|
کدخبر: 127399

«درخت گردو» و شانس هت تریک سینمای ایران در اسکار

اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، یکی از مهمترین جوایز اسکار برای کشورهای اروپایی و آسیایی صاحب سینما است که از این طریق می توانند نام خود و سینمایشان را بر سرزبانها انداخته و بازاری برای بهترین محصولاتشان در جهان پیدا کنند.

فرهنگ «درخت گردو» و شانس هت تریک سینمای ایران در اسکار

سینمای ایران از نیمه دهه هفتاد به این سو، نمایندگانی در جمع پنج نامزد اصلی کسب اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان داشته، «مجید مجیدی» با فیلم «بچه های آسمان» با پخش بین المللی کمپانی میراماکس اولین نماینده ایران در اسکار بود که رقابت را به فیلم درخشان «زندگی زیباست» واگذار کرد.

پس از این فیلم تمامی نمایندگان کشورمان در همان مراحل نخست حذف شدند تااینکه دوازده سال بعد، فیلم «جدایی نادر از سیمین»ساخته اصغر فرهادی به جمع نامزدهای نهایی راه پیدا کرده و سرانجام اسکار را برای سینمای کشورمان به ارمغان آورد.

گذشته از کیفیت فوق العاده فیلم باید به پخش گسترده جهانی آن هم اشاره کرد که اعضای پرتعداد آکادمی را مجاب به رای دادن به فیلم فرهادی کرد. اتفاقی که پنج سال بعد به شکلی دیگر برای اصغر فرهادی و «فروشنده» رخ داد و دومین اسکار را در دستان این فیلمساز توانا قرار داد.

بی علاقگی هالیوودی ها به ترامپ و سیاست هایش در رسیدن اسکار به «فروشنده» نقشی کلیدی داشت و می توان ردپای سیاست را در آن به عینه مشاهده کرد.

از موضوعات داغ هرساله سینمای ایران در ابتدای پاییز، انتخاب یک فیلم برای معرفی به آکادمی اسکار است و جالب اینکه هر سال هم کشمکش های بسیار بر سر این موضوع رخ داده و در نهایت هم فیلمی انتخاب می شود که بسیاری از فاکتورهای لازم برای رسیدن به جمع نامزدهای نهایی را ندارد!

امسال هم فیلم های «درخت گردو»، «خورشید» و «جنایت بی دقت» جزو کاندیداهای معرفی به آکادمی هستند که در نهایت یکی از میان آنها برگزیده خواهد شد.

«درخت گردو» که نمایشی بسیار موفق در جشنواره فیلم فجر سال گذشته داشته، با توجه به موضوع انسانی و فوق العاده تاثیرگذارش (فاجعه بمباران شیمیایی سردشت) می تواند شانس سینمای ایران را در راه یافتن به جمع نامزدهای پایانی با توجه به سلیقه سینمایی اعضای آکادمی اسکار افزایش دهد.

دیگر برگ برنده فیلم، حضور پیمان معادی در نقش اول فیلم است که بازیگری بین المللی محسوب شده و نام و چهره اش برای بسیاری از اعضای آکادمی آشنا به نظر می رسد.

درخت گردو ملودرام تاثیرگذاری است که می تواند در روزهای تحریم اقتصادی ایران، نگاه ها را به سمت خود جلب کرده و سفیر فرهنگی شایسته ای برای کشورمان باشد.

منبع: سینما ایده آل

ارسال نظر