|
کدخبر: 45253

مدیرکل آموزش‌وپرورش تهران:

مخالفان مدارس غیردولتی را به نمایشگاه دعوت کنیم

نشست هم‌اندیشی نمایشگاه دستاوردهای مدارس غیردولتی و صنایع جانبی وابسته با حضور معاون وزیر آموزش‌وپرورش، مدیرکل آموزش‌وپرورش شهرستان تهران، اعضای شورای هماهنگی موسسان مدارس غیردولتی و مدیران مناطق آموزش و پروش تهران برگزار شد.

گسترش‌نیوز: اسفندماه امسال شاهد وقوع یک رویداد بی‌سابقه در تاریخ آموزش‌وپرورش کشور خواهیم بود: پنجم تا هشتم اسفندماه، نخستین دوره نمایشگاه دستاوردهای مدارس‌ غیردولتی و صنایع آموزشی وابسته برگزار می‌شود. دلیل و فلسفه برگزاری این نمایشگاه چیست و موفقیت‌ آن، چه نتایج مفیدی برای نظام آموزش‌وپرورش ما خواهد داشت؟ از طرف دیگر بعضی از فعالان این حوزه ممکن است ندانند چگونه می‌توان دستاوردها و حرف‌های تازه‌ای که در امر تعلیم و تربیت داشته‌اند را به نمایش گذاشت. از جمله اهداف مهم این نشست که ۱۴ بهمن‌ماه در هتل پارسیان برگزار شد پاسخ دادن به این دو سوال اساسی بود.

hamaiesh2.jpg

حضور ۲۵ درصدی را نشانه گرفته‌ایم

سخنران اول این نشست، منوچهر ناصرالملکی، عضو شورای هماهنگی مدارس غیردولتی و رئیس نمایشگاه بود. وی بعد از تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و خوشامدگویی به حضار گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم ۲۵ درصد از مدارس غیردولتی تهران در این نمایشگاه شرکت کنند؛ به این رقم نزدیک شده‌ایم ولی هنوز به آن نرسیده‌ایم. امیدواریم همکاری و حضور بعضی مدارس ویژه که هنوز شرکت‌ نکرده‌اند باعث شود به عدد برنامه‌ریزی‌شده برسیم.

نمایشگاه، رسانه‌ای برای مدارس غیردولتی

ناصرالملکی در ادامه افزود: یکی از مظلومیت‌های مدارس غیردولتی آن است که هیچ‌وقت رسانه‌ای نداشته‌اند که خدمات، دستاورد‌ها و موفقیت‌های بزرگ و چند دهه‌ای خود را به نمایش بگذارند. نمایشگاه رسانه است و این کمبود را جبران می‌کند. عموم مردم، فرهنگیان و مدیران و مسئولان دولتی و غیردولتی، اصحاب رسانه و علاقه‌مندان، همگی مخاطب ما هستند و امیدواریم از طریق نمایشگاه بتوانیم چهره واقعی مدارس غیردولتی را نشان دهیم. امیدواریم موفقیت دوره نخست این نمایشگاه باعث استمرار آن در سال‌های بعد شود. اگر چنین شود در دوره‌های بعد می‌توانیم شرکت‌کنندگان خارجی را هم دعوت کنیم.

رئیس نمایشگاه دستاوردهای مدارس غیردولتی درباره هزینه نمایشگاه دستاوردهای مدارس غیرانتفاعی گفت: هزینه شرکت مدارس در نمایشگاه، حداقلی خواهد بود و تخفیف‌های لازم داده شده است. تجربه نخست است و به‌احتمال‌زیاد نمایشگاه امسال، زیان‌ده خواهد بود ولی مهم، انگیزه ‌بخشیدن و استمرار آن در آینده است.

hamaieshyek.jpg

قضاوتی که منصفانه نیست

سخنران بعدی نشست‌ هم‌اندیشی نمایشگاه مدارس غیردولتی، معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی بود. مجتبی زینی‌وند ابتدا، جایگاه و اهمیت مدارس غیردولتی را یادآور شد و تصریح کرد:

نوع قضاوتی که درباره مدارس غیردولتی می‌شود منطقی و منصفانه نیست. انتقاداتی تند و غیرواقعی، نثار این بخش می‌شود. یکی از مزایای مدارس غیردولتی، حضور موسسان گران‌قدری است که پس از سال‌ها معلمی در آموزش‌وپرورش، کار ارزشمند فرهنگی در بخش غیردولتی را ادامه داده‌اند. متاسفانه این سرمایه‌ها مورد هجمه قرار می‌گیرند. طوری القا می‌شود که گویی این بخش هیچ‌گونه خدمتی به نظام تعلیم و تربیت نکرده است. این در حالی است که نظام مقدس جمهوری اسلامی بخشی از وظیفه خطیر تعلیم و تربیت را به آنها سپرده است و خوشبختانه و باوجود همه بداخلاقی‌ها؛ اعتبار، مشروعیت و جایگاه اجتماعی خود را به‌دست آورده‌اند. به اعتقاد من یکی از بهترین زیرساخت‌هایی که به تعالی تعلیم و تربیت کمک می‌کند همین مدارس غیردولتی هستند. ما در وزارت آموزش‌وپرورش همه توان خود را به کار خواهیم گرفت که افراد علاقه‌مند به مشارکت در این زمینه را تشویق کنیم. یکی از اهداف این نشست، تعمیق رابطه بین مسئولان و فعالان بخش غیردولتی است. روسای محترم مناطق و خود موسسان باید در این نمایشگاه از مشروعیت و اعتبار خود دفاع کنند.

الگوهای پیشنهادی را در سامانه نمایشگاه ببینید

دو تن از مدیران مناطق آموزش‌وپرورش از وجود ابهام در رابطه با نحوه شرکت و فعالیت در نمایشگاه سخن گفتند و خواستار ارائه جزییات بیشتر برای مدیران مدارس شدند. رئیس نمایشگاه دستاوردهای مدارس غیردولتی در پاسخ این درخواست گفت: در سامانه نمایشگاه، یکسری الگوی پیشنهادی وجود دارد که نحوه نمایش دستاوردهای مدارس در سه بخش را نشان می‌دهد: رویکرد، دستاورد و زیرساخت. به‌هرحال این نمایشگاه با نمایشگاه‌های سنتی گذشته فرق دارد و قرار نیست فقط دست‌سازه‌های دانش‌آموزی را ارائه کنیم. البته این کار ممنوع نیست ولی توصیه برگزارکنندگان نمایشگاه آن است که به سمت روش‌های نوین، نمایش موفقیت‌ها و دستاوردها حرکت شود. انتخاب فلان مدرسه غیردولتی توسط مردم و اقبال به آن، دلایلی دارد. باید ابتکار به خرج داد و آن دلایل و مزیت‌ها را در معرض دید عموم گذاشت.

hamaiesh4.jpg

مدارس غیردولتی، پیشتاز روش‌های نوین آموزشی

سخنران بعدی نشست هم‌اندیشی مدارس غیردولتی یکی از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت بود. حیدر تورانی در تشریح اهمیت مدارس غیردولتی گفت: زمانی شاهد حضور مدارس ۳ و حتی ۴ شیفته بودیم. در این شرایط، مدارس غیردولتی به میدان آمدند و بار بزرگی را از دوش آموزش‌وپرورش برداشتند. اکنون از آن مرحله عبور کرده‌ایم اما همچنان به حضور و مشارکت غیردولتی‌ها نیاز است. مدارس غیردولتی، از نظر الگوهای نوینی که در زمینه تعلیم و تربیت ارائه می‌کنند بسیار کارآمد هستند. آنها توانسته‌اند نوآوری‌های آموزشی را در مدارس خود بومی‌سازی کنند. آنها نشان دادند که خیلی از نوآوری‌ها را می‌توان در جامعه تعلیم و تربیت ما پیاده کرد. درس‌پژوهی، تدریس معکوس، اقدام‌پژوهی و الگوهای جدید تدریس در مدارس غیردولتی پدیدار شده است.

وی در تکمیل سخنان خود افزود: این نمایشگاه باید زودتر از این‌ّها برگزار می‌شد. به‌هرحال فرصت خوب و درخشانی دست داده که مدارس غیردولتی بدون تزریق منابع جدید و فقط با تکیه بر تجارب خود، روش‌های آموزشی جدید را ترویج کنند. کمیت مهم است؛ اگر فقط ۱۰ مدرسه بتوانند چنین کار مهمی را انجام دهند نمایشگاه به هدف خود رسیده است. مدارس غیردولتی در عمل نشان داده‌اند که در بسیاری از زمینه‌ها می‌توانند راهگشا، راه‌نشان و الگو باشند.

با قدرت و شهامت، کنار غیردولتی‌ها بایستیم

وی در ادامه تصریح کرد: باید باور کنیم که از بسیاری از مدارس کشورهای دیگر، پیشرفته‌تر هستیم. حتی بسیاری از مدارس غیردولتی ما هم به‌خوبی کار می‌کنند. همیشه حامی مدارس غیردولتی بوده و هستم. امیدوارم مدارس غیردولتی قدر این نمایشگاه را بدانند و حضور خوبی داشته باشند. نمایشگاه محل نمایش است و باید به نحو احسن از این فرصت طلایی و راهگشا استفاده کرد. باید با قدرت و شهامت در کنار مدارس غیردولتی ایستاد که بتوانند خود و توانمندی‌های خود را عرضه کنند.

hamaiesh5.jpg

همه برای موفقیت نمایشگاه تلاش می‌کنیم

سخنران بعدی همایش، دکتر عبدالرضا فولادوند بود. مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران در ابتدای سخنان خود اظهارکرد: نخستین بار است که در حوزه آموزش و پرورش، نمایشگاهی به گستردگی این نمایشگاه برگزار می‌شود. همه باید مواظب باشیم و تلاش‌ کنیم که نمایشگاه به موفقیت برسد.

فرصتی برای قانع کردن مخالفان

وی در ادامه به برگزارکنندگان نمایشگاه چند توصیه کرد: بعضی از مدیران ما هنوز توجیه نیستند. پیشنهاد می‌کنم کارشناس‌مسئولان، ارتباط تنگاتنگی با شورای هماهنگی موسسان داشته باشند تا این قبیل ابهامات و مشکلات هر چه زودتر حل شود.

عبدالرضا فولادوند در بخش بعدی سخنان خود گفت: این نمایشگاه، عرصه‌ای است برای قانع کردن مخالفان مدارس غیردولتی. ۲۵ سال است بر سر مدارس غیردولتی کوبیده می‌شود. مخالفان را دعوت کنیم که بیایند و دستاوردهای مدارس غیردولتی را از نزدیک ببینند. مخالفانی که در مجلس هستند و چهره‌هایی که به مخالفت با مدارس غیردولتی، مشهور هستند باید دعوت شوند تا از دستاوردهای بزرگ این مدارس دیدن کنند و آتش مخالفتشان فروکش کنند.

رسانه هم به رسانه نیاز دارد

وی در بخش پایانی سخنان خود، در رابطه با نکاتی که قبل و در هنگام برگزاری نمایشگاه باید به آنها توجه داشت سخن گفت: مدیران مدارس منطقه باید حضور معلمان و دانش‌آموزان در نمایشگاه را تسهیل کنند. اطلاع‌رسانی نمایشگاه باید جدی گرفته شود. باید بیلبوردهای مناسبی در سطح شهر نصب شود. نمایشگاه خودش رسانه است اما رسانه هم به رسانه نیاز دارد. باید از صداوسیما دعوت شود. در حاشیه نمایشگاه باید نشست‌های هم‌اندیشی و آسیب‌شناسی موضوعی داشته باشیم. نکته بعدی آن است که باید کلاس‌های جذاب مدارس غیردولتی را به صحن نمایشگاه بیاوریم، تدریس زنده را نمایش دهیم که علاقه‌مندان، نوع و روش‌ّ‌های نوین تدریس در مدارس غیردولتی را مشاهده کنند. بعضی از مدارس غیردولتی ما در زمینه هنر و گروه‌های سرود و موسیقی عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند و چه خوب است در ایام نمایشگاه، شاهد اجرای آنها باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها