|
کدخبر: 296160

ورق اسید شویی چیست و چه کاربردی دارد؟

صنعت ورق اسید شویی چیست و چه کاربردی دارد؟

از جمله نمونه های پرکاربرد پلیت های فولادی که از ورق های نورد گرم گران تر و از ورق های روغنی ارزان تر است، می‌توان به ورق اسید شویی اشاره نمود. این ورق ها علاوه بر قیمت، از نظر کیفی هم در سطحی میان شیت های نورد گرم و نورد سرد قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر، کیفیت آن ها از ورق های نورد گرم یا همان ورق سیاه بالاتر و از شیت های روغنی پایین تر است. به همین خاطر، در بسیاری از موارد امکان استفاده از آن ها به جای ورق روغنی با پرداخت قیمت کمتر وجود دارد. این ورق ها با چندین روش مختلف تولید می‌شوند که کیفیت هر کدام هم تفاوت دارد.

دربارۀ ورق اسید شویی

به طور کلی، پلیت های فولادی طی دو فرایند نورد گرم و نورد سرد تولید می‌شوند. ورق اسید شویی را هم می‌توان در دسته شیت‌ های تولید شده در فرایند نورد گرم قرار داد. با این حال، انجام یک سری عملیات ها باعث بهبود کیفیت آن ها می‌گردد. با توجه به این که ورق های نورد گرم تحت دما و فشار بالایی تولید می‌شوند، معمولا ظاهر چندان مناسبی ندارند. پوسته های ایجاد شده به دلیل تحمل حرارت زیاد در خط نورد، مهمترین مواردی هستند که ظاهر این پلیت ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. از این رو جهت بهبود وضعیت ظاهری و کیفی این ورق ها، آن ها را اسید شویی می‌کنند.

پس همان طور که از نام ورق اسید شویی مشخص است، از شست و شو دادن شیت‌های تولیدی نورد گرم با اسید ایجاد می‌شوند. به منظور تولید این ورق ها از چندین نوع اسید مختلف استفاده می‌شود که اسید کلریک بهترین نمونه حال حاضر آن محسوب می‌شود. البته قبل از این که پلیت های نورد گرم را با استفاده از اسید شست و شو دهند، طی چند مرحله عملیات لایه برداری و حذف پوسته ها انجام می‌گیرد.

اسیدشویی۱

مراحل تولید ورق اسید شویی

به منظور زدودن پوسته ها و ناخالصی های موجود بر سطح ورق های نورد گرم و ایجاد ورق اسید شویی، مراحلی به صورت گام به گام انجام می‌گیرد. انجام صحیح هر یک از این مراحل در کیفیت محصول نهایی تاثیرگذار بوده و به همین خاطر باید به دقت انجام شوند. مراحل اصلی تولید پلیت های اسید به شرح ذیل است.

1.حذف اولیه پوسته ها

شیت های نورد گرم یا ورق سیاه که برای تولید پلیت های اسید شویی مورد استفاده قرار می‌گیرند، عمدتا به صورت رول جمع آوری و بسته بندی می‌شوند. به همین دلیل، اولین مرحله تولید ورق اسید شویی مربوط به باز کردن رول ها است. به این ترتیب، دستگاهی با عنوان هموارگر کلاف بازکن، سر کلاف را به سمت خط اسید شویی کشیده و کلاف به آرامی باز می‌شود.

در بخش های ابتدایی این خط چند غلتک وجود دارند که وظیفه اصلی آن ها، تاب گیری ورق و زدودن پوسته ها است. این موارد معمولا شامل سه غلتک در قسمت پایین و دو غلتک در قسمت بالای ورق می‌باشند. شیت های نورد گرم با عبور از میان این غلتک‌ها، حالت تاب دار خود را که به دلیل بسته بندی ایجاد شده، از دست داده و تخت خواهند شد. علاوه بر آن، پوسته های درشت و برجسته هم به دلیل فشار ناشی از غلتک ها، خرد شده و جدا می‌شوند.

2.اتصال ورق ها به یکدیگر

با توجه به ساختار ویژه خط تولید ورق اسید شویی، رول های ورق سیاه پس از باز شدن به هم متصل خواهند شد. جهت این امر ابتدا لبه انتهایی ورقی که وارد خط شده و لبه ورقی که قرار است به آن وارد شود، با استفاده از قیچی های مخصوص برش داده می‌شوند. در ادامه آن ها را بر روی هم قرار داده و با استفاده از جریان ولتاژ بالا، خط اتصال را ذوب می‌کنند. در آخر هم ورق‌ ها به صورت هیدرولیکی تحت فشار قرار گرفته و با استفاده از جوش لب به لب به هم متصل خواهند شد.

3.اصلاح و پوسته گیری ثانویه

در این مرحله، ورق نورد گرم وارد یک دستگاه موج شکن می‌شود که دارای هفت غلتک است. این غلتک ها با اعمال فشار و کشش از بالا، موجب بهبود وضعیت تختی ورق خواهند شد. همچنین پوسته های سطحی باقی مانده از فرایند نورد گرم که در مرحله قبل هم جدا نشده اند، در این قسمت حذف می‌گردند. از طرف دیگر، محل جوش انجام شده در مرحله قبل هم در این بخش با سایر قسمت‌ های ورق هم سطح خواهد شد.

4.وارد کردن ورق به وان اسید

در نهایت، ورق بدون پوسته های برجسته وارد وان اسید می‌شود. ورق نورد گرم با سرعت بالایی در داخل وان اسید عبور داده می شود. به منظور جلوگیری از حمله اسید به فولاد، به ترکیب اسیدی بازدارنده های شیمیایی اضافه می‌شود. سپس ورق از وان اسید خارج شده، با افشانه های اب شست و شو و با هوا خشک می‌گردد. به این ترتیب، ورق اسید شویی تمیز با رنگ نقره ای و مات ایجاد خواهد شد.

اسیدشویی۲

قیمت ورق اسید شویی

قیمت این محصول بسته به نرخ ارز و دلار، به صورت روزانه متغیر است. کارخانه فولاد مبارکه یکی از شرکت های تولید کننده این محصول است. شما می توانید با تماس و استعلام قیمت ورق اسید شویی با شمارۀ 90000011 این محصول را با بهترین کیفیت و در اسرع وقت دریافت کنید.

کاربردها

این نوع پلیت های فولادی قیمتی پایین تر از ورق های روغنی داشته و از نظر کیفیتی هم مناسب هستند. از این رو در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از رایج ترین کاربردهای این ورق ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • صنعت لوله سازی و تولید انواع لوله های انتقال آب، نفت و گاز
  • ساخت مخازن تحت فشار و مخازن مایعات و گاز
  • به کارگیری در صنعت خودروسازی جهت ساخت قطعاتی از جمله رینگ و شاسی
نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها