|
کدخبر: 119405

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

خدانگهدار آقای فیلم و کاریکاتور

مسعود مهرابی مدیر مسئول ماهنامه "فیلم"، مولف کتاب‌های سینمایی و مورخ سینما درگذشت.

عباس یاری همکار مرحوم مهرابی در مجله فیلم، ضمن تایید این خبرگفت: وی در صبحگاه روز دهم شهریور ۱۳۹۹ به دلیل سکته فوت کرده است.

وی همچنین در صفحه شخصی‌اش نوشت: مسعود عزیز، یکی از ستون‌های مجله فیلم هم رفت، چه بگویم؟ چه بنویسم؟"

برادر مسعود مهرابی نیز که از درگذشت برادرش متاثر بود، ضمن تایید این خبر گفت که پیگیر مراسم خاکسپاری است و بزودی اطلاع رسانی خواهند داشت.

مهرابی

مسعود مهرابی که بود؟

مسعود مهرابی (زاده ۱۳۳۳ - درگذشته ۱۰ شهریور ۱۳۹۹) روزنامه‌نگار، نویسنده و کاریکاتوریست ایرانی بود. او دانش‌آموخته رشته سینما و تلویزیون از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه هنر (۱۳۶۱–۱۳۵۵) و رشته مدیریت تولید فیلم را در سازمان مدیریت صنعتی ایران گذرانده بود. مهرابی فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۵۰شروع کرد و تا سال ۱۳۶۴ با بیش از بیست نشریه همکاری داشت.

او تا زمان فوت مدیر و صاحب امتیاز فیلم (از سال ۱۳۶۲) و سالنامه فیلم (از سال ۱۳۷۱) بود. انتشار فصلنامه انگلیسی زبان Film International از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۱ از دیگر فعالیت‌های مطبوعاتی وی بود.

ماهنامه سینمایی فیلم مشهور به مجله فیلم از پایدارترین نشریات ایران با موضوع سینما است. این نشریه در سال ۱۳۶۱ با نام «سینما در ویدئو» آغاز به کار کرد و از سال ۱۳۶۲ به نام کنونی تغییر نام داد.

مهرابی همچنین از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۸ به عنوان طراح و کاریکاتوریست در گروه دانش و اقتصاد شبکه اول صدا و سیما کار کرد.

مهرابی علاوه بر کتاب‌هایی در زمینه طرح و کاریکاتور، کتاب‌های سینمایی نیز تألیف کرده‌است. کتاب‌های «نردبان‌های بی‌بام» (۱۳۵۵)، کاریکاتورهای سیاه (۱۳۵۹۸)، دندان (۱۳۵۹)، کاریکاتورهای سینمایی (۱۳۶۴) به‌صورت گردآوری و میان سایه‌روشن (۱۳۷۱) از آثار او در زمینه طرح و کاریکاتور هستند. از تألیفات سینمایی او می‌توان به کتاب‌های «تاریخ سینمای ایران» از آغاز تا سال ۱۳۷۵ (با یازده تجدید چاپ)، «کتاب‌شناسی سینما در ایران» از آغاز تا ۱۳۶۶، «فرهنگ فیلم‌های کودکان و نوجوانان»، «فرهنگ فیلم‌های کوتاه ایرانی»، «کتاب‌شناسی سینما در ایران» از ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۰، «پوسترهای فیلم» از ۱۳۰۵ تا ۱۳۷۱، «فرهنگ فیلم‌های مستند سینمای ایران»، «کتاب‌شناسی سینما در ایران» از آغاز تا ۱۳۸۰، «پشت دیوار رؤیا» (سیاحت‌نامه جشنواره‌های جهانی فیلم)، «صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» و «صدوپنج سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» اشاره کرد.

زنده‌یاد مهرابی همراه عباس یاری و هوشنگ گلمکانی سال‌ها ماهنامه فیلم را مدیریت و منتشر می‌کرد و نقشی اساسی در تربیت نسلی تازه از نویسندگان و منتقدان سینما در ایران داشت. او در رشته فیلم و سینما درس خوانده بود و دستی هم در کار طراحی و کاریکاتور و کارتون داشت.

از مهم‌ترین کتاب‌های کارنامه مرحوم مهرابی می‌توان به «تاریخ سینمای ایران» اشاره کرد که به عنوان پرشمارگان‌ترین کتاب سینمایی ایران پس از سه دهه از چاپ دهم هم گذشت. او این کتاب را از پایان‌نامه خود پس از انقلاب فرهنگی در سال ۶۱ استخراج و به مرجعی مطمئن برای پژوهشگران و سینمادوستان تبدیل کرد.

زنده‌یاد مسعود مهرابی بسیار گزیده نقد فیلم می‌نوشت اما در نوشتن سفرنامه جشنواره‌هایی که در گوشه و کنار دنیا می‌رفت، استادانه عمل می‌کرد و با قلمی شیوا سیر تا پیاز سفرهایش را به رشته تحریر درمی‌آورد. بهاریه‌ نویسی هم از دیگر یادگارهای آن مرحوم است که به یکی از برندهای ماهنامه فیلم در شماره‌های ویژه بهار تبدیل شد.

تسلیت انجمن پیشکسوتان مطبوعات

انجمن پیشکسوتان مطبوعات ضمن انتشار اطلاعیه‌ای، فقدان این روزنامه نگار برجسته و کاریکاتوریست هنرمند را که از ستون‌های اصلی انتشار و ماندکاری مجله فیلم بود را به اهالی مطبوعات، یاران همراهش عباس یاری و هوشنگ گلمکانی و خانواده گرامی او تسلیت می‌گوید

مسعود مهرابی دانش آموخته ی رشته ی سینما و‌تلویزیون بود و برای چند کاریکاتورش جوایز بین‌المللی برنده شده بود.فقدان این روزنامه نگار و هنرمند گرامی برای جامعه مطبوعات ضایعه‌ای جبران ناپذیر است

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها