|
کدخبر: 243783

عایق الاستومری لوله ای چیست؟

در زمینه عایق کاری و اجرای کاورهای لوله ای برای حفظ حرارت و گرمای آب داخل لوله های گرمِ موتورخانه ها و نیز جلوگیری از نفوذ برودت و سرمای بیرونی در مناطق سردسیر به داخل لوله های آب جهت جلوگیری از یخ زدگی،پیشرفت های شایانی صورت پذیرفته است.در گذشته های نه چندان دور انواع عایق های سنتی از جمله عایق پشم شیشه و پشم سنگ و موارد مشابه کاربرد فراوانی در زمینه لوله های آب داشتند.اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تحقیقات گسترده در زمینه ی انواع عایق ها،برای پوشش لوله های آب سرد و گرم محصول بسیار نوین به بازار ارایه گردیده است که از تمام عوارض و عواقب عایق های سنتی مُبرّاست و استقبال گسترده ای به لحاظِ دوستدار محیط زیست بودنِ آن صورت گرفته است.

 

نام این محصول عایق الاستومری لوله ای می باشد.ماهیت این عایق، پلیمر پایه بوده و به لحاظ ساختار دارای حالت فوم متخلخل و سلول بسته می باشد. عایق الاستومری لوله ای دارای حالت استوانه ای با ضخامت بدنه ی متنوع می باشد که بتواند حالت کاورپذیر روی بدنه ی لوله ها ایجاد کند.قطرهای عایق الاستومری لوله ای بر اساس تناسب قطر لوله ها ی آب سرد و گرم تعیین می گردد.از مزایای بسیار مهم عایق الاستومری لوله ای در قیاس با عایق های سنتی،تمیز بودن و عدم ایجاد عارضه برای کاربر و نصاب می باشد.در عایق های سنتی امکان از هم گسیختگی و پاره شدن و ریش ریش شدنِ ساختار پشم شیشه ای،امکان نفوذ اجزای عایق به محیط و سیستم تنفسی نصاب و کاربر بسیار بالاست.اما در مورد عایق الاستومری لوله ای این معضل به کلی مُلقا می باشد و از این لحاظ هیچ عوارضِ انسانی و محیطی متصور نیست و به همین دلیل به عایق الاستومری لوله ای،عایقِ دوستدار محیط زیست اطلاق می شود.

از ویژگی های مثبتِ عایق الاستومری لوله ای،راندمان بالای این محصول در امکان عایق بندیِ انواع لوله های آب سرد و گرم بطور همزمان می باشد. دوگانگیِ امکان کاربردِ عایق الاستومری لوله ای برای لوله های آب سرد و گرم به کاربر این امکان را می دهد بدون محدودیت در قطرهای مختلف از آن استفاده نمود.امکان تولید عایق الاستومری لوله ای در قطرها و طول های استاندارد،از جاگیریِ مضاعف و حجیم بودنِ آن در نقاط کاربرد جلوگیری می کند.ویژگیِ نصبِ سریع و آسانِ عایق الاستومری لوله ای نیز در سرعت انجام پروژه تاثیر بسزایی دارد.ساختار و نوعِ جنسِ عایق الاستومری لوله ای در محیط های سربسته بصورت عادی و در محیط های غیرسرباز برای جلوگیری از تخریب و استهلاکِ زودرس می توان از پوشش فویل آلومینیومی ساده و نخدار(مسلح) می توان استفاده نمود.

کلاهک پره ای از چه متریالی قابل ساخت است

در بام ساختمان ها و بر روی دیوارها، سازه ای چهارگوش یا گرد،نقش حافظت از رایزرهای دودکش و وِنت را به عهده دارد.نام این سازه کلاهک پره ای می باشد که بر روی نقاط انتهاییِ لوله های دودکش یا وِنت تعبیه می شود و مانع از نفوذ آب باران و برف و نیز گردوخاک و یا ورود حشرات و پرندگان کوچک به داخل این لوله ها می شود.تولید وکاربرد کلاهک پره ای در ابنیه مسکونی،تجاری،اداری و صنعتی بنا به ساختار زیبا و دکوراتیوِ آن بسیار مورد توجه و اقبال قرار گرفته است.

کلاهک پره ای که از آن تحت عناوینی چون کلاهک کلبه ای و کلاهک لوورِ هوارسان یاد می شود دارای کاربردهای چندگانه از جمله کلاهک برای دودکش، کلاهک برای رایزرِ ونت و کلاهک برای تامین هوای تازه ی محیط هایی مثل اتاق های آسانسور و اتاقک های هواساز و موارد مشابه می باشد. کلاهک پره ای از انواع ورق گالوانیزه،استیل،آلومینیوم و نیز ورق سیاه با پوشش رنگ کوره ای قابل ساخت می باشد.آنچه در طراحی و ساخت کلاهک پره ای به لحاظ فنی می تواند در اولویت طراحی قرار گیرد میزان ارتفاع پایه کلاهک و نیز تعداد پره های آن و به لحاظ استحکامِ سازه نیز ضخامت ورق کاربردی در ساختار کلاهک پره ای می باشد.

در مواردی که کلاهک پره ای بعنوان دودکش بکار می رود امکان دپوی دود و آلاینده در محفظه ی داخلیِ پایه ی کلاهک قبل از رهایش از میان پره های کلاهک پره ای نقش مهمی دارد.در واقع این فرایند باعث جلوگیری از خفگیِ مجرای انتهایی لاین دودکش در قسمت پایه کلاهک می گردد.علاوه بر ارتفاع پایه کلاهک پره ای باید به تعداد پره ها یا گریل های کلاهک پره ای اهمیت ویژه ای قایل شد.آنچه که قطعی است هرچه تعداد پره ها بیشتر باشد امکان رهاییِ آلاینده از داخل کلاهک پره ای بیشتر می شود ولی در عین حال این

تعداد باید در حدی باشد که از نفوذ بیش از حد باد یا احیانا گردوخاک به داخل محفظه ای کلاهک پره ای جلوگیری شود.

چگونه دمپر بین کانالی بسازیم

برای ساخت دمپر بین کانالی از چند نوع متریال از جمله ورق آلومینیوم، گالوانیزه،استیل و حتی ورق سیاه می توان استفاده نمود.همانطور که از نام دمپر بین کانالی مشخص است این محصول در مسیر لاین کانال هوا قرار می گیرد و فشارهوای عبوری از مقطعِ دلخواهی از کانال یا داکت هوا را کنترل می نماید.به همین دلیل به لحاظ سایز،ابعاد و مقطعِ کار دقیقا تابع ابعاد کانال در همان موضعی می باشد که قرار است دمپر در آن محل قرار گیرد. به زبان ساده ابعاد چهارچوبه ی داخلیِ دمپر بین کانالی با ابعاد داخلیِ داکت هوارسان یکسان است.

به لحاظ مقطع نیز چهارگوش یا گِرد بودنِ کانال هوا تاثیر مستقیمی در انتخاب مقطع دمپر بین کانالی دارد.البته در سایزهای با قطر بالای ۵۰سانت برای استحکام بیشتر،مقطع دمپر بین کانالی را در دو طرفِ آن به گرد تبدیل نمود و ساختار اصلی و مرکزیِ دمپر را بصورت چهارگوش طراحی و تولید نمود. از نظر ضخامت نیز چون استحکام سازه دمپر بین کانالی در زمان باز یا بسته شدنِ پره ها از اهمیت خاصی برخوردار است لذا این ضخامت نباید از یک میل کمتر باشد.البته در سایزهای بالاتر می توان این ضخامت را تا دومیل نیز ارتقا بخشید.

دمپر بین کانالی دارای مدلهای متنوعی می باشد.از جمله عمومی ترین انواع دمپر بین کانالی مدل موازی می باشد.طریقه عملکرد این مدل نیز به این صورت است که پره های دمپر بصورت کاملا موازی و هماهنگ با هم در

یک مسیر، باز و بالعکس بسته می شوند.نمونه پُرکاربردِ دیگرِ دمپر بین کانالی، مدل هفت-هشتی می باشد.در این مدل،پره های دمپر بین کانالی بصورت یکی در میان،حالت مخالف به یکدیگر پیدا می کنند و با تحرکِ غیر همسان باعث باز یا بسته یا نیمه بازِ معبرِ دمپر می شوند.اگر بخواهیم نمونه ی دیگری از انواع مختلفِ دمپر بین کانالی را نام ببریم نمونه ی هوابُر می باشد. این نمونه صرفا دارای یک تیغه ی مرکزی همسایز با ابعادِ داخلیِ چهارچوبه ی دمپر بین کانالی دارد که بصورت دفعی و یکباره باز باز یا مسدود شدنِ مسیر هوا شده و اصطلاحا بصورت بُرشی،هوای عبوری را تنظیم می نماید.

تمامی مواردی که یاد شد با مقطع چهارگوش قابل تولید و کاربرد هستند. اما تولید دمپر بین کانالی به مقطع چهارگوش منحصر نمی شود و به راحتی می توان نمونه ی گِردِ آن را نیز طراحی و تولید نمود.در حالت گرد دمپر بین کانالی از یک استوانه که سازه اصلی دمپر می باشد و یک دیسک متحرک که در درون این استوانه تعبیه می شود تشکیل یافته است.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها