|
کدخبر: 287217

جلوگیری از عرضه قطعات تقلبی در سامانه‌های فروش اینترنتی

مراقب تبلیغات جعلی باشید

با افزایش فروش خودرو، بازار فروش قطعات یدکی هم رونق می‌گیرد. در حال‌حاضر لوازم یدکی مختلفی در بازار خودرو وجود دارد.

صنعت مراقب تبلیغات جعلی باشید

 تقریبا در هر رده قیمتی می‌توان قطعه مورد نظر را پیدا کرد، اما تفاوت در کیفیت و اصالت قطعه است. زمانی که تقاضا برای محصولی افزایش بالا می‌رود، پای تولیدات تقلبی هم به بازار باز می‌شود. متاسفانه در بازار قطعات یدکی، عده‌ای به‌دلیل نبود استانداردهای مشخص، نرخ نامناسب و‌… اقدام به کپی‌برداری از قطعه‌سازان مطرح می‌کنند و قطعات تقلبی را به جای قطعه اصلی می‌فروشند به همین دلیل افراد زیادی به اصل بودن قطعه و کشور سازنده آن اهمیت می‌دهند و از طریق راه‌های گوناگون قطعه اصلی را تشخیص می‌دهند. شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو نیز نسبت به فروش قطعات تقلبی در سامانه‌های معتبر فروش اینترنتی کشور به هموطنان هشدار داده است.معاون وزیر صمت با بیان اینکه بازار قطعات یدکی در حال تبدیل شدن به شفاف‌ترین بازار است، گفت: روز شنبه بازرسان با حضور در بازار قطعات یدکی، کالاهای تقلبی و جعلی را جمع‌آوری خواهند کرد.

محمدمهدی برادران درباره شناسنامه‌دار کردن کالاها برای مقابله با قاچاق، اظهار کرد: در ابتدا فرض بود که یک کار مقطعی است همراهی زیاد نبود، اما هر چه گذشت موضوع جدی‌تر گرفته شد و اصناف اذعان کردند که در حال تکمیل کار هستند. همچنین در اصناف طرح‌های دقیق و علمی به‌عنوان طرح مکمل با این طرح ارائه شده است.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت افزود: قاچاق محصول کار یک قاچاقچی نیست، بلکه محصول ناکارآمدی نظام بازار، تولید، بازرگانی، تعرفه‌ای و کیفیت است. همزمان در حال اصلاح همه فرآیندها هستیم و خود اتحادیه‌ها پیش قدم شدند.

وی با اشاره به بازار قطعات یدکی خودرو گفت: قطعات یدکی خودرو یکی از رهاترین بازارهای ما بود که برای مقابله با قاچاق ابتدا از این بازار کار را شروع کردیم. هم‌اکنون این بازار در حال تبدیل شدن به شفاف‌ترین بازار است.

برادران ادامه داد: با واحدی که اصرار به تخلف و تقلب داشته باشند و کالاهای گران و غیرایمن بفروشد و با حقه بازی کالای دست دوم را به‌عنوان کالای نو به مصرف‌کننده عرضه کند، برخورد می‌شود.معاون صنایع عمومی وزیر صمت اضافه کرد: روز شنبه ۱۵ مرداد، اتحادیه با پلیس اماکن و بازرسان صمت و اتاق اصناف به بازار مراجعه می‌کنند و کالاهای تقلبی و جعلی را از سطح بازار جمع خواهند کرد.

کوتاه کردن دست سودجویان

در همین حال به گزارش روابط‌عمومی شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو، شرکت ایساکو در ادامه روند مبارزه با پدیده شوم جعل و تقلب در حوزه لوازم یدکی خودرو و در جدیدترین اقدام خود موفق به کشف و انهدام یکی دیگر از مراکز تولید و توزیع قطعات تقلبی تحت برند ایساکو شد که در یکی از سایت‌های معروف فروش اینترنتی اقدام به فروش این مجعولات کرده بود. بنابر این گزارش، شرکت ایساکو به‌منظور کوتاه کردن دست سودجویانی که با فروش لوازم یدکی تقلبی و مجعول به‌نام این شرکت جان و مال مردم را با مخاطره مواجه می‌کنند، مراکز عرضه لوازم یدکی خودرو را به‌طور مستمر مورد رصد و پایش قرار داده است؛ در همین راستا تاکنون بیش از ده‌ها مرکز جعلِ قطعات، بسته‌بندی، برچسب و نوسازی قطعات مستعمل را به نام این شرکت و سایر خودروسازان کشور را کشف کرده و با همکاری مراجع قضایی از چرخه تولید، توزیع و فروش آنها جلوگیری به عمل آورده است.در همین راستا، مدیرعامل شرکت ایساکو یادآور شد: این شرکت تا کنون با هیچ‌یک از شرکت‌های فروش اینترنتی، برنامه قطعی مشترکی برای فروش قطعات اصلی ایساکو با بسته‌بندی و لیبل و هولوگرام مخصوص به اجرا نگذاشته است.

بابک سلاجقه افزود: بازارگاه فروش الکترونیکی و آنلاین قطعات و لوازم یدکی شرکت ایساکو به منظور تسریع و تسهیل در خرید قطعات موردنیاز برای مشتریان به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید و تفاهمنامه‌هایی نیز با سایت‌های فروش آنلاین در دست اقدام است.

وی در ادامه تشریح کرد: پیرو اثبات فروش قطعات تقلبی به‌نام شرکت ایساکو در سایت فروش اینترنتی، مدیران این سایت در مرحله نخست از فروش لوازم یدکی مجعول جلوگیری کردند، اما به‌دلیل تعهد این شرکت درباره عدم‌افشای اطلاعات فروشندگان خود، مدیریت حراست شرکت ایساکو ضمن اقدام قانونی و از طریق پلیس آگاهی تهران بزرگ موفق به ردیابی محل تولید و بسته‌بندی قطعات تقلبی شد. به‌دنبال این شناسایی حجم قابل‌توجهی از قطعات تقلبی، تجهیزات و ادوات بسته‌بندی مربوط به شرکت ایساکو و سایر شرکت‌های خودروسازی کشف و ضبط شد.

وی افزود: متعاقب اقدامات انجام‌شدهع تا کنون بیش از ۳ فروشگاه و ۵ انبار در تهران، ورامین و پیشوا مرتبط با پرونده شناسایی و متولیان این اماکن بازداشت شدند و تخلفات آنها همچنان در مراجع قضایی و انتظامی در حال رسیدگی است.

سلاجقه دوباره به دارندگان محصولات ایران‌خودرو تاکید کرد برای خرید قطعات و لوازم یدکی اصلی و استاندارد فقط به فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز این مجموعه مراجعه کنند. همچنین مصرف‌کنندگان می‌توانند شماره بارکد موجود روی بسته‌بندی آن را به شماره ۳۰۰۰۳۱ پیامک کرده و از اصلی یا تقلبی بودن آن آگاه شوند. علاوه بر این، دیگر روش‌های شناسایی قطعات اصلی، استفاده از گزینه اصالت قطعات در اپلیکیشن ایساکو است که مشتریان با نصب این اپ روی گوشی‌های هوشمند، می‌توانند ضمن آگاهی از اصل بودن قطعه، از سایر امکانات متنوع آن نیز بهره‌مند شوند. وی در پایان به سامانه‌های فروش الکترونیکی و آنلاین که به علت عدم آشنایی با ملاحظات اصالت کالا در حوزه قطعات خودرو، با مراکز غیر معتبر همکاری می‌کنند درباره پیامدهای جانی و مالی این نوع قطعات تقلبی هشدار داد. برخی از این سایت‌ها با درج عناوینی همچون «غیراصلی» و «این کالا توسط تولیدکننده اصلی تولید نشده است»، مسئولیت ناشی از فروش قطعات حساسی همچون «لنت ترمز» را از عهده خود ساقط می‌کنند، در حالی‌که این نوع اقلام به لحاظ قانونی باید با درج علامت و شماره پروانه استاندارد به فروش برسد و در غیر این صورت، غیراستاندارد تلقی می‌شود.

فریب قیمتهای اغواکننده

ایران‌خودرو دیزل نیز تاکید کرده، ثبت‌نام اینترنتی این شرکت صرفا از طریق بخشنامه‌ها و اطلاعیه‌های مربوط به نحوه و شرایط فروش این شرکت و از طریق پایگاه رسمی اینترنتی به نشانی IKD.IR و پایگاه خبری ایکوپرس اطلاع‌رسانی می‌شود.بر همین اساس، ثبت‌نام و واریز وجه خودرو باید به نام شرکت ایران‌خودرو دیزل انجام شود و مشتریان از پرداخت به هرگونه حساب دیگر پرهیز کنند. ایران‌خودرو دیزل همچنین تصریح کرده، برخی آگهی‌های فروش با قیمت‌های اغواکننده و بسیار کمتر از عرف بازار یا زمان تحویل فوری چند روزه، جنبه کلاهبرداری داشته و قصد فریب مشتریان را دارد. این شرکت افزوده، فروش لیزینگی و اقساطی خودرو با تسهیلات ویژه و قابل‌انعطاف با درخواست مشتری، ارسال لینک‌های جعلی از طریق پیامک و هدایت افراد به لینک‌های جعلی و غیرواقعی به جز IKD.IR، درخواست وجه نقد و تضمین ثبت‌نام اینترنتی توسط افرادی که خود را منتسب به ایران‌خودرو دیزل یا نمایندگی‌های مجاز معرفی می‌کنند، از دیگر روش‌های کلاهبرداری از مشتریان و متقاضیان است.

سخن پایانی

فعالان بازار معتقدند نشان استاندارد یکی از مهم‌ترین علامت‌های اصل بودن یک قطعه است. بنابر دسته‌بندی سازمان ملی استاندارد، لوازم یدکی خودرو بر اساس میزان اهمیت‌شان به دو دسته ایمنی و فوق ایمنی تقسیم می‌شوند. داشتن نشان استاندارد برای قطعات به معنای تضمین کالاست. البته از آنجایی که برخی تولیدکنندگان قطعات تقلبی، با درج نشان جعلی استاندارد روی تولیدات‌شان سعی در فریب خریدار را دارند بهتر است اصالت نشان استاندارد از طریق سامانه استاندارد مورد بررسی قرار گیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها