|
کدخبر: 302066

تاثیر نقاشی بر موج نو سینما

بهداد نجفی از بررسی «تاثیر نقاشی بر موج نو سینما» در روز ملی سینما که با همکاری جشنواره بین المللی جایزه «عکس ۵» و خانه هنرمندان برگزار می شود، خبر داد.

فرهنگ تاثیر نقاشی بر موج نو سینما

بهداد نجفی اسدالهی نقاش و عضو شورای سیاست گذاری جشنواره بین المللی جایزه «عکس ۵» درباره مراسم روز ملی سینما گفت: امروزه شاهد تغییر و جا به جایی و حتی برداشته شدن مرزهای میان رشته های هنری مختلف هستیم. دامنه این تغییرات را می توان از تاثیر گذاری آنها بر یکدیگر در خلاقیت و محتوا تا شکل گیری رشته های جدید هنری ناشی از فعالیت های میان رشته ای در نظر گرفت و نتایج آن را در قالب آثار هنری متنوع می بینیم.

وی در ادامه بیان کرد: آنچه در این رویداد هنری در این زمینه مورد توجه و بررسی قرار گرفته است تعامل سینما و نقاشی و تاثیر گذاری آنها بر یکدیگر است. به عنوان مثال می توان گفت که رشته نقاشی دروازه ورود تعدادی از سینماگران بزرگ به دنیای هنر بوده است که از آن جمله می توان از عباس کیارستمی نام برد. همچنین در زمینه تعامل بین رشته ای نیز می توانیم به  ترکیب بندی و نحوه جای گیری دوربین در ضبط تصاویر بیشتر صحنه فیلم های «یاسوجیرو اوزو» و تطابق چیدمان عناصر بصری در آن با اصول رشته نقاشی اشاره کنیم.

عضو شورای سیاست گذاری جایزه «عکس ۵» تاکید کرد: بیشتر صحنه فیلم های این کارگردان در قالب اسکرین شات خصوصیات بصری یک تابلوی نقاشی را دارا است. علت این موضوع شاید عشق و علاقه اوزو‌ به نقاشی باشد. این هنرمند از سن کودکی استعداد قابل توجهی از خود در رشته نقاشی در مدرسه نشان داده است. همچنین به طراحی گرافیک و خلق آثار کالیگرافی نیز علاقه داشته و در این حوزه ها نیز از خود آثاری به جا گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: باید استفاده از آثار نقاشی در صحنه آرایی فیلم های سینمایی را نیز مد نظر قرار داد که به صورت های مختلفی صورت می ‌گیرد. گاهی خود کارگردان عامدانه از آثار هنرمندانی خاص استفاده می کند مانند استفاده اوزو از آثار میجی هاشیموتو و کایی هیگاشیمایا که نقاشان ژاپنی مورد علاقه این هنرمند بودند و آثار آنها را در فیلم های او می توان مشاهده کرد. 

این نقاش در ادامه عنوان کرد: برای تعامل هرچه بیشتر سینما و نقاشی در مراسم برگزاری روز ملی سینما تعدادی از هنرمندان نقاش نیز جهت ارائه و نمایش آثار خود حضور خواهد داشت. طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است امسال این مراسم در روز ۲۱ شهریور ماه در سالن شهناز خانه هنرمندان با حضور و همکاری گالری لانژ دیان برگزار شود.

وی در پایان گفت: جهت ایجاد تسهیلات بیشتر علاقه مندان به شرکت در مراسم روز ملی سینما می توانند از قبل در سایتی که به زودی اعلام می شود ثبت نام کنند. همچنین امسال مجموعه دیدنگار به شکل تخصصی با جشنواره در این زمینه همکاری می کند.

عوامل جشنواره عبارتند از: لیلی گلستان شورای سیاست گذاری، مهدی شادی زاده دبیر جشنواره و شورای سیاست گذاری، بهداد نجفی اسدالهی شورای سیاست گذاری، علیرضا شادی زاده شورای سیاست گذاری، زهره حسنی مشاور هنری و طراح گرافیک، غزاله سعادتی مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه.

 

منبع: هنر آنلاين

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها