‌گیرد. اما مدتی است که تعداد این مسابقات زیاد شده است؛ به طوری که در حال حاضر شاید بیش از ۵۰ درصد خروجی تولیدِ پلتفرم های مختلف به همین رئالیتی‌شوها اختصاص یافته است؛ تولیداتی مانند زودیاک، ارتش سری، ناتو و شب های مافیا و ضد.

این در حالی است که خود تلویزیون هم مسابقه مافیای دیگری با عنوان «شهروند و مافیا» را بر روی آنتن شبکه نسیم برده است.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این مسابقه تا این حد می تواند مخاطب داشته باشد که در یک بازه زمانی چند مسابقه همزمان بر روی پلتفرم‌‌ها و شبکه‌های تلویزیونی برود؟!

یکی از نکاتی که باید در مورد سریال ها، برنامه های تلویزیونی و مسابقات و هر کار تولیدی دیگری در نظر گرفت، مسئله تنوع یا بهتر بگوییم تنظیم گری است. حتی اگر چند سریال با داستان های مختلف در یک ژانر ساخته شود مخاطب را خسته می کند، چه برسد به مسابقات تلویزیونی.

اما حالا هر چند ماه یک بار شاهد یک مافیای جدید هستیم! به طوری که هنوز یکی نرفته، دیگری پخش می شود. به طور مثال سال ۱۴۰۱ بود که خبری با این مضمون منتشر شد که "سعید ابوطالب که پیش از این مسابقه «شب‌های مافیا» را برای فیلیمو کارگردانی کرده بود حالا با تغییراتی «پدرخوانده» را روانه شبکه نمایش خانگی کرده است. «پدرخوانده» در ظاهر شبیه به «شب‌های مافیا» است اما تفاوت‌های جزئی دارد".

در ۲۷ فروردین ما امسال هم خبری با این مضمون بر روی رسانه ها رفت که "با پایان مسابقه «پدرخوانده» که فصل اول آن ۱۴ فروردین امسال به پایان رسید، رئالیتی‌شوی جدیدی با عنوان «ناتو» از ساعت هشت صبح چهارم اردیبهشت سال‌ جاری به طور هفتگی توسط پلتفرم فیلم نت منتشر می‌شود." این بدان معنا است که هنوز یک مافیا تمام نشده، مافیای دیگر بر روی پلتفرم ها می رود!

اما بنظر می آید که وجود این تعداد مسابقه مافیای شبیه هم، آن هم فقط با اندکی تفاوت در سناریوها آن هم با بازی های تکراری که توسط بازیگران تکراری هم اجرا می شود، نمی تواند برای مخاطب امروزی که دنبال تنوع در محصول است، جذابیت داشته باشد. هر چقدر هم که این مسابقه مخاطب داشته باشد باز هم بدون شک ظرفیت محدودی برای جذب مخاطب خواهد داشت.

همانطور که مخاطب توقع دارد سریال‌هایی با ژانرهای مختلف متنوع ببیند، توقع دارد مسابقات متفاوت و متنوعی را هم شاهد باشد. ۶ مسابقه مافیایی که نیمی از محصولاتِ پلتفرم ها را تشکیل می دهد نمی تواند توجیهی داشته باشد و عجیب این است که چطور ساترا و در راس آن صداوسیما علی رغم تمامی ادعاها، هیچ نقش تنظیم‌گری در این رابطه برعهده ندارد و همچنان هر روز بر تعداد این مسابقات و پخش همزمان آن افزوده می شود، بدون اینکه فکری به حال آن کند!

همان طور که اشاره شد حتی بازیگران محدودی نیز در این مسابقات حضور دارند که این نشان می دهد که نهاد تنظیم‌گر تاکنون نتوانسته تناسب خوبی را چه از نظر کمّیت و چه از نظر کیفیت در این حوزه برقرار کند و از سوی دیگر باید گفت انگار مسئولین امر کوچکترین تاملی بر تاثیرات مخرب فرهنگی غفلت در حوزه تنظیم گری نمایش خانگی نداشته و ندارند.

منبع: هنر آنلاين

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها