|
کدخبر: 95791

گزارش میدانی گسترش نیوز از اوضاع متروی پایتخت:

وضعیت این روزهای مترو / چقدر از مردم ماسک می‌زنند؟

با شروع فعالیت کسب‌وکارها و ادارات، میزان استفاده شهروندان از مترو افزایش چشمگیری داشته است و جان مردم در مترو و اتوبوس‌های تهران در خطر است.

گسترش نیوز: از اوایل اسفند ۹۸ که بیماری کرونا وارد کشورمان شده است نگرانی‌های مسوولان و عموم جامعه درخصوص ابتلای مردم به این بیماری خطرناک و کشنده افزایش یافته است و روزبه‌روز استرس و اضطراب در بین مردم به شکل فزاینده‌ای افزایش پیدا کرده است. این استرس و نگرانی همه ابعاد زندگی روزمره مردم را تحت تاثیر قرار داده است و بیشتر آنها را با مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیاری روبه‌رو کرده است. نگرانی‌های مردم درخصوص ابتلا به این بیماری، غیرقابل توصیف است و باعث شده که مردم، کسب‌وکارها و زندگی عادی خود را تعطیل کرده و به خانه نشینی و قرنطینه خانگی روی بیاورند.

این نگرانی‌ها یک طرف قضیه است و گذراندن امورات زندگی، روی دیگر آن است که متاسفانه با وجود مشکلات عدیده‌ای که برای مردم در پی خانه نشینی و تعطیلی کسب‌وکارها به‌وجود آمد زندگی عادی مردم با سختی‌های زیادی مواجه شد. رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مراقبت‌های شخصی تنها بخشی از کارهایی است که عموم مردم باید انجام بدهند تا جان خود را در برابر ابتلا به این ویروس منحوس در امان نگه دارند.

موضوعی که نگرانی‌های بسیاری را به دنبال دارد و استرس و اضطراب را در بین افراد بالا می‌برد حضور آنها در امکان عمومی و جاهای پرتردد و شلوغ است که البته این استرس و اضطراب خود هم برای مردم یک نوع سم کشنده است ولی ظاهرا چاره‌ای نیست و مردم باید با این مشکل هم مدارا کنند.

مردم چاره‌ای جزو استفاده از مترو ندارند

از زمانی که کسب‌وکارها و ادارات تعطیل شدند امکان حضور مردم در امکان عمومی و جاهای پرتردد به شکل قابل توجه‌ای کاهش پیدا کرد و این موضوع تا حدود زیادی بر کاهش اضطراب و نگرانی‌های مردم و حتی مسوولان موثر بود.

با شروع به کار ادارات و کسب‌وکارها در اواخر فروردین ۹۹ و خارج شدن مردم در چهار دیواری حریم شخصی و ورود آنها به خیابان‌ها و سطح شهر، متاسفانه دوباره شاهد افزایش استرس و اضطراب در چهره نگران و در هم تنیده عموم جامعه هستیم. البته چاره‌ای به جزو بازگشایی ادارات و کسب‌وکارها برای دولت، وجود نداشت. کشور، بخاطر مشکلاتی که در زمینه اقتصادی دارد که بخش اعظم این مشکلات بخاطر تحریم‌های ظالمانه امریکا است این امکان برای دولت وجود نداشت که تعطیلی ادارات و کسب‌وکارها را تمدید کند، چون در این صورت زندگی مردم و صاحبان کسب‌وکارها بیشتر در معرض خطر ناشی از مشکلات اقتصادی بود و هم دولت، این توانایی را نداشت که مردم جامعه را از نظر مالی تامین کند.

موضوعی که این روزها باعث نگرانی همه مردم شده و به خصوص گریبان پایتخت نشیان را گرفته، حضور آنها در محل کار است. مردم برای حضور در محل کارهای خود چاره‌ای جزو استفاده از مترو و ناوگان حمل‌ونقل عمومی را ندارند و با توجه به حجم بالای مسافران در مترو و ناوگان حمل‌ونقل عمومی و با توجه به اینکه تهران، کانون شیوع بیماری کرونا در کشور است حضور مردم در مترو و ناوگان حمل‌ونقل عمومی را با چالش جدی‌ای روبه‌رو کرده است.

همه ما روزانه برای رفت و آمد به محل کار خود از مترو و ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنیم و این استرس و نگرانی در چهره تک تک مردم به وضوح دیده می‌شود و می‌توان این را به خوبی درک کرد که مردم چاره‌ای جزو استفاده از مترو برای رفت و آمد خود ندارند.

با توجه به اینکه مدتی است طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو اجرایی شده ولی این طرح با توجه به حجم بالای مسافران و ازدحام شهروندان، نتوانسته است کارایی لازم را داشته باشد.

البته نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که ظرفیت مترو و ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران، بیشتر از این نیست و مسوولان مدیریت شهری تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن، به شهروندان خدمات رسانی انجام دهند.

رعایت نکات بهداشتی را فراموش نکنیم

بایستی این موضوع را در نظر داشته باشیم که هزینه پیشگیری از درمان، بسیار مقرون به صرفه‌تر، برای دولت و حتی شهروندان است. انتظار از دولت، این بود که با بازگشایی ادارات و کسب‌وکارها و حضور گسترده مردم در سطح شهر و استفاده آنها از ناوگان حمل‌ونقل عمومی، این برنامه را در دستور کار خود قرار می‌داد که در ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران اقدام به توزیع ماسک رایگان و یا ارزان قیمت در بین شهروندان می‌کرد.

با توجه به اینکه حدفاصل اشخاص در اجتماع در راستای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا بایستی حداقل یک و نیم متر باشد ولی در مترو و اتوبوس این فاصله به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود و مسوولان نه می‌توانند مترو را تعطیل کنند و نه اینکه به تعداد واگن‌‌های مترو و اتوبوس‌های تهران اضافه کنند. بنابراین با شرایط موجود و امکان اینکه احتمال دارد که واکسن بیماری کرونا تا چند ماه آینده ساخته نشود بنابراین نیاز است که شهروندان، مسوولان مدیریت شهری را یاری دهند و در رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌خصوص در هنگام استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی اقدام کنند و زمان خود را در استفاده از این ناوگان را مدیریت کنند.

استفاده اجباری از ماسک باید پیش از این اجرایی می‌شد

از تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۹۹ با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت استفاده از ماسک برای شهروندان در ناوگان حمل‌ونقل عمومی اجباری شد؛ البته این تصمیم بسیار خوبی در راستای حفظ سلامتی شهروندان است ولی نیاز بود که این تصمیم زودتر گرفته می‌شد چون‌که در زمانی که ادارات و کسب‌وکارها تعطیل بودند شهروندان از این ناوگان استفاده می‌کردند. ماسک با قیمت مصوب ۲ تا ۳ هزار تومان، بسته به کبفیت آن در ۵۲ ایستگاه متروی تهران و حومه در بین مردم توزیع شد. با گذشت حدود یک هفته از اجرایی شدن این طرح، هنوز در ایستگاه‌های مترو شاهد فروش ماسک با قیمت مصوب در بین شهروندان هستیم. با توجه به ازدحام جمعیت در مترو استفاده از ماسک امری ضروری است و طبق مشاهدات میدانی خبرنگار گسترش نیوز می‌توان گفت که حدود ۹۹ درصد مردم هنگام استفاده از مترو از ماسک استفاده می‌کنند. این طرح، علاوه بر اینکه جهت حفظ جان شهروندان موثر است بلکه تا حدودی سبب آرامش شهروندان نیز شده است و مسافران مترو با خیال آسوده‌تری از این ناوگان استفاده می‌کنند.

همه ما بایستی این موضوع را باور داشته باشیم که بیماری کرونا در کمین سلامتی ما قرار دارد و برای حفظ جان خود و اطرافیانمان، نباید در رعایت نکات بهداشتی کوتاهی کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها