|
کدخبر: 108851 آیدا فریدی

تصاویر/ بازگشت دوباره گاوصندوق به خانه!

گاوصندوق‌ها کجا رفتند! سوالی که شاید تا چندی پیش وقتی یک گاوصندوق را در بخش اداری محل کار خود و یا بانک می‌دیدیم از خود می‌پرسیدیم. سال‌ها قبل، نه خیلی دور و شاید کمتر از ۲۰ سال پیش که هنوز بانک‌ها چنین رقیبانه! تنوع و ظهور پیدا نکرده بودند و سیستم بانکداری منحصر به سه یا چهار بانک دولتی بود گاوصندوق‌ها جایگاه ویژه‌ای برای خودشان در گوشه‌ای دنج و پنهان از خانه داشتند. محبوب پدربزرگ‌ها بودند و محرم رازهای مادی پدرها! به مرور و با ایجاد شبکه بانکی مدرن و الکترونیک این نگهبانان فولادی مهجور و کم‌مخاطب شدند. اسناد و مدارک اداری و بانکی شاید تنها همدم آنها بودند. بانک‌های خصوصی به واسطه جوایز متنوع و دیگر ترفندهای کارشناسی‌شده به‌دنبال تحریک اشتهای مشتری برای افتتاح حساب بودند. چنین شد که بانک‌ها امانتدار مردمان شهر شدند.

عکس تصاویر/ بازگشت دوباره گاوصندوق به خانه!

بعد از آتشسوزی ساختمان پلاسکوی تهران دوباره آوازه گاوصندوق‌‌‌ها که نجات‌دهنده بخشی از اموال صاحبان مال‌سوخته پلاسکو بودند در شهر پیچید.

این روزها اما رجعت دوباره به داشتن گاوصندوق حکایت دیگری دارد. به واسطه تورم غیرقابل پیش‌بینی و باورنکردنی چند سال اخیر و کم شدن ارزش پول ملی خیلی افراد اقدام به تبدیل وجوه نقد خود به ارز و طلا می‌کنند. سپرده‌گذاری در بانک گویا در حال رنگ باختن است.

گزارش تصویری پیش رو روایتی است از یکی از گاوصندوق فروشی‌های تهران. فروشنده بازنشسته یکی از ارگان‌های دولتی است و می‌گوید بیشتر از ۲۰ سال است در کار فروش گاوصندوق است. می‌گوید قبلا گاوصندوق‌های وارداتی از کشور آلمان هم داشته اما حالا به‌عنوان کالایی شناخته می‌شود که نمونه مشابه داخلی دارد و وارداتش محدود شده است.  

از مشتری‌هایش می‌پرسم و اینکه بیشتر چه افرادی مخاطب گاوصندوق هستند. می‌گوید قبلا بیشتر اداره‌ها و ارگان‌ها و صاحبان املاک و مشاغل  برای نگهداری برخی اسناد مشتری ما بودند اما مدتی است ماهیت مشتری‌ها تنوع بیشتری یافته و حالا در کنار موارد اداری خیلی افراد درخواست نصب گاوصندوق در منزل دارند. گاوصندوق‌های کوچکتر با قابلیت نصب در کمد و دیوار حالا محبوب‌تر هستند. مشتری‌های ثابتش عرب‌ها هستند. می‌گوید کیفیت گاوصندوق‌های اخیر با نمونه‌های قدیمی داخلی  قابل مقایسه نیست و خیلی بهتر شده است. از پشت میزش بلند می‌شود، در چند گاوصندوق را باز می‌کند و داخلش که خیلی زیبا چرم‌دوزی و طراحی شده نشانم می‌دهد. می‌گوید بهترین مشتری‌های ما به‌خصوص مشتری گاوصندوق‌های لوکس از کشورهای عربی هستند.

کمی راجع به سیستم بانکی می‌گوید و اینکه مردم گاوصندوق را ترجیح می‌دهند. چیزهایی راجع به صندوق امانت بانک‌ها می‌گوید. اینکه قبل از سپردن اموال به صندوق امانت از شما می‌خواهند برگه‌ای را امضا کنید که در آن قید شده در صورت سرقت و اتفاق‌های اینچنینی صندوق امانت مسئولیتی را در مقابل اموال شما نمی پذیرد. جدا از اینکه باید ماهانه مبلغی را به صندوق امانات بپردازید.

می گویم پس با این حساب کار و کاسبی شما با وجود محبوبیت دوباره گاوصندوق رونق پیدا کرده.  می‌گوید همینطور است.     

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها