|
کدخبر: 300908

سریالهای فاخری که مردم منتظر پخش آنها هستند/ از سلمان فارسی تا الف ویژه

تعداد آثار تولید شده "الف ویژه" در حال حاضر روند خوبی را در رسانه ملی دارد؛اما گویی روند پخش و یا حتی ادامه فیلمبرداری این آثار روزهای سختی را می گذارند.

فرهنگی و اجتماعی سریالهای فاخری که مردم منتظر پخش آنها هستند/ از سلمان فارسی تا الف ویژه

با یک بررسی کلی  نگاه جامع به تولیدات نمایشی معاونت سیما رسانه ملی در چند سال اخیر می توان به تعداد آثار تولید شده "الف ویژه" رسید. سریال «نفوذ» به کارگردانی جواد شمقدری، «ایل‌دا» به کارگردانی راما قویدل، «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی، «دادستان» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی، از سریال‌های تازه‌ای هستند که با عنوان الف‌ویژه روی آنتن تلویزیون رفتند.این در حالی است که مهدی نقویان،رئیس مرکز سیما فیلم رئیس مرکز سیما فیلم در نخستین نشست خبری خود با اهالی رسانه در تاریخ ۳۱ اردیبهشت می گوید: حدودا ۲۰ فیلمنامه الف ویژه موجود و آماده تولید است که از جمله آنها می توان به «پوریای ولی»، «حضرت معصومه»، «خواجه نصیرالدین طوسی» و «سعدی» اشاره کرد که تولید آنها اراده ملی می خواهد. اگر بخواهیم تولیدات این چنینی را افزایش دهیم امیدوارم حمایتها هم بیشتر شود. ما همچنین پیشنهاد عملی از طرف صداوسیما به دولت داریم و پیشنهادمان این است که هر وزارتخانه بودجه تولید یک فیلم و یک سریال را کنار بگذارد.

وی با اشاره به اینکه ترکیه از نظر عقبه فرهنگی و سطح هنرمندان و... عقب تر از ما قرار دارد اما به خاطر حمایت حکومت فراتر از سطح ترکیه رفته و مخاطبان بسیاری به دست آورده،گفت: ما نیاز به یک عزم ملی داریم که خارج از توان صداوسیما به تنهایی است و امیدواریم دولت که اکنون هم همکاری خوبی دارد در حوزه ساخت فیلم و سریال نیز وارد شود. دستاوردهای هر وزارتخانه می تواند سوژه ساخت سریال‌های آن وزارتخانه باشد.سریال «موسی» در مرحله پیش تولید است. پروژه های خاص در حد محدودتری در رسانه ها مطرح می شود به دلیل اینکه به اندازه کافی مسائل و حواشی دارند. پیش تولید این سریال با سرعت جلو می رود.

یکی از نکات قابل توجه درباره آثار تولید شده و در حال تولید "الف ویژه" این است که آثار به ۵، ۶ سال زمان تولید و پیش تولید طولانی نیاز دارند، عوامل و بازیگران بسیاری در آنها حضور پیدا می کنند و به  همین خاطر کارگردان های باتجربه ای لازم دارند.از سویی قاعدتا سریال‌های الف ویژه با داشتن لوکیشن و دکورهای ویژه هزینه زیادی را می‌طلبد و طی این سالها اعضای کمیسیون فرهنگی در هنگام تصویب بودجه سالانه اعتبارات ویژه‌ای را برای این مهم در نظر می‌گیرند.

به طور مثال؛ سریال سلمان فارسی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که نگاه ملی و اسلامی را در دوران گام دوم انقلاب در عرصه داخلی و جهانی پررنگ می‌کند.به تصویر کشیدن تاریخ ایران در قالب سریال‌های تلویزیونی نشان می‌دهد که ایران اسلامی دارای تمدنی غنی و کهن است.پس قاعدتا باید برای این امر هزینه کرد؛ سریال‌های «الف ویژه» غالبا به مجموعه‌هایی اطلاق می‌شود که دکوربندی‌های عظیمی هم داشته و معمولا در شهرک‌های سینمای تولید شده یا برای آن شهرک سینمایی برپا می‌شود، اما می‌توان فارغ از این مولفه‌های آشنا سریال‌هایی ساخت که فارغ از متر و معیارهای مادی و فرمی از حیث کیفیت ساخت و بازنمایی مضامین در حد استانداردهای جهانی بوده و بتواند در عرصه‌های بین‌المللی مطرح شود یا دست‌کم تعداد کثیری از مخاطبان را در تماشای اثر با خود همراه کند.پس این انتظار از متولیان امر می رود که در اسرع وقت نسبت به تولید و پخش آثار "الف ویژه" اقدامات لازم را انجام دهند.

 

منبع: هنر آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها