|
کدخبر: 299562 فرشته صائمی

رئیس خانه صنعت و معدن جوانان استان تهران:

قادر به رقابت با شرکت‌های که حمایت بانک‌ها را دارند، نیستیم

رئیس خانه صنعت و معدن جوانان استان تهران گفت: تولید کنندگان قادر به رقابت با شرکت‌هایی که بانک‌ها حامی آنها هستند، نیستیم. کیفیت کالاهای ما بسیار بالا است اما شرکت‌هایی که بانک‌ها حامی آن هستند عرصه را بر ما تنگ کردند و مجال نفس کشیدن به ما تولیدکنندگان نمی‌دهند.

صنعت قادر به رقابت با شرکت‌های که حمایت بانک‌ها را دارند، نیستیم

همایش روز صنعت و معدن امروز ( شنبه ۱۷ تیر ماه) در سالن همایش صدا و سیما با حضور عزت‌الله اکبری تالار پشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، علیرضا فخاری، استاندار تهران و علی رسولیان، معاون وزیر صمت برگزار شد.

در این مراسم شاهرخ عباس زاده، رئیس خانه صنعت و معدن جوانان استان تهران گفت: در تهران ۱۰ هزار واحد صنعتی و تولیدی داریم که با مستندات و بازدیدهای متعددی که صورت گرفته ۳۹ واحد برگزیده انتخاب شدند. امسال سال مهار تورم و رشد تولید است که قسمت رشد تولید آن برعهده تولیدکنندگان و به‌ویژه تولیدکنندگان جوان است.

او افزود: ما تولید کنندگان قادر به رقابت با شرکت‌هایی که بانک‌ها حامی آنها هستند، نیستیم. کیفیت کالاهای ما بسیار بالا است اما شرکت‌هایی که بانک‌ها حامی آن هستند عرصه را بر ما تنگ کردند و مجال نفس کشیدن به ما تولیدکنندگان نمی‌دهند.

علاوه بر این، محمدرضا مرتضوی، رییس خانه صمت گفت: بدون هیچ چشم داشتی در کنار کارگران خود کار کردیم و تلاش ما بر این بر این بود سرافراز باشیم. فارغ از همه مسائل سعی کردند صادقانه به مردم خدمت کنیم البته این خدمت با همت کارگران و کارمندان حوزه صنعت صورت گرفت.

او افزود: بنده از مسئولین خواهش دارم که به هیچ عنوان به آمار و ارقام مربوط به حداقل حقوق توجه نکنید و معیشت کارگران مدنظر داشته باشید چرا که هر اندازه بر روی کارگر سرمایه‌گذاری کنیم.

همچنین نجفی عرب نیز در همایش روز صنعت و معدن گفت: در اتاق بازرگانی تهران برنامه چهار ساله خود را به نحوی تنظیم کردیم که در این مدت بتوانیم از طریق تعامل با مسئولین مشکلی از مشکلات مردم را برطرف کنیم. حاکمیت ما با تدوین قوانین فراوانی تلاش بسیار جدی در راستای تسهیل کسب و کار دارد اما قوانینی داریم که نه تنها فضای کسب و کار را تلطیف می‌کنند بلکه سنگ‌اندازی هم می‌کنند.

نیاز به کارت بازرگانی نداریم

او ادامه داد: ریشه کارت بازرگانی از سال ۱۳۳۴ شکل گرفت، در هیچ جای دنیا پیدا نکردیم که کارت بازرگانی ملاک کسب و کار باشد. کارت بازرگانی از دو سال پیش در سامانه تجارت پیدا شد و قبل از این طی سه چهار روز توسط اتاق‌های بازرگانی صادر می‌شد. امروز برای کسب و کار نیاز به کارت بازرگانی نیست چرا که سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی به سهولت نظارت می‌کنند.

نجفی عرب با اشاره به قیمت‌گذاری دستوری تصریح کرد: حدود ۴۳ سال است که قیمت‌گذاری دستوری را پیگیری می‌کنیم اما به نتیجه نرسیدیم چرا باید برای رب گوجه فرنگی و کنسرو ماهی قیمت‌گذاری دستوری کنیم. برخی مسئولین در اتاق‌های در بسته می‌نشینند و دستوراتی صادر می‌کنند که با واقعیت سازگار نیست.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین اظهار کرد: باید بر روی قیمت‌گذاری مواردی نظیر آرد، نان، شکر، خودرو، فولاد، لوازم خانگی و لوازم صنعتی کار کرد.

سیرجانی، رییس سازمان صمت استان تهران نیز در این همایش گفت: از اردیبهشت ماه کمیته برگزاری همایش امروز تشکیل شد. در تهران حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی در قالب صنفی داریم. در استان تهران چند سیاست را دنبال می‌کنیم.‌در حقیقت با توجه به اسناد بالادستی و موقعیت جغرافیایی محدودیت‌هایی داریم لذا تولید به سمت تکنولوژی محور با آلودگی کمتر پیش می‌رود.‌ سال گذشته دولت مصوبه‌ای داد که در نتیجه آن ۲۹۰ واحد صنعتی تهران توسعه پیدا کردند. یکی از برنامه‌های اصلی ما در استان تهران احیای واحدهای راکد است کما اینکه سال گذشته ۱۱۵ واحد راه‌اندازی شدند.

او افزود: همچنین تجارت خارجی و توسعه صادرات از جمله فعالیت‌های استان تهران است. لذا علاوه بر بازار داخل یه دنبال استفاده از ظرفیت خارجی هم هستیم. همچنین به دنبال بهره‌برداری از ظرفیت‌های خالی هستیم.

علی رسولیان نیز در همایش روز صنعت و معدن استان تهران گفت: در استان تهران اقدامات موثری در حوزه شهرک‌های صنعتی اتفاق افتاده است. بخش عمده‌ای از پروژه صنعت برق برای تأمین انرژی شهرک‌های صنعتی راه‌اندازی شد. همچنین کارگاه‌های صنعتی برای فعالین اقتصادی در نظر گرفته شده که مجموع آن شهرک‌های صنعتی خوانده می‌شوند. ما نیازمند توسعه صنعت جهانی هستیم. الگوهای توسعه صنعتی بسیار متفاوت می‌شود و حتماً باید از این الگوها استفاده کنیم چرا که اگر این کار را انجام ندهیم از بازار دنیا عقب خواهیم ماند.

او افزود: بنگاه‌ها باید شیوه حکمرانی خود را تغییر دهند به این ترتیب که زیست بوم آنها تغییر کند. دولت مجوز ساخت ۴۰ شهرک صنعتی را صادر کرده است. علاوه بر این باید به دانش بنیان شدن مراکز کمک کنیم.‌

همچنین اکبری تالار پشتی نیز اظهار کرد:  در قانون برنامه هفتم توسعه اهدافی ترسیم شده که اگر قرار است رشد ۸ در صدی صنعت و ۲۳ درصدی معدن صورت بگیرد، تقویت و استفاده از بخش خصوصی است. همه تاکید ما در مجلس این است که دولت فقط هدایت و نظارت کند و تصدی‌گری و دخالت نکند. در دهه فجر مردم تفریحی وارد خیابان می‌شوند و این حضور یکسال نظام را بیمه می‌کند. پلمب کردن به معنای از کار انداختن یک واحد صنعتی است.مورد دیگر زندانی کردن متخلفین اقتصادی است. اینکه یک متخلف اقتصادی را زندانی کنیم دردی دوا نمی‌شود بلکه برای جبران می‌توان به آن فرد متخلف گفت یک کارخانه راه بیندازد.

او افزود: بنده به منزل می‌رفتیم که یکی از مردم حوزه انتخابیه تماس گرفت و گفت که صنعت مرغداران در حال از بین رفتن، هستند، وقتی ماجرا را پیگیری کردم متوجه شدم معاون وزیر دستور معدوم کردن ۱۸ میلیون جوجه یک روزه را داده است.ولایی ترین فرد کسی است که بیشتر نوکری را برای مردم انجام دهد. بنده با بذرپاش جلسه داشتم و از او بنده طلب کمک کرد. فرودگاه امام خمینی حدود ۱۴ هزار هکتار بدون استفاده باقی مانده بنابراین لازم است استانداری استفاده بهینه از این زمین‌ها داشته باشد. نکته پایانی این است که دولت باید از عضویت خود در شانگهای برای صادرات محصولات استفاده کند.

در پایان این همایش فخاری نیز گفت: صنعتکاران موتور حرکت از کشوری هستند، سهم فعالین این حوزه در پیشرفت کشور بسیار پررنگ است. وجود دست‌های پرتوان و نگاه عاشقانه به خدمت برای افزایش تولید و استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیان بسیار اهمیت دارد.

او افزود: فاصله میان تصمیم‌گیر با بخض نوید باید کوتاه شود. بنده پای درد دل بسیاری از تولیدکنندگان نشستم. بسیاری از صنعتکاران از کودکی وارد این عرصه شدند. سهم صنعت در GDP ۴۳ درصد است. تغییر شرایط برای محیط کار از صمغی به صنعتی از موضوعات اساسی است که در دستور کار داریم ما دوشنبه‌های صنعتی خود را که در آن روزها با صنعتگران جلسه داریم را به هیچ وجه فراموش نمی‌کنیم. ما در کشور قائل به حداقلی کردن سهم و دخالت دولت هستیم.

فخاری در پایان یادآور شد: اگر صنعتگران به سمت همکاری و همگرایی بردارند حتماً ما قدم‌ها برخواهیم داشت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها