|
کدخبر: 283792

کتاب های دست دوم را چگونه قیمت گذاری کنیم؟

فرهنگی و اجتماعی کتاب های دست دوم را چگونه قیمت گذاری کنیم؟

در این مقاله قصد داریم برایتان توضیح دهیم که مبنای محاسبه کتابهای دست دوم چیست و چگونه می توانید قیمت تقریبی کتابهای دست دوم را به دست آورید تا در هنگام خرید کتاب دست دوم آگاهانه تر عمل کنید.

در ابتدای بحث می بایست بین کتابهایی که در بازار موجود است و کتابهایی که به هر دلیلی در بازار موجود نیست تفکیک قائل شویم. البته دلیل موجود نبودن کتاب در بازار هم مهم است.

بحث را با کتاب هایی آغاز می کنیم که در بازار موجود است. این کتاب ها هم به دو دسته تقسیم می شوند.

الف) کتابهایی که چاپ جدید (منظور از حدود سال 80 به بعد) هستند و مشابه آنها در بازار چاپ می شود.

در اینصورت با توجه به کیفیت کتاب حداقل 30 درصد از قیمت چاپ روز آن کاسته می شود. برای مثال کتاب سرخ و سیاه ترجمه مهدی سحابی نشر مرکز سال 1390 را در اختیار داریم و میخواهیم آن را قیمت‌گذاری کنیم. قیمت چاپ جدید کتاب 250 هزار تومان (جلد گالینگور) هست. اگر کتاب ما در حد نو هست قیمتی حدود 175 هزار تومان (گالینگور) یا 150 هزار تومان (جلد شومیز) دارد. هر ایراد ظاهری می تواند مقداری از قیمت کتاب بکاهد. مثلا اگر همین کتاب 10 صفحه با خودکار علامتگذاری شده باشد حدود 130-140 هزار تومان (گالینگور) قیمت دارد. یا اگر دچار آبخوردگی شده باشد که ایراد فاحشی محسوب می شود، بسته به میزان آبخوردگی بین 50 تا نهایتا 80 هزار تومان قیمت دارد. باید توجه داشته باشیم که کتاب در حد نو حدود 30 درصد پایینتر از کتاب نو قیمت دارد و با هر ایراد ظاهری هم مبلغی از قیمت کاسته می شود.

ب) کتابهای قدیمی ای که چاپ جدید آنها در بازار یافت می شود.

معمولا ارزش این کتاب ها به قیمت چاپ جدیدشان ارتباطی ندارد و اغلب به قیمتهای بالاتری فروخته می شود. دلیل بالا بودن قیمت یک کتاب به عوامل بسیاری بستگی دارد. کیفیت چاپ بالای کتاب، دارا بودن جلد سلفون قدیمی، قرار داشتن در یک سری خاص (مثلا عنوان طاعون آلبر کامو با اینکه امروز در بازار با قیمتی حدود 100 هزار تومان موجود است، چاپ دهه 40 نشر نیل با عنوان سری پوست ماری قیمتی بین 500 هزار تا یک میلیون تومان دارد)، سانسور در نسخه های جدید (برای مثال کتاب صد سال تنهایی چاپ امیرکبیر با اینکه در بازار با قیمتی در حدود 150 هزار تومان موجود است، چاپهای قدیمی نشر امیرکبیر قیمتی در حدود 300 تا 700 هزار تومان دارند). در مجموع باید بدانیم قیمت یک کتاب قدیمی و نایاب ارتباطی با قیمت چاپ جدید آن ندارد.

کتاب-دست-دوم-۲

دسته دوم کتاب هایی هستند که امروز به دلایل مختلفی چاپ نمی شوند. نکته ای که باید توجه داشته باشیم این است که صرف قدیمی بودن یک کتاب به معنی ارزشمند و گران بودن آن کتاب نیست. برای مثال کتاب های چاپ قبل از انقلاب جلال آل احمد (بجز چند عنوان خاص که با جلد سلفون چاپ شده اند) تفاوت قیمتی چندانی با کتاب های چاپ جدید او ندارند. باید بدانید همه کتابهایی که در گذشته چاپ می شدند و امروز چاپ نمی‌شوند بدلیل این نیست که مسئله ای برای سانسور داشتند یا اینکه مجوز چاپ ندارند. عدم تجدید چاپ یک کتاب می تواند دلایل متعددی داشته باشد. مثلا ممکن است بدلیل هزینه های بالای چاپ، ناشری قبول نکند فلان عنوان را که اتفاقا در گذشته چاپهای متعددی شده، مجددا چاپ کند. برای مثال اغلب کتابهای روانشناسی و فلسفه چاپ قبل از انقلاب، امروزه موضوعیت خود را از دست داده اند و با توجه به چاپ عناوین خوب در سالهای اخیر، اقبالی در جامعه کتابخوان نسبت به خرید و خوانش این کتابها وجود ندارد.

البته قیمت بالای یک عنوان کتاب نباید برایتان گول زننده باشد. همیشه قیمت بالای یک کتاب به معنی محتوا یا ترجمه بهتر آن نسبت به امروز نیست. برای مثال کتاب تعبیر خواب فروید پیش از انقلاب با ترجمه ای بسیار ضعیف چاپ شده است، حال آنکه امروز با دو ترجمه بسیار خوب (نشر مرکز، شیوا رویگریان) در بازار موجود است. البته به لحاظ قیمت این دو عنوان تفاوت چندانی ندارند.

کتاب-دست-دوم-3

مطالبی که در این مقاله گفتیم احتمالا به شما کمک خواهد کرد که بتوانید تشخیص دهید کدام کتاب ارزشمند و کدام کتاب کم ارزش تر است، اما به این معنی نیست که شما بعنوان یک کتابخوان بتوانید همه کتابها را قیمت گذاری کنید یا اگر قصد فروش کتابخانه شخصی خودتان را دارید، برآورد قیمت از کتابخانه شخصیتان داشته باشید. بهترین راه قیمت گذاری کتاب این است که به سایت های معتبر کتاب های دست دوم مراجعه کنید و قیمت کتابها را از طریق این وبسایتها استخراج کنید. یکی از این وبسایت ها کتاب رومی است که می توانید با جستجو در آن، کتاب مد نظرتان را پیدا کنید و قیمت آن را بدانید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها