|
کدخبر: 303010

معرفی دو فیلم ایرانی و خارجی که حتما باید دید

بسته پیشنهادی امروز، یک بسته متفاوت و البته بسیار جذاب است. فیلم ایرانی پیشنهادی این روز «آفریقا» اولین ساخته هومن سیدی است و دیگر فیلم پیشنهادی، « کلمانتین عزیزم» که یکی از بهترین آثار کارنامه جان فورد کبیر است.

فرهنگ معرفی دو فیلم ایرانی و خارجی که حتما باید دید

امروز یک فیلم ایرانی کمتر دیده شده را پیشنهاد داده ایم. فیلم «آفریقا» نخستین ساخته سینمایی هومن سیدی در کنار فیلم جذاب و دوست داشتنی«کلمانتین عزیزم» این بسته پیشنهادی  را تشکیل می دهند.

آفریقا | کارگردان: هومن سیدی | ۱۳۸۹

بازیگران: شهاب حسینی، جواد عزتی، امیر جدیدی، آزاده صمدی

افتخارات : سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از بیست‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر

خلاصه داستان: «آفریقا» درباره سه جوان خرده‌فروش مواد مخدر است که در تنگنایی گرفتار می‌شوند و به دستور رئیسشان، دختری را به گروگان در خانه‌ای ویلایی نگه می‌دارند تا برادرش مجبور شود بدهی‌اش را صاف کند. در ادامه زندگی هرکدامشان دستخوش تغییراتی می‌شود و …

درباره فیلم : «آفریقا» اولین فیلم سینمایی هومن سیدی است. سیدی سال ۱۳۸۹ بعد از ساخت شش فیلم کوتاه، اولین فیلمش «آفریقا» را ساخت و در جشنواره فجر بیست‌ونهم با استقبال خوبی مواجه شد. این فیلم در ظاهر ساختاری ساده دارد و بخش مهمی از آن در یک خانه ویلایی و در ارتباط با چهار شخصیت روایت می‌شود اما پیچیدگی شخصیت‌ها و روابط است که بخش مهمی از جذابیت آن را می‌سازد. هومن سیدی در انتخاب بازیگران «آفریقا» هوشمندانه عمل کرد و همین هم به برگ برنده مهم آن تبدیل شد. غیر از شهاب حسینی که آن زمان جایگاه قابل‌قبولی داشت، سایر بازیگران اصلی تازه قدم به سینما گذاشته بودند و «آفریقا» یک‌جورهایی برایشان نقطه شروع حرکت بود. جواد عزتی در این فیلم اولین بار در نقشی جدی ظاهر شد. او پیش از «آفریقا» نقش کوتاهی در فیلم سینمایی «طلا و مس» بازی کرده بود و بیشترین فعالیتش محدود به سریال‌های کمدی تلویزیونی بود. درواقع می‌شود گفت کشف جواد عزتی برای ایفای نقش‌های جدی اولین‌بار توسط هومن سیدی اتفاق افتاد. امیر جدیدی هم اولین بار با فیلم «آفریقا» قدم به سینما گذاشت و به عنوان بازیگر شناخته شد. آزاده صمدی با اینکه از اواسط دهه هشتاد در سریال‌های تلویزیونی بازی کرده بود اما اولین‌بار بازی در فیلم سینمایی را با «آفریقا» تجربه کرد. این فیلم موفق به اکران نشد و مستقیم سر از شبکه نمایش خانگی درآورد.

کلمانتین عزیزم | کارگردان: جان فورد| ۱۹۹۶

بازیگران : هنری فوندا ، کتی داونز ، بن هال و…

خلاصه داستان : « وایات ارپ » ( فاندا ) کلانتر شهر تومستون می ‌شود تا با کمک « داک هالیدی » دائم الخمر ( ماتیور ) ، انتقام مرگ برادرش را بگیرد . سرانجام کار « وایات » به دوئل با خانواده شرارت پیشه‌ ی « کلانتن » ( که عامل مرگ برادرش بوده‌اند ) در اوکی کورال می ‌کشد.

 درباره فیلم : یکی از بهترین فیلم های جان فورد که مخاطب را وارد فضای متفاوتی از یک فیلم وسترن می کند. «کلمانتین عزیزم» سی و هفتمین فیلم کارنامه جان فورد است که آن را براساس فیلمنامه‌ای از «وینستن میلر »جلوی دوربین برده است. همانطوریکه می دانید جان فورد تمامی فیلم هایش را وسط بیابان فیلمبرداری می کرده و در طول دوران فیلمبرداری بازیگرها و عواملش در همان لوکیشن در چادر روزگار می گذراندند. لوکیشن محبوب فورد بیابانی است بین مرز «یوتا» و «آریزونا» ، کلمانتین عزیزم در همین منطقه جلوی دوربین رفته است.  بسیاری معتقدند کلمانتین عزیزم با وجود اینکه مبتنی بر همه شاخصه های فیلم های فورد ساخته شده اما در میان کارهای او اثری متفاوت و البته دلربایی است. در همین رابطه سعید عقیقی در نقدی با عنوان «محبوب ابدی؛ کلمنتاین عزیزم» به ستایش این فیلم پرداخته. در بخشی از این نوشته آمده است : «خانم، واقعاً اسمتان را دوست دارم: کلمنتاین …» این واپسین جمله‌ی فیلم است؛ واپسین کلامِ وایات ارپ پیش از ترک شهر. چرا کلمنتاین؟ چرا نام او، نام فیلم است؟ … عنوان فیلم، یکی از آن نهان‌مایه‌های عمیق و ساده است. چنان ساده که می‌توان از کنارش گذشت و یکسر از یادش برد. یا به این فکر افتاد که وایات ارپ چطور پیش از رفتن، همه چیز را وا می‌نهد و تنها به ستایش «نام» زن بسنده می‌کند. با این تأمل، یک قدم به فیلم نزدیک‌تر شده‌ایم ….

منبع: فیلم نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها