|
کدخبر: 115278

کنکور در آستانه حذف

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: درباره حذف کنکور بحث‌هایی شده و حرکت به این سمت شروع شده است.

فرهنگ کنکور در آستانه حذف

منصور غلامی در نشست ویدیو کنفرانسی که صبح امروز (دوشنبه) در وزارت علوم برگزار شد، اظهارکرد: خبرنگاران بخشی از خانواده وزارت علوم تحقیقات و فناوری محسوب می‌شوند. خبرنگاری یک کار پرریسک و پرخطر است کما اینکه ما در انقلاب اسلامی خبرنگارانی داشتیم که جان خود را در کف دست گرفتند و در میان مردم و ایثارگران حاضر شدند. در طول این ۴۰ سال هم خبرنگارانی داشته‌ایم که جان و مالشان را گذاشتند تا وظیفه کار خبر را به خوبی را انجام دهند.

وی ادامه داد: تامین منابع اطلاعاتی بسیار ارزشمند است و گاهی ممکن است تصمیم بر اساس اطلاعی ناقص یا غلط آثار زیان بار زیادی داشته باشد از این رو اطلاع رسانی بسیار حائز اهمیت است. به همین خاطر کار خبر قابل ارزش‌گذاری نیست و حتی می‌تواند بیش از این‌ها ارزش عملیاتی داشته باشد.

وزیر علوم گفت: این روزها فضای جامعه در آموزش عالی حول محور آزمون‌های کنکور می‌گذرد و با توجه به نقدهایی که بود ما آزمون ارشد را با ۸۵ درصد و آزمون دکتری را ۹۱ درصد با رعایت پروتکل‌ها برگزاری کردیم.

غلامی بیان کرد: ما تعداد زیادی رشته و محل دانشگاهی داریم که مستقیما از طریق سوابق تحصیلی پذیرش می‌شود و هیچ ضرورتی برای شرکت در آزمون ندارد. داوطلبان با ورود در سایت می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. ۴۰۰ هزار صندلی و رشته محل دانشگاهی دولتی از طریق بدون آزمون پذیرش می‌شوند. این ظرفیت برای بخش روزانه ۲۰ درصد، نوبت شبانه ۴۵ درصد و بیش از ۹۸ درصد از ظرفیت دانشگاه‌های غیردولتی و دانشگاه آزاد می‌توانند از طریق بدون آزمون وارد شوند.

وی افزود: ۹۱۲ هزار داوطلب می‌توانند در رشته محل‌هایی که بدون آزمون هستند پذیرش شوند و تراکم بقیه افراد بیشتر روی پزشکی است. رقابت ۱۰۹ هزار ظرفیت که کمتر از ۱۱ درصد از پذیرش دانشگاه‌ها است برای رشته پزشکی است.

برنامه‌ریزی برای حذف کنکور

وزیر علوم گفت: درباره حذف کنکور بحث‌هایی شده و حرکت به این سمت شروع شده و الان در شرایط کرونا به سمتی می‌رویم که این مسئله شفاف‌تر شود. داوطلبان باید درباره برنامه‌های آینده خود فکر کنند و نگران آزمون‌های آینده نباشند مگر اینکه بخواهند در رشته‌های پرطرفدار شرکت کنند. درباره حذف کنکور یک سری برنامه‌ریزی شده که در آینده روی آن کار خواهد شد.

وزیر علوم بیان کرد: آموزش عالی روند رشد خودش را در سال ۹۸ در فضای بین‌المللی ادامه داده و ما در ارزیابی‌های جهانی آموزش عالی جایگاه ۱۵ را کسب کرده‌ایم. ما تلاش کردیم از دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش حمایت شود و دانشگاه‌ها تلاش کردند که منابع را در حوزه پژوهش حفظ کنند. اعتبارات برای بخش پژوهشی ۱۵ درصد به بالا بوده است.

ضرورت همکاری هیات علمی و پژوهشگران در انجام پروژه‌های کاربردی

وی ادامه داد: معمولا سوال این است که کارهای تحقیقاتی که در سطح بین‌المللی است چه اثراتی در بخش‌های صنعتی، فرهنگی و... کشور دارد؟ ما سعی کردیم همکاران هیات علمی و پژوهشگران را تشویق به حضور در انجام پروژه‌های کاربردی کنیم. همچنین سعی شده از پراکنده کاری اجتناب شود. حذف بخش آموزشی از پژوهشکده‌ها و کم کردن آن در بخش‌های دیگر می‌تواند به پروژه‌های کاربردی کمک کند.

وزیر علوم بیان کرد: در بخش فناوری ما موضوع تبدیل دانش به ثروت را پیگیری کردیم. ۳۷ پارک علم و فناوری مستقیما تحت مدیریت وزارت علوم هستند و یک پارک تحت مدیریت معاونت علمی است. همچنین ۱۹۷ مرکز رشد در دانشگاه‌ها داریم که جمعیت قابل توجهی از صاحبان ایده هستند.

ده هزار میلیارد فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان

غلامی بیان کرد: ما ۹ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم که ۱۸۰۰ مورد از این شرکت‌ها در مراکز علمی و دانشگاهها مستقر هستند. فروش دانش فنی و دستاوردهای این مجموعه درحال‌حاضر ده هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ بوده و در سال ۹۲ حدود ۴۵۰ میلیارد بوده است.

وی افزود: سال گذشته ۸۰ میلیون دلار از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را صادر کردیم علاوه بر این جلوی واردات از این طریق گرفته شده است. حضور دانشگاهای ما در میان دانشگا‌ه‌های مطرح دنیاست. ۶۵ دانشگاه کشور ما در میان هزار دانشگاه‌های معروف دنیا قرار دارند. رتبه منطقه‌ای ما یک است و در آسیا نیز رتبه بسیار خوبی داریم. در کل مجموعه آموزش عالی توانسته جایگاه خودش را حفظ کند و باعث اعتلای نام نظام جمهوری اسلامی شود.

برخورد قضایی با تقلب‌های علمی

وزیر علوم در واکنش به تقلب‌های علمی گفت: قطعا با تقلب‌های علمی به شکل عمومی و قضایی رسیدگی می‌شود. مواردی که به ما گزارش می‌شود مستقیما به بخش حقوقی ارسال می‌شود. برای برخی از پرونده‌ها نیز حکم صادر شده است. تمام سوابق مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان روی یک سیستم ملی منتقل می‌شود.این کار از فارغ التحصلان سال‌های ۹۸، ۹۷، ۹۶ به قبل در حال انجام است. به گونه‌ای که با وراد کردن کد ملی شخص، همه چیز قابل بررسی است. همچنین یک کد دیگر روی مدرک خواهد بود که توسط آن صحت مدرک قابل استناد است.

غلامی بیان کرد: دانشجویان برای پذیرش در رشته‌های بدون کنکور توسط انتخاب ۱۵۰ رشته محل امکان‌پذیر است. هر زمان که آزمون سراسری برگزاری شود تمام تلاش را می‌کنیم در اوایل آبان ماه این دسته از دانشجویان بتوانند ثبت نام کنند.

وی ادامه داد: اگر شرایط مناسب باشد چند هفته دانشجویان جدید را پذیرش می‌کنیم تا از مجموعه‌های دانشگاهی آگاهی داشته باشند. برای غیربومی‌ها سرویس خوابگاهی به صورت سرویس هتلینگ خواهد بود البته اینها فعلا یک طرح پیشنهادی است. در کنار اینها یک سری دانشجوی پذیرفته شده در سال‎های قبل مانده‌اند که واحدهای عملی دارند که به آنها هم رسیدگی خواهد شد. در کل ما امسال عملا یک آموزش ترکیبی حضوری- مجازی خوهیم داشت.

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها