|
کدخبر: 266110 نیما مجدی

گسترش نیوز گزارش می دهد:

توسعه گردشگری در گرو مدیریت آب کشور / آغاز دهه ریاضت آب

در اولین روز همایش مهرآب، با موضوعیت رویداد آب و گردشگری، بر رابطه دو طرفه گردشگری و مدیریت آب تاکید شده و اکثر صاحبنظران بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که توسعه گردشگری در گرو مدیریت آب کشور است.

صبح امروز، با آغاز هفته صرفه جویی آب  مصادف با اولین روز همایش مهرآب، با موضوعیت رویداد آب و گردشگری  به همت کمیسیون گردشگری اتاق ایران ،کسب و کارهای وابسته و همچنین همکاری انجمن روابط عمومی ایران در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

 در این نشست که با حضور جمع کثیری از فعالان صنعت گردشگری و آب ، مسئولان  و صاحب نظران تشکیل شده بود به تبادل نظر درباره جلوگیری از بحران آب و همچنین، راه‌کارهای برون رفت از این مشکلات مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. جواد قاسمی عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران گفت: « سازمان محیط زیست قوانینی برای رعایت استانداردها تهیه و تدوین کرده است تا از این طریق مشکلات کمتری در زمینه آب و محیط زیست ایجاد شود».

وی با اشاره به این که کمبود آب در توسعه گردشگری تاثیر دارد ادامه داد:‌ «با نگاهی به آثار تاریخی همچون ۳۳ پل و زاینده رود در اصفهان حاکی از خشکسالی و به تبع تاثیرگذاری آن درتوسعه گردشگری دارد در نتیجه می توان به اهمیت تاثیرات متقابل آب و گردشگری پی برد. چرا که با خشک شدن آثار تاریخی ورود و حضور گردشگران بالاخص گردشگران خارجی به شدت کاهش خواهد داشت».

قاسمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که در حال حاضر گردشگری دریایی جایگاه خود را در ایران پیدا کرده یادآور شد: «زیرساخت های گردشگری در تناسب با مصرف آب نیست و این نگران کننده خواهد بود.»

او تاکید کرد: « ۷۰ درصد آب به بخش کشاورزی، ۳۰ درصد متعلق به صنعت و ۱۰ درصد در مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد و اگرچه صنعت گردشگری، صنعت محسوب میشود اما زیرمجموعه مصارف خانگی قرار گرفته و در زمان آمارگیری با مصارف خانگی در نظر گرفته می شود».

به گفته این عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران؛ باید سیاستگذاری های لازم د صرفه جویی آب اتفاق بیفتد در غیر این صورت اگر استانداردهای لازم برای بخش آب مدنظر قرار نگیرد عواقب ان را شاهد خواهیم بود».

دهه ریاضت آبی در انتظار کشور

سید محمدحسین شریعتمدار سرپرست مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب در ادامه این جلسه گفت :« گردشگری و آب لازم و ملزم هم هستند و مشخصاْ جایی که آب نیست گردشگری رونق ندارد لذا مدیریت مصارف آب؛ امر اجتناب ناپذیری بوده و پیش بینی ها نشان می دهد در آینده ای نه چندان دور، امکان مدیریت مصارف آب توسط مسئولان اتفاق نیفتد».

او با بیان این که اگر تا ده سال آینده وضعیت آبی کشور کنترل نشود امیدی به وضعیت کشور نخواهد بود اذعان کرد: « از ۴ میلیارد به ۴ میلیون متر مکعب رسیده ایم چرا که اکثر چشمه ها خشک شده، منابع آب زیرزمینی به مرحله بحران رسیده این در حالی است که ۴۷ هزار حلقه چاه وجود داشت اما امروز با ۷۵۰ هزار حلقه چاه، با بحران مواجه ایم».

جلسه -روابط عمومی

شریعتمدار در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که استفاده از منابع زیرزمینی نه امکان پذیر است نه اقتصادی ادامه داد: « چاله‌ها یکی از دلایل مخرب زیست محیطی است و تاثیر سو بر مصرف بهینه آب دارد چرا که چاله ها به علت برداشت اشتباه آب، صورت گرفته و بهتر است برای مقوله های گردشگری و آب اطلاع رسانی بیشتر شده، بنیه و زیرساخت روستاها تقویت شده تا اشتغالزایی و درآمد افزایش یابد».

به گفته سرپرست مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب؛ بهتر است وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اطلاعات خود را به روز کرده و از تجربیات افراد زبده بهره مند شود».

اظهارنظرکنندگان متخصص حوزه آب نیستند

مهندس عباس کشاورز معاون پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب در ادامه این نشست گفت: «بسیاری از کسانی که درباره آب اظهار نظر می کنند متخصص این حوزه نیستند درحالی که در نشست های بین المللی، تمرکز اصلی بر نقش جامعه محلی میان آب و محیط زیست است».

وی با اشاره به این که آب پیام آور توسعه صنعت گردشگری است ادامه داد: «تهدیدهای زیست محیزی در حوزه کلان کشور نگران کننده بوده و بررسی ها نشان می دهد دو فاکتور همچون صرفه جویی آب و رابطه آب و محیط زیست باید در راس آموزش و آشنایی قرار گیرد».

کشاورز در ادامه با اشاره به این که برای خروج کشوراز بحران آب نیازمند تشکیک مساعی هستیم اذعان کرد: « نه فقط دولت بلکه جامعه و صنعت گردشگری برای خروج بحران آبی ایران می توانند مثمرالثمر باشند».

دهه ریاضت آب آغاز شده است

محمدرضا مجیدی عضو باشگاه یونسکو فرهنگی با بیان این که حوزه آب، حوزه مسئولیت اجتماعی است یادآور شد: «طی سال های گذشته؛ همسایگان ایران با سدسازی مشکلات عدیده ای برای ایران به وجود آورده اند که امیدواریم بخش خصوص حضور موثرتری در این حوزه داشته باشند».

به گفته وی؛ نه تنها صنعت گردشگری به علت مشکلات آبی به خطر افتاده بلکه حیات ملی ما در خطر است.

مجبدی با اشاره به این که جنگ آب در دهه دوم سال ۲۰۲۱ آغاز شده است ادامه داد: « از خط قرمز رد شده ایم و دهه آینده در ایران؛ دهه ریاضت آب است و اگر هشدار جدی درباره آب داده نشود باید منتظر بحران جدی در کشور باشیم چرا که صرفه جویی تنها راهکار مدیریت بهینه آب نبوده و نیست».

عضو باشگاه یونسکو فرهنگی با اشاره به این که سیاست های کلی آب در حال تدوین است در نتیجه باید در حوزه های سیاستی و برنامه توسعه ای مد نظر قرار گیرد یادآور شد: « از سال ۱۳۷۹، اولین سیاست های کلی در ۵ بند به تصویب رسید اما متاسفانه طی ۲۵ سال اجرایی نشد».

به گفته وی، دیپلماسی آب و حقابه ها باید مدیریت شود و صرفه جویی تنها راهکار خروج از بحران نیست.   

فرصت سوزی نکنیم

ترابی فعال طرح اکوتوریسم در این نشست خاطر نشان کرد: «گردشگری طبیعت یکی از مهمترین شاخص‌های مهم و مصادیق گردشگری است و ما نمیتوانیم مصادیق جغرافیایی سایر کشورهای را برای توسعه گردشگری و آب کشور مورد استفاده قرار دهیم».

وی ادامه داد: «سال ها به دنبال اکوتوریسم آبی بوده ایم اذعان کرد: «تهران به علت خلاءزیرساخت های سبز – آبی زیست پذیر نیست لذا باید راهکارهای همچون مدیریت پسماند، تبدیل فاضلاب به فرصت، پاکسازی خاک آلوده، سکونت غیر رسمی، غنی سازی خاک و استقرار سیستم سنتی باغداری مدنظر قرار گیرد.             

۴۵۰ لیترآب، مصرف روزانه یک گردشگر

تیموری مشاور عالی کمیسیون گردشگری اتاق ایران در ادامه با اشاره به این که تغییرات آب و هوایی در ایران مبرهن شده یادآور شد: این موضوع بر گردشگری نیز تاثیرگذار بوده است یادآور شد: « جابجایی و تبعات حاصل از آن و اقامت در خارج از محل زندگی دو فاکتور مهم و تاثیرگذار در کم آبی یا بحران آبی است.

مشاور عالی کمیسیون گردشگری اتاق ایران در ادامه اضافه کرد: « در صنعت گردشگری با فرآیند فصلی مواجه ایم که در تابستان بیش از هر زمان دیگری احساس می شود».

به گفته وی، گردشگری بر صنعت آب متمرکز است چرا که طبق آمار، مصرف آبی یک شهروند ۴۷ لیتر و یک گردشگر ۴۵۰ لیتر است در نتیجه باید موضوع مصرف آب در گردشگری را جدی تر مد نظر قرار داد.

مدیران گردشگری سلیقه ای عمل می کنند

زرسازی مشاور وزارت نیرو در حوزه گردشگری آب گفت: « در بحث گردشگری آبی، وزارت نیرو طی ۱۵ سال گذشته، توسط وزارت نیرو مدیریت شده در حالی که ارتباطی به این دستگاه حاکمیتی نداشت».

وی ادامه داد: «از آنجایی که حاکمیت گردشگری آب در وزارت نیرو با وظیفه این ارگان در تضاد بود بنابراین تفاهم نامه ای بین وزارت نیرو و گردشگری به امضا رسید تا از این طریق مدیریت گردشگری آب بین دو وزارتخانه با تعامل اجرایی شود».

زرسازی در ادامه با اشاره به این که برخی مدیران میراث فرهنگی در حوزه گردشگری استان ها سلیقه ای عمل می کنند گفت: «همین موضوع منجر به سرمایه گذاری هایی توسط بخش خصوصی و ایجاد مشکلات عدیده ای در حوزه آب شده و به مرور زمان نه تنها ایجاد کم آبی منجر به از بین رفتن طبیعت شده بلکه به سرمایه گذاران نیز آسیب می رساند».

به گزارش خبرنگار گسترش نیوز، در پایان این نشست از صاحبنظران و مسئولان تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها