|
کدخبر: 94328

شبکه آموزشی «شاد»؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

کارشناس ارشد تعلیم و تربیت آموزش و پرورش استان البرز می‌گوید: شبکه آموزشی شاد که در این وضعیت کرونایی و تعطیلی مدارس راه‌اندازی شده، دارای فرصت‌ها و چالش‌هایی است.

گسترش‌نیوز: دکتر یونس جاوید نسب اظهارکرد: هر تغییری بر زندگی افراد جامعه تاثیر می‌گذارد و شیوع ویروس کرونا یکی از این نوع تغییرات بوده که زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است.

javid.jpg

وی با اشاره به اینکه روند آموزش و یادگیری در سیر تاریخی خود همواره با الهام از تجارب قبلی به تکمیل روش‌های گذشته منجر شده است، خاطرنشان کرد: ‌آموزش‌های یک طرفه و قدرت مدار به سبک‌های تعاملی و گروه مدار هدایت شده و روش‌های مبتنی بر تفکر واگرا بر تفکر همگرا غالب شده است.

وی بیان کرد: امروزه آموزش دهنده به عنوان مرجع قدرت و دانایی کامل، جای خود را به تسهیل گر و راهبر داده است.

وی با بیان اینکه امروزه ‌فناوری‌ جایگاه خاصی در جریان آموزش از راه دور پیدا کرده، گفت: تکلیف نیز یک وظیفه و عمل به مرور به مهارت می‌باشد که در ردیف یک نیاز جای خود را باز کرده و یادگیری لذتبخش هم درقالب یک هدف معرفی می‌شود.

جاوید نسب یادآورشد: با وجود همه این تغییرات، آموزش هنوز بر مدار ارتباط چهره به چهره در مدرسه، با حضور معلم، کتاب و دانش آموز می‌چرخد و جذابیت و اهمیت خاص خود را با وجود انتقادات حفظ کرده است.

وی تصریح کرد: پژوهش‌ها نشان داده است که هراندازه درجریان یادگیری تعداد بیشتری ازحواس انسان درگیر شوند روند یادگیری تقویت می‌شود.بر همین مبنا هر ابزاری که به این روند کمک کند مکمل یادگیری درآموزش گیرنده می‌شود.

جاوید نسب افزود: برگزاری جلسات آموزشی ازطریق ویدیو کنفرانس، فضای مجازی، نرم افزارهای آموزشی و رسانه‌های دیداری و شنیداری و اپلیکیشن‌های کاربردی به صورت آنلاین و افلاین و با قدرت و قابلیت بازخورد تعاملی، از اختراعات بشر است که جای خود را در نظام‌های آموزشی از دوره‌های ابتدایی تا دانشگاه به خوبی باز کرده است.

این کارشناس ارشد تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: این ابزارها مکمل جریان آموزش می‌باشند که فرصت بسیار خوبی را در اختیار متولیان آموزش قرارداده‌اند تا در شرایط اضطرار و عدم امکان حضور در کلاس درس به عنوان یک روش جایگزین استفاده شوند.

وی عنوان کرد: تعطیلی‌های خواسته و ناخواسته‌ای که در کشور ما رخ داده و موجب قطع جریان آموزش شده است همواره به عنوان یک دغدغه برای مدرسه و خانواده مطرح بوده است تا روشهایی برای جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های مادی و معنوی پیدا کنند.

جاوید نسب بیان کرد: درچنین شرایطی گروه‌های غیررسمی جلوتر ازدولت‌ها گامهایی را بر می‌دارند تا نیازهای جامعه هدف را برطرف کنند که با مخالفت‌های پنهان و آشکار مواجه می‌شوند.

وی درادامه به گسترش شیوع بیماری کرونا درایران و طولانی شدن تعطیلات مدارس پرداخت و گفت: در کشور ما مدارس و معلمان به فراخور نیاز و شرایط از این فرصت استفاده کرده و رابطه خود را با یادگیرندگان حفظ می‌کنند تا به تقویت روند یادگیری بیش از گذشته کمک کنند به گونه‌ای که دراین مدت معلمان خلاق وعلاقه مند اقدامات موثری در بستر فضای مجازی به دانش آموزان و خانواده‌ها انجام داده‌اند.

این کارشناس تعلیم و تربیت افزود: وزارت آموزش و پرورش بعد از چند آزمون و خطا به ایجاد سامانه "شبکه آموزش دانش آموز" بر بستر فضای مجازی پرداخت و استفاده ازاین نرم افزار به صورت عمومی فرصت‌ها وچالش هایی را پیش روی نظام آموزشی وخانواده‌ها قرارمی دهد که نه تنها در زمان تعطیلی‌های اضطراری بلکه در طول سال تحصیلی لازم است از ابعاد مختلف به آن پرداخته شود.

وی در ادامه به فرصت و چالش‌های برنامه شبکه آموزش دانش آموزان" شاد" اشاره کرد و گفت: در صورت عدم مدیریت درست و دورشدن از رسالت اصلی نرم افزار، می‌تواند به ضد خود تبدیل شده و خسارت هایی را به نظام آموزشی و اعتماد مردم به مدرسه ایجاد کند.

جاوید نسب ازانتقال ارتباط با دانش آموزان از محیط مدرسه به محیط خانواده، امکان ارائه تکلیف با توجه به تفاوت‌های فردی متناسب با توانایی‌های هردانش آموز و توجه به عدالت آموزشی، افزایش تعامل خانواده و مدرسه را به شکل غیر حضوری، کاهش حضور اولیا درمواقع غیرضروری در مدرسه و جلوگیری از هدررفت زمان و هزینه خانواده ها، افزایش سرعت انتقال اطلاعات، ظرفیت دردسترس قراردادن و انتقال اطلاعات بروز و جدید علمی به معلم و دانش آموزان و قرار دادن امکانات مناسب برای خلاقیت معلمان به عنوان فرصت‌های شبکه شاد یاد کرد.

وی ایجاد انگیزه برای معلمان دراستفاده از فناوری، شناسایی و معرفی معلمان توانمند وخلاق، به اشتراک گذاشتن تجارب معلمان توانمند ودانش آنها، گسترش عدالت آموزشی با ارسال مطالب آموزشی از نقاط مختلف کشور، شبکه‌ای رسمی برای پایش سطوح مختلف آموزشی، فرصتی برای برنامه‌های توانمندسازی معلمان وتبدیل مدیران مدارس به عنوان سیاست گزار و برنامه ساز و همچنین شناسایی مدیران کارآمد وغیر کارآمد مدارس را از دیگر فرصت‌های شبکه آموزشی شاد برشمرد.

وی ازدیگر فرصت‌های شبکه آموزشی شاد را درزمینه نیازسنجی آموزشی و پرورشی درمناطق مختلف کشور، مانع از قطع جریان آموزش ویادگیری درشرایط اضطراری، افزایش مسوولیت‌پذیری معلمان برای کسب دانش ومطالعه در طول سال تحصیلی، دردسترس و همواره آماده بودن، ساده و راحت بودن استفاده از آن و تا حدودی جذاب و برانگیزنده بودن، علاقمند کردن دانش آموزان به دانش روز و فضایی امن و قابل اعتماد برای آموزش در بستر فضای مجازی ذکر کرد.

این کارشناس ارشد تعلیم و تربیت آموزش و پرورش البرز، غلبه نگاه آموزشی صرف بر پرورش وحافظه محوری بر مهارت محوری و کاهش خلاقیت، عدم رعایت عدالت آموزشی در خانواده‌های طبقه ضعیف که فاقد گوشی‌های اندروید بوده و یا خانواده هایی که سواد لازم برای کار با گوشی را ندارند و نرم افزار شاد جایگزین جریان آموزش شده و از نقش یک ابزار و مکمل یادگیری به هدف تبدیل شود را ازجمله چالش‌های این شبکه عنوان کرد.

دکتریونس جاوید نسب افزود: الزام و اجبار به استفاده از نرم افزار، ابزار و فرصت آموزشی را به تهدید تبدیل کرده و مقاومت معلمان را افزایش دهد، برنامه‌های کیفی مدرسه به حاشیه رانده شود، هزینه‌های اینترنت برای خیلی ازخانواده‌ها سنگین بوده و توانایی استفاده ندارند واولویت دادن به مطالب ارائه شده درنرم افزاربه جای حضور درکلاس و کاهش تعامل حضوری خانواده و مدرسه وعدم استفاده ازظرفیت‌های نهاد خانواده را از دیگرچالش‌های شبکه شاد ذکر کرد.

وی ازخطراعتیاد دانش آموزان به اینترنت و گوشی‌های موبایل با توجه به محدودیت هایی که خیلی از خانواده‌ها از قبل نسبت به استفاده فرزندانشان از گوشی همراه داشته اند، استفاده بی‌رویه از مطالب دیگران و کاهش خلاقیت معلمان، استفاده از نرم افزار به عنوان ابزارتبلیغات و سو استفاده‌های احتمالی جناحی وسیاسی که موجب سلب اعتماد به یک ابزار آموزشی شود، احساس تبعیض وبی عدالتی وافزایش شکاف طبقاتی درخانواده‌های طبقه ضعیف و بدبینی نسبت به نظام آموزشی به عنوان دیگرچالش‌های این شبکه نام برد.

این متخصص تعلیم و تربیت البرزی کاهش رقابت با انحصاردر شبکه آموزش واز بین رفتن خلاقیت دراستفاده ازنرم افزارهای جدید، عدم توجه به فرهنگ بومی محلی با ارائه محتوای یکنواخت، عدم توانایی بعضی از م با توجه به وضعیت جدید، عدم توانایی بعضی ازمعلمان با تولید محتوای الکترونیکی و متناسب، دادن تکالیف زیاد به دانش آموزان موجب دلزدگی آنها از درس شده، کاهش فرصت بازی و بودن با اعضای خانواده ومعلم از خود سلب مسئولیت کرده و بار آموزش و یادگیری ب دوش دانش آموز و مدرسه بیفتد را ازدیگر چالش‌های این شبکه آموزشی دانش آموزان برشمرد.

دکتر جاوید نسب درادامه به پیشنهادهایی که می‌تواند به بهبود جریان آموزش ازطریق شبکه شاد کمک کند پرداخت واضافه کرد: باید زمان بندی مناسب دراستفاده از نرم افزار برای معلم، خانواده و دانش آموز لز طرف معلم و مدیر مدرسه انجام گیرد.

وی اظهارکرد: تاکید براصل بودن فرآیند آموزش حضوری و کمکی بودن نرم افزار در کنار سایر ابزارهای کمک آموزشی، هماهنگی با وزارت ارتباطات برای گرفتن هزینه حداقلی اینارنت دراستفاده از نرم افزار و رایگان کردن استفاده از نرم افزار در مناطق محروم وطبقه ضعیف و توجه به سایر ابعاد تربیتی و آموزشی از جمله مواردی است که باید به آن توجه کرد.

متخصص تعلیم و تربیت آموزش و پرورش البرزیادآورشد: باید به ایجاد رقابت درمعلمان ودانش آموزان برای تولید محتوای کیفی، برنامه‌های کیفی و متناسب با هماهنگی رسانه ملی در مناطق غیر برخوردار و خانواده‌های طبقه ضعیف ارائه شود، امکان دردسترس قراردادن تبلت‌های آموزشی به صورت امانت به دانش آموزان طبقه ضعیف در مدرسه و تمرکززدایی از برنامه ودادن اختیار به مدیر مدرسه و معلم برای ارائه برنامه‌های متناسب با مدرسه و کلاس دراین شبکه توجه کرد.

استان البرز ۵۰۰ هزار دانش آموز و ۲۶ هزار فرهنگی دارد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها