|
کدخبر: 307991

پمپ دیافراگمی پنوماتیک چیست؟

پمپ دیافراگمی پنوماتیک یکی از انواع پمپ های صنعتی است که برای انتقال سیالات خطرناک و انفجاری طراحی شده است. این نوع پمپ دیافراگمی قابلیت مکش بسیار خوبی دارد و بدون نیاز به هواگیری کار می کند.

پمپ های دیافراگمی پنوماتیک می توانند مایعات با ویسکوزیته کم، متوسط یا زیاد و نیز مایعات با جامدات معلق را انتقال دهند. آنها همچنین می توانند بسیاری از مواد شیمیایی تهاجمی مانند اسیدها را کنترل کنند زیرا بدنه و دیافراگرام آنها از مواد و متریال مختلف ساخته می شود.

پمپ دیافراگمی پنوماتیک

کاربرد پمپ های دیافراگمی پنوماتیک

پمپ های دیافراگمی پنوماتیک موارد مصرف متعددی دارند مانند:

  • استخراج معادن: آبگیری زمین ها و معادن سنگی در بالا و زیر زمین، انتقال دوغاب و لجن، انتقال سوخت وسایل نقلیه یا تجهیزات سنگین ساختمانی
  • پوشش دهی: انتقال، توزیع و اندازه گیری رنگ یا جوهر، پمپ تغذیه برای تفنگ های اسپری
  • سرامیک: ورقه های سرامیکی، انتقال مخزن محلول های شیمیایی با غلظت معین، قالب های پرکننده
  • پردازش شیمیایی: بارگیری و تخلیه تانکرها، پمپ های قابل حمل، حمام مواد شیمیایی
  • آبکاری و آنادایزینگ: ذخیره مجدد مواد شیمیایی در مخازن تکمیل فلز یا پلاستیکی، هم زدن محلول های تمیزکننده، فیلتراسیون
  • خمیر و کاغذ: انتقال چسب فله، جوهر چاپ و چسب
  • نفت و گاز: انتقال سوخت فله، فیلتر پرس ، انتقال حوضچه ته نشینی
  • تصفیه و آب فاضلاب: انتقال مواد جامد معلق، فیلتر پرس ، پمپ آب و برق

پمپ دیافراگمی پنوماتیک چگون کار می کند؟

پمپ های دیافراگمی پنوماتیک از دیافراگم های انعطاف پذیر دوگانه استفاده می کنند که روی یک شفت مشترک نصب شده اند. دیافراگم ها به طور مکرر به سمت جلو و عقب حرکت می کنند تا سیالات را به داخل و خارج از محفظه سیال هدایت کنند. این حرکت یک خلاء ایجاد می کند که مایع را از طریق یک درگاه ورودی وارد می کند.

هنگامی که دیافراگم از طریق هوای فشرده در جهت مخالف به موقعیت اولیه خود رانده می شود، سیال ازطریق یک درگاه خروجی از محفظه دستگاه خارج می شود. این چرخه در زمانی که پمپ دیافراگمی پنوماتیک در حال کار است، تکرار می شود.

در شکل 1، دیافراگم سمت چپ به سمت محفظه سیال تحت فشار قرار گرفته است. در این موقعیت، مایع می تواند از طریق دریچه باز در بالای درگاه تخلیه جابجا شود. در همان زمان مایع از طریق دیافراگم سمت راست به سمت محفظه راست هدایت می شود. همانطورکه در تصویر 2 نشان داده شده است، در پایان ضربه، موقعیت ها برعکس و چرخه در جهت مخالف تکرار می شود.

مشخصات فنی پمپ دیافراگمی پنوماتیک

پمپ های دیافراگمی پنوماتیک بدون قسمت های دوار طراحی شده اند. بنابراین نیازی به حضور مکانیکال سیل نمی باشد. مکانیکال سیل به منظور آب بندی شفت قسمت های دوار پمپ استفاده می شود.

از سوی دیگر، خرابی مکانیکال سیل یکی از مشکلات عمده در نشت انواع پمپ است و پمپ های دیافراگمی پنوماتیک به دلیل نبود مکانیکال سیل، مشکل نشتی ندارند. علاوه بر این، نبود بخش های دوار باعث می شود این نوع پمپ استهلاک کمتری داشته باشد.

مقدار دبی و فشار سیال پمپاژ شده در پمپ های دیافراگمی پنوماتیک به میزان هوای فشرده و چرخه قطع و وصل شیر کنترل هوای فشرده بستگی دارد. با فشار هوای بیشتر، صفحات دیافراگمی قدرت ارتجاعی بالاتری برای مکش و پمپاژ سیالات خواهند داشت. در عین حال، هر چقدر سرعت عملِ شیر کنترل بیشتر باشد، نیم سیکل های مکش و پمپاژ صفحات در مدت زمان کوتاه تری انجام می شوند که در نهایت دبی پمپ دیافراگمی پنوماتیک را افزایش می دهد.

مزیت استفاده از پمپ های دیافراگمی پنومایک

مزیت استفاده از پمپ های دیافراگمی پنومایک

خرید پمپ های دیافراگمی پنوماتیک چندین مزیت دارند که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • این نوع پمپ به دلیل تعادل فشار های فشرده در مقایسه با پمپ های مکانیکی سایش کمتری را به دیافراگم می دهند. این بدان معنا است که پمپ های دیافراگمی پنوماتیک می توانند برای مدت طولانی تری بدون آسیب کار کنند و طول عمر بیشتری دارند.
  • طراحی پمپ های پنوماتیک به گونه ای است که امکان جداسازی کامل سیالات و قطعات حساس دستگاه به راحتی امکان پذیر است. این مزیت باعث کاهش تعداد دفعات تعمیر نیز می شود.
  • این نوع پمپ ها برای کنترل و مدیریت لجن ها، دوغاب یا مایعات ساینده و چسبناک مناسب هستند. علاوه بر این، مکانیزم پمپاژ صاف پمپ بادی دیافراگمی آنها را به یک گزینه عالی برای انتقال سیالات حساس به برش تبدیل کرده است.
  • پمپ های دیافراگمی پنوماتیک جرقه تولید نمی کنند. بنابراین برای استفاده در محیط های خطرناک مانند مکان هایی که مواد قابل اشتعال وجود دارد، بسیار مناسب هستند.
  • با توجه به اینکه تنها بین قطعات خیس شده و بخش بیرونی دستگاه مهر و موم ثابت وجود دارد. نشتی در این مدل پمپ های دیافراگمی فقط در صورت از کار افتادن یک یا هر دو دیافراگم ممکن است اتفاق بیفتد. همچنین شما میتوانید برای خرید پمپ دیافراگمی در مدل های مختلف با شرکت تکنو پمپاژ تماس بگیرید.

انواع پمپ دیافراگمی پنوماتیک

پمپ های دیافراگمی پنوماتیک برای جابجایی سیالات خاص و خطرناک طراحی شده اند. بنابراین، بدنه پمپ را از متریال مختلفی می سازند. انواع پمپ دیافراگمی بر اساس جنس پوسته پمپ به شرح زیر می باشند:

1-بدنه آلومینیومی (مناسب سیالات عمومی)

2-بدنه پلیمری (مناسب سیالات اسیدی و بازی)

3-بدنه استنلس استیل (مناسب سیالات خورنده و بهداشتی)

4-بدنه استال (مناسب سیالات قابل اشتعال و انواع حلال ها)

5-بدنه کانیار (مناسب سیالات شیمیایی خطرناک)

6-بدنه چدنی (مناسب سیالات ساینده با ذرات جامد)

قیمت پمپ دیافراگمی پنوماتیک

قیمت انواع پمپ های بادی دیافراگمی با توجه به متریال به کار رفته در ساخت پوسته پمپ متفاوت است. طبیعتا، پمپ هایی که بدنه آنها از مواد گران قیمت مانند استنلس استیل یا کانیار ساخته شده اند، قیمت بیشتری دارند. به همین دلیل، به هنگام خرید پمپ دیافراگم پنوماتیک، نوع سیال در قیمت پمپ تاثیرگذار می باشد.

تکنو پمپاژ یکی از مجموعه های پیشرو در زمینه عرضه اینترنتی انواع پمپ دیافراگمی، پمپ های دوزینگ، پمپ های پیستونی، پلیمری، پمپ کف کش و ... است. این مجموعه مفتحر است بهترین پمپ ای دیافراگمی پنوماتیک موجود در بازار را با قیمت های کاملا رقابتی به مشتریان عرضه می کند.

تکنوپمپاژ برندهای مختلف پمپ های صنعتی موجود در بازار را در اختیار دارد. بنابراین، شما می توانید با توجه به نیاز و بودجه خود، مناسب ترین و ارزان ترین پمپ صنعتی را خریداری نمایید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها