|
کدخبر: 79854

تعداد زندان‌های ایران را ۸ برابر کنید!

جمعیت کیفری ایران بسیار بالا است و جمعیت ثابت زندان‌ها در چند سال اخیر نزدیک ۲۵۰ هزار نفر و جمعیت چرخشی در زندان‌ها نزدیک ۷۰۰ هزار نفر است، این عدد بسیار سنگین است و اگر قرار باشد با رعایت استانداردهای زندانبانی نگهداری شوند بودجه، امکانات و ساختمان زندان‌های ایران باید ۸ برابر شوند که باز هم فایده‌ای ندارد.

گسترش‌نیوز: چندی پیش قرار شد تا فقط اقرار یک محکوم مدنظر قرار نگیرد و تصمیم نهایی قاضی نسبت به علمی که دارد اعمال شود. این اتفاق می‌تواند باعث شود تا بسیاری از زنان و کودکان که به اجبار همسر، پدر و بردار به جرم‌های نکرده اقرار می‌کنند در امان بمانند.

اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که مجرمان غیر عمد به خصوص زنان در زندان‌ها با آسیب‌های زیادی روبه‌رو هستند، زنانی که اغلب بخاطر کمک به برادر، پسر یا همسر به طور مثال پشت چک‌های آنان را امضا کردند و در نهایت مسیر به جایی رسیده است که راهی زندان شدند، زمانی که دوران محکومیت آنها به اتمام می‌رسد با مشکل سو پیشینه روبه‌رو می‌شوند که هرجایی به آنها شغل نمی‌دهند و ممکن است به دلیل شرایطی که برای آنها به این دلیل به وجود می‌آید دوباره دست به بزه و بزهکاری بزنند.

کامبیز نوروزی حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری درباره این مسئله که چه کارهایی برای سو سابقه زنانی که به دلیل جرایم غیر عمد و مالی وارد زندان شده اند، می‌توان انجام داد گفت: این مسئله نه تنها مربوط به زنان بزهکار بلکه شامل حال مردان نیز می‌شود. وقتی یک زندانی دوره محکومیت خود را سپری می‌کند جامعه با او رفتار معمولی ندارد و با چشم یک بزهکار به آن فرد نگاه می‌کند.

اعتماد عمومی نسبت به افراد آزاد شده از زندان کاهش پیدا می‌کند

وی ادامه داد: همچنین میزان اعتماد عمومی نسبت به این افراد کاهش پیدا می‌کند و گاهی ممکن است برای برای بازگشت مطلوب به خانواده هم به مشکل بر بخورند. بماند که کار پیدا کردن نیز برای این افراد دشوار می‌شود و اگر جرم ارتکابی او موجب محرومیت از حقوق اجتماعی باشد، قانونا به یکسری از مشاغل نیز نمی‌تواند وارد شود.

خصلت جرم‌سازی در ایران بسیار زیاد است

این حقوقدان تاکید کرد: جمعیت کیفری که در زندان‌های ایران حضور دارند، کیفیت تربیتی زندان‌ها را کاهش داده و به همین دلیل خصلت جرم‌سازی در ایران خیلی زیاد است و گاهی پیش می‌آید که بعضی افراد به دلیل اقامت در زندان به گروه‌های خلاف کار ملحق شده یا خصلت‌های مجرمانه در آنها تقویت شده است. اینها یکسری مشکلاتی است که وجود دارد و وقتی فرد از زندان خارج می‌شود باید با این مشکلات دست و پنجه نرم کند.

زنان زندانی آسیب تر از مردان هستند

نوروزی با بیان اینکه جمعیت زنان زندانی از مردان زندانی کم تر است خاطرنشان کرد: زنان آسیب پذیر تر از مردان هستند و احتمالا به دلیل محدودیت‌های متعدد اجتماعی که برای آنها وجود دارد، نیازمند حمایت‌های بیشتری هستند. به عنوان مثال مردان می‌توانند هر کاری را از کارگرفته تا تجارت انجام دهند، اما زنان محدودیت دارند و نمی‌توانند به هرکاری مشغول شوند.

او افزود: برای زنان ممکن است محدودیتی ناشی از سو تفاهم‌های اخلاقی نیز به وجود بیاید. همچنین زنان برای بازگشت به محیط عادی خانواده هم در معرض یکسری سو زن‌های اخلاقی قرار می‌گیرند. بعضی از زنان مادر هم هستند که برای این افراد انجام کارهای مادری به شدت سخت است.

نهاد‌های مدنی برای حمایت از زندانیان فعال تر شوند

این وکیل پایه یک دادگستری درباره اقداماتی که برای کارهایی که می‌توان برای افراد انجام داد گفت: کوچکترین اقدامی که برای این زنان می‌توان انجام داد، این است که انجمن حمایت از زندانیان و نهاد‌های مدنی برای حمایت از زندانیان پس از آزادی این افراد از زندان فعال تر شوند و سازمان زندانها مددکاران بیشتری را استفاده کند چراکه هم اکنون به دلیل کمبود بودجه و تعداد زیاد زندانیان مددکاران به اندازه کافی نیستند.

او با بیان اینکه زندانیان با محدودیت‌های زیادی مواجه هستند تصریح کرد: مهم‌ترین کار را باید نهادهای مدنی انجام دهند که مستلزم این است، حاکمیت نیز فضا را برای آنها باز تر کند.

سیاست‌های جزم زایی در ایران اتخاذ نشده است

نوروزی تشریح کرد: مشکل اساسی ما در تعریف قانون نیست چراکه قانون هر تعریفی بکند به هر حال اعتبار دارد. اما مشکلی که وجود دارد این است که نوع مواجه مردم و نگرش عمومی نسبت به این مسائل خیلی مهم است که حتی بالاتر از قانون به حساب می‌آید. یکی از مشکلات خیلی بزرگی که در ایران وجود دارد این است که متاسفانه تا کنون سیاست‌های مفیدی برای جرم زایی جامعه ایران اتخاذ نشده است

ساختمان‌های زندان باید ۸ برابر شوند

او ادامه داد: جمعیت کیفری ایران بسیار بالا است و جمعیت ثابت زندان‌ها در چند سال اخیر نزدیک ۲۵۰ هزار نفر و جمعیت چرخشی در زندان‌ها نزدیک ۷۰۰ هزار نفر است، این عدد بسیار سنگین است و اگر قرار باشد با رعایت استانداردهای زندانبانی نگهداری شوند بودجه، امکانات و ساختمان زندان‌های ایران باید ۸ برابر شوند که باز هم فایده‌ای ندارد.

نوروزی در پایان با بیان اینکه جامعه ما در وضعیتی قرار دارد که جرم تولید می‌کند اضافه کرد: شعار‌های فرهنگی، سیاست، جنبه‌های آموزشی، فرهنگ و... برجرم‌زایی در ایران کمک می‌کند و حتی عادی‌ترین انسان‌ها نیز در معرض ارتکاب جرم قرار می‌گیرند. بنابراین بی‌اعتنایی سازمان‌های مربوط در بزه و بزهکاری یک کوتاهی است که قابل بخشش نیست.

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها