|
کدخبر: 246683

قمی‌ها طلایه دار فیلم سازی شدند

قم آثار هنرمندان قمی که در قالب اختتامیه دومین دوره مدرسه عقیق فعالیت می کردند، به نمایش درآمد و با حضور هنرمندان، نقد و بررسی شد.

دانش اقباشاوی در مراسم اختتامیه دومین دوره مدرسه عقیق که پنجشنبه شب در سینما آیه قم برگزار شد ازساختار فیلم سازی در عرصه فیلم کوتاه گفت و اظهار داشت: نهضت فیلم سازی یک شجره طیبه است که قدم گذاشتن در آن میتواند برای جامعه هم اثر گذار باشد و کسانی که از فیلم می سازند از جمله بانیان خانواده عقیق این شجره را حفظ می‌کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینمای ایران با اشاره به تئوری های مختلف فیلم سازی افزود:  در بین همه تئوری های فیلم سازی دونظریه مهم‌ در فیلم سازی  از سایر تئوری ها اهمیت بیشتری دارند، یکی از این نظریات اصل را بر میزانسن قرار می دهد و در دیگری اصل کات است.

وی تصریح کرد:فیلم سازانی که رگ‌ وریشه‌ تئاتری دارند پیش فرض  را بر  میزانسن قرار می دهند در حالی که اصل در سینما بر کات است چرا که ریشه فیلم سازی عکاسی است.

وی با اشاره به اکران سه فیلم کوتاه از ساخته های هنرجویان دومین دوره مدرسه عقیق تاکید کرد: فیلم های همگی از نظر جلوه های بصری و کارگردانی جایگاه خوبی داشند و نشان می دهد که در استان قم ظرفیت کارگردانی و فیلم سازی بالایی وجود دارد.

اقباشاوی با بیان اینکه هر سه فیلم استراتژی داشتند و استراتژی خود را به خوبی نیز اجرا کرده بودند، تاکید کرد: برای هر پیشرفتی در فیلم سازی مهم عشق به فیلم سازی است و نه عشق به موفقیت، هنرجویانی که از ابتدا به دنبال کسب جایزه و مقام درعرصه فیلم سازی هستند معمولا اگر هم جایزه ای دریافت کنند ماندگار نمی شوند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه با اشاره به اینکه باید جشنواره های فیلم سازی باید از حالت رقابتی خارج شوند، تاکید کرد: رقابت در عرصه فیلم سازی ممکن است مهارت های فیلم سازی را تحت شعاع قرار بدهد.

مدیر خانواده عقیق با اشاره به سابقه فعالیت خانواده عقیق اظهار داشت: سابقه شکل گیری خانواده عقیق به یک دغدغه بر میگردد، حدود ۱۵ سال پیش که تازه اینترنت پر سرعت آمده بود با دوستانمان که همه طلبه بودیم ۲۵۰ فیلم برتر ای ام دی بی را در شصت روز دانلود کردیم و در این بین یک دغدغه در ما شکل گرفت که وقتی دیگران می توانند ما که کتاب قران داریم و مسلمان هستیم نتوانیم با هنر ارزش آفرینی کنیم.

مهدی شریفی با اشاره به شکل گیری خانواده عقیق توسط عده از طلاب هنرمند و دانشجویان مومن انقلابی افزود: با توجه به دغدغه ای که در ما شکل گرفته بود تصمیم گرفتیم که یک مجموعه هنری راه بیاندازیم و بتوانیم به تولیدات هنری ارزشمند اقدام کنیم.

 وی با اشاره به فعالیت های این مجموعه رسانه ای در استان قم خاطرنشان کرد: تربیت نیروی انسانی یکی از مهم ترین دغدغه هایی بود که با آن مواجه شدیم و در این راستا دوره های مدرسه عقیق را در برنامه خانواده عقیق قرار دادیم.

شریفی با اشاره به برگزاری دو دوره از مدرسه عقیق اظهار داشت: دوره اول در سال ۹۷ برگزار شد که در نتیجه آن نیروهای هنرمندی به فضای هنری استان قم اضافه شد و دوره دوم نیز در سال ۹۹ در سه رشته داستان، فیلمنامه و کارگردانی برگزار شده و در نتیجه آن هنرجویان در کدام درشته خودشان برای اولین بار آثار هنری خلق کردند.

مدیر خانواده عقیق تاکید کرد: در مدرسه عقیق اصل بر این بوده است که آموزش ها صرفا تئوری نبوده و تولید محور باشند تا به این طریق بتوانند وارد بازار کار شده و از هنر خودشان ارتزاق کنند.

اسماعیل عظیمی هم در این جلسه با اشاره به برگزار دوره کارگردانی مدرسه عقیق اظهار داشت: در فیلم سازی مهم است که کارگردان تجربه کند، حتی به فرض خراب شدن فیلم باید کارگردان در همه عرصه های فیلم سازی از فیلم نامه تا تهیه کنندگی تجربه کسب کنند.

این طلبه کارگردان با اشاره به فیلم های تولید شده در دومین دوره مدرسه عقیق تاکید کرد: در این دوره سه هنرجوی کارگردانی سه فیلم کوتاه به نام های های سهش، پیچک و دیور را کارگردانی کردند که به جز یک نفر دو کارگردان دیگر فیلم اولی بودند.

وی با اشاره به وجود تنوع در بین شرکت کنندگان این دوره از مدرسه عقیق تصریح کرد: هم کارگردان خانم و هم کارگردان آقا در بین هنرجویان وجود داشت و از طرفی در بین هنرجویان از نوجوان بدون تجربه فیلم سازی تا بازیگر مطرح تئاتر قم وجود داشتند.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها