|
کدخبر: 36730

سومین مرخصی اجباری، بیکاری و سرگردانی کارگران

داروگر مرتکب خلاف شده است

برای بار سوم ۴۰۰ کارگر داروگر به مرخصی اجباری فرستاده شدند. این کارگران به مدت ۲ ماه حقوق معوقه دارند و از ۲۹ مرداد تا کنون به بهانه‌های مختلف از سوی کارفرما به مرخصی اجباری فرستاده شدند و بیکار بوده‌اند.

گسترش نیوز: کارگران داروگر که تعداد آنها حدود ۴۰۰ نفر است می‌گویند که کارفرمای کارخانه داروگر از روز دوشنبه ۲۹ مرداد ماه تمامی کارگران شاغل را به تعطیلات تابستانی فرستاده و تا پنج مهر ماه در سه نوبت آن را تمدید کرده است. لازم به ذکر است که سال گذشته نیز فعالیت کارخانه داروگر در چندین نوبت متوقف شده بود و بابت این ایام کارفرما از مرخصی کارگران کسر کرده بوده است.

بنابه گفته کارگران، یک هفته بعد از ۲۹ مرداد ماه، از سوی کارفرما پیامکی برای کارگران مبنی بر اینکه تعطیلات تا یک هفته دیگر ادامه دارد ارسال شد و روز شنبه ۱۷ شهریور ماه که کارگران به صورت حضوری به کارخانه مراجعه کردند، مشاهده کردند در ورودی کارخانه بنری نصب شده و روی آن نوشته شده به منظور تعمیرات و افزایش راندمان تولید این مجموعه تا ۲هفته کاری دیگر تعطیل است.

از قرار معلوم ۴۵۰ کارگر قراردادی و رسمی شاغل در دو کارخانه تولی پرس و بسته‌بندی البرز نیز که برای سومین بار به مرخصی اجباری فرستاده شدند، نیز زیر مجموعه شرکت داروگر هستند.

فرامرز توفیقی نماینده کارگران در شورای‌عالی کار و رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراها با اشاره به طولانی شدن روند بررسی مشکلات کارخانه داروگر در گفت‌وگو با گسترش نیوز می‌گوید: این مشکل متاسفانه شامل مرور زمان شده و آنطور که شنیدم و هنوز پرونده مربوط را مطالعه نکردم ظاهرا تخلف کارفرما محرز شده و همکاران ما مشغول بررسی آن هستند و امیدواریم کارگران بتوانند به حقوق خود برسند. در این کار از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد و تا انتها ماجرا را پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به جزییات بیشتر در تخلف صورت گرفته در کارخانه داروگر افزود: ما هیچ الزام و اجبار مرخصی به کارگر نمی‌توانیم داشته باشیم مگر اینکه به وزارت کار اعلام کنیم آنها بررسی کنند و مثلا در این مورد نوسازی صنایع مدت بگیرد و کارگرانی که شامل این موضوع می‌شوند را در لیستی معرفی کرده تا آنها بتوانند برای بیمه بیکاری در این بازه زمانی اقدام کنند و حتما در این مدت مراحل و روند کار را گزارش بدهد تا مراجع زیر صلاح قانونی مطلع شوند تا به تبع آن آغاز به کار اتفاق بیفتد.

Tofighi.jpg

اینگونه که بحث را دنبال کردند حالا به هر بهانه‌ای نوسازی صنایع، تجهیز نوسازی یا ارتقا سیستم خلاف است. هر کارخانه‌ای اگر بخواهد با این شکل تعطیل کند و کارگران خود را از کار بیکار و با این شکل و شمایل به خانه بفرستد فردا در کشور چه اتفاقی می‌افتد؟ اجازه نخواهیم داد کسی مراحل رسیدن به حقوق کارگران را با دور زدن قانون بپوشاند. متاسفانه تا جایی که شنیدم کارفرما در این حوزه مرتکب خلاف شده و کوتاهی کرده است.

مشاور مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران گفت: یکی از راه‌هایی که متاسفانه کارفرمایان این روزها برای افزایش نرخ کالاها، عدم تمکین به قوانین و مقررات بالا دستی از جمله افزایش حقوق، کمبود مواد اولیه، نوسازی خط، زیر ساخت‌ها، تنظیم قراردادها و... به آن استناد می‌کنند همین بهانه‌ها است. در نظر داشته باشید این موضوع محدود به شرکت داروگر نیست و در واحدهای بسیاری این موضوعات وجود دارد. همه این دلایل نیاز به راستی‌ آزمایی دارد و ما هیچ قضاوتی نداریم. اگر بررسی و راستی آزمایی در کار نباشد مثل همیشه یک اهرم فشار روی سر نمایندگان کارگری و کارگران قرار می‌گیرد و آنها برای رسیدن به حقوق خود همیشه دچار ترس و استرس باشند که مبادا اندک حقوق دریافتی خود را نیز از دست دهند.

Daroogar.jpg

اگر قرار باشد نمایندگان کارگران به این بحث ورود نکنند این رفتار الگوی دیگر کارفرمایان می‌شود و ظلمی که به کارگران می‌رود افزایش یابد. یقیناُ این موضوع را به نتیجه می‌رسانیم.

توفیقی به تصریح دلایل بیشتر و راه‌های دریافت مطالبات کارگران داروگر پرداخت و ادامه داد: اگر کارگران اقامه دعوا و شکایت کنند موضوع شخصی می‌شود. هم اکنون به هر دلیلی از جمله اجرایی نشدن ماده ۷ قانون کار امنیت شغلی بسیار پایین است و نمی‌توان از کارگر انتظار داشت با در خطر انداختن معیشت خود و خانواده‌اش با توجه به فصلی بودن قراردادها اقدامی انجام دهد بنابراین این توقع بیجا است. نمایندگان کارگران به واسطه وظیفه‌ای که قانون‌گذار در قانون اساسی و قانون کار برای آنها دیده می‌توانند به عنوان مدعی العموم وارد شده و اعمال قانون کنند تا مراحل خلاف را به عنوان شاکی طرح و استدلال کند.‍

ارسال نظر