|
کدخبر: 302209

نحوه انتخاب بهترین‌های سینما

دبیر اهدای جایزه سالانه سینمای ایران اعلام کرد که مرحله اول داوری فیلم‌ها حدودا از ۱۰ روز دیگر آغاز می‌شود و مراسم نیز به دلیل تقارن با ماه صفر، در روز ملی سینما (۲۱ شهریور) نخواهد بود.

فرهنگ  نحوه انتخاب بهترین‌های سینما

فرهاد توحیدی  درباره برخی جزییات بیست و دومین جشن خانه سینما که امسال با تغییر نام به «اهدای جوایز سالانه سینمای ایران » پس از سه سال تعویق برگزار خواهد شد، بیان کرد: آیین‌نامه این مراسم که برای انتخاب برترین‌های سینما از سال ۱۳۹۸ تاکنون است، تنظیم شده و به زودی منتشر می‌شود. براساس این آیین‌نامه تمام فیلم‌هایی که از ۳۱ خرداد سال ۹۸ تا ابتدای تیرماه ۱۴۰۲ در سینماهای کشور و نیز به صورت آنلاین به اکران‌ عمومی درآمده‌اند، حائز شرایط برای شرکت در رقابت و داوری می‌شوند.

او با اشاره به اینکه داوران توسط اصناف سینمایی معرفی خواهند شد، گفت: فرایند عضوگیری در شاخه‌های مختلف انجمن علوم، فنون و هنرهای سینمایی کامل نشده است. امیدوارم تا بیست و سومین دوره رقابت‌ها این فرایند به پایان برسد و انجمن به شکل سازمانی مستقل وظیفه برگزاری رقابت‌ها را برعهده گیرد.

 آیا الان انجمن تعطیل شده است؟

 فعالیت انجمن علوم، فنون و هنرهای سینمایی در ساختاری که معرفی شده بود، در حالت توقف قرار دارد گرچه مقدمات تشکیل آن با نوشتن اساسنامه فراهم و عضوگیری در شاخه‌های مختلف هم انجام شد؛ منتها این روند کامل انجام نشده است.

توحیدی درباره اینکه آیا داوری فیلم‌های آنلاین اکران شده با آن‌هایی که روی پرده سینما رفته‌اند یکی خواهد بود؟ گفت: بله تمام فیلم‌ها با هم داوری خواهند شد و روند داوری هم بعد از آنکه اصناف داوران تخصصی را معرفی کردند، آغاز خواهد شد. هم‌چنین قرار است اصنافی که تندیس شایستگی ندارند نیز در این داوری مشارکت و داوران مورد نظر خود را اعلام کنند تا به این ترتیب  از ۲۰ مردادماه داوری‌ها شروع شود.

وی روند داوری فیلم‌ها را نیز اینگونه توضیح داد: در مرحله اول داورها با دریافت یک کد قادر خواهند بود که فیلم‌ها را به صورت آنلاین در پلتفرم‌ تماشا کنند و در پایان مرحله اول ۳۰ فیلم را از میان فیلم‌های به نمایش عمومی درآمده، در  بازه زمانی تعیین شده، انتخاب می‌کنند که عدد ۳۰ هم اشاره‌ای به ۳۰ ساله شدن تأسیس خانه سینما دارد.

توحیدی در پایان درباره زمان و مکان و چگونگی برگزاری مراسم اهدای جوایز سالانه سینمای ایران گفت: درباره چگونگی برپایی مراسم هنوز در ستاد اجرایی تصمیم نهایی گرفته نشده و درباره زمان هم فعلا فقط می‌توانم بگویم، از آنجا که روز ۲۱ شهریور (روز ملی سینما) با ماه صفر و روزهای عزاداری پایان این ماه تقارن دارد، قطعا نمی‌توان آن را به روال گذشته در روز ملی سینما برگزار کرد به همین دلیل الان برای مراسم پایانی تاریخ دقیقی را نمی‌توان اعلام کرد اما نشستی خبری ترتیب داده خواهد شد و جزییات بیشتر تشریح می‌شوند. 

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها