|
کدخبر: 215471 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس؛

در خیال می خواهیم پیشرفت کنیم!

قادری:درست است که آرمان ها و ایده های داریم، اما واقعیت چیز دیگری است. برای رسیدن به برنامه های توسعه در کشور نیاز به تلاش منسجم و مستمر داریم تا از وضعیت موجود به وضع مطلوب برسیم. ما در خیال می خواهیم به بهترین وضعیت ممکن برسیم.

اقتصاد در خیال می خواهیم پیشرفت کنیم!

برنامه‌ی پنج‌ساله‌ ششم را در حالی به پایان می‌رسانیم که فاصله‌ی قابل توجهی بین اهداف برنامه‌ ششم و آمارهای رسمیِ وجود دارد. براین اساس در حالیکه متوسط رشد اقتصادی در هر سال ۸درصد پیش‌بینی شده بود، گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار نشان می‌دهد که میزان رشد اقتصادی در دهه‌ی نود صفر درصد و برای سال ۹۹ تنها یک درصد بوده است. همچنین طبق آنچه در برنامه‌ ششم آمده قرار بود نرخ تورم ۸.۸درصد باشد اما این رقم اکنون نزدیک به ۵۰ درصد است. اکنون خبرهایی به گوش می رسد که قرار است برنامه هفتم توسعه به زودی آغاز شود. آنهم در شرایطی که حدود ۳۰ درصد از برنامه ششم انجام شده است. در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

جعفر_قادری

باورمان نمی شود که تحریم هستیم

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: باید برنامه های توسعه در کشور را مقداری واقعی تر بنویسیم آنوقت است که مشکل حل خواهد شد. مشکل این است که ما در یک حال در هوای دیگر به سر می بریم و باورمان نمی شود که تحریم هستیم. به جای آنکه راه را باز کنیم و به جای آنکه کمک کنیم که معضلات و مشکلات کشور را حل کنیم، در مسیری دیگر قرار گرفته ایم.

وی ادامه داد: درست است که آرمان ها و ایده های داریم، اما واقعیت چیز دیگری است. برای رسیدن به برنامه های توسعه در کشور نیاز به تلاش منسجم و مستمر داریم تا از وضعیت موجود به وضع مطلوب برسیم. ما در خیال می خواهیم به بهترین وضعیت ممکن برسیم. که این امر اصلا امکان پذیر نیست. اگر یک مقدار چارچوب و اصول برنامه ریزی را رعایت کنیم. مشکلات کشور در رسیدن به برنامه های توسعه ای حل خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به اینکه اکنون شرایط اقتصادی کشور با دوران جنگ تحمیلی فرقی ندارد، پس تدوین برنامه هفتم توسعه چه خاصیتی دارد، اظهار کرد: برنامه های توسعه در کشور صرفا مربوط به شرایط غیر محدود نیست. اتفاقا می تواند درشرایط محدود به کمک کشور بیاید. برنامه های توسعه ای کشور باید ضرروی تر پیش برود. ضمن اینکه باید با توجه به امکانات موجود بهتر از شرایط استفاده کنیم.

کشور در ۸ سال جنگ آماده توسعه نبود

قادری در پاسخ به این سوال پس چرا با این شرایط در طول ۸ سال جنگ، هیچ برنامه توسعه ای نداشتیم، اظهار کرد: ما در سالهای جنگ‌، شرایط ورود به برنامه های توسعه ای را نداشت. به همین علت آن سالها هیچگونه برنامه توسعه ای در کشور ارائه نشده بود.

وی در پاسخ به این سوال که مردم باید چگونه رشد اقتصادی و رشد تولید ناخالص داخلی را حس کنند، اظهار کرد: در دوره ای ما شدیدا رشد منفی داشتیم و ظرفیت ها کاملا تعطیل شده است. در شرایط فعلی این رشد قابل قبول است. با توجه به کاهش تولید ناخالص ملی و رشد منفی که در طول سالهای گذشته داشتیم. این رشد آنچنان محسوس بنظر نمی رسد.در طول ۱۰ سال گذشته ما تولید ناخالص داخلی مان نصف شده است و هرچه تلاش کنیم نهایت به ۱۰ سال گذشته خواهیم رسید. به همین علت اگر این رشد برای مردم چندان ملموس نیست. به این علت است.

دولت پای کار است

نماینده مردم شیراز در پایان در مورد اینکه آیا کشور کماکان در رکود بسر می برد اظهار کرد: ما هنوز در دوران رکود هستیم. البته اوضاع از گذشته بهتر شده است. اکنون دولت تازه کار است، تلاش می کند که پای کار باشد و مشکلات را حل کند. ضمن اینکه اصطکاک بین سه قوه هم وجود ندارد. اما فعلا گشایشی جدی در اقتصاد ایجاد نشده است.

ارسال نظر