|
کدخبر: 281156

واردات کدام کالاها از پاکستان آزاد شد؟

با احیای موافقت نامه تعرفه ترجیحی بین ایران و پاکستان، واردات برخی از کالاهای ممنوعه نیز از این کشور آزاد شده و ایران نیز می‌تواند با تعرفه کمتر به پاکستان کالاهایی را صادر کند.

صنعت واردات کدام کالاها از پاکستان آزاد شد؟

روز گذشته به سخنگوی وزارت صمت گفت که در سال ۱۳۸۲ ایران و پاکستان یک موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی منعقد کردند، اما از سال ۱۳۹۷ واردات بیش از ۲۰۰۰ قلم کالا ممنوع شد و خیلی از کالاهای موجود در توافق نامه تعرفه ترجیحی ایران و پاکستان نیز در این لیست قرار گرفتند، اما حالا واردات تمام کالاهای مرتبط با نظام تعرفه ترجیحی با پاکستان که در سال ۱۳۹۷ ممنوع شده بود، رفع ممنوعیت شد و کارکرد اصلی تجارت ترجیحی با پاکستان احیا شد.

در این نظام تعرفه ترجیحی مقرر شد ۳۰۹ قلم کالای پاکستانی و ۳۳۸ قلم کالا از ایران به پاکستان با تعرفه پایین‌تر صادر شود. البته بر اساس کتاب تعرفه ۲۰۲۲، تعداد ۳۰۹ قلم (کالای پاکستانی) و ۳۳۸ قلم (کالا ی ایرانی) تبدیل به بیش از ۵۷۰ و ۷۵۰ کالا شده است. همچنین بر اساس این موافقت نامه میانگین تعرفه وضع شده برای کالاهای ایرانی ۲۶ درصد و برای کالاهای پاکستانی ۱۲.۷ درصد وضع شده است. این دو رقم نسبت به تعرفه‌ای که قبل از توافق نامه وجود داشت ۱۹.۵ درصد کاهش یافته است.

بررسی کتاب مقررات صادرات و واردات نشان می‌دهد محصولات کشاورزی، برخی از انواع داروها، لوازم آشپزخانه، پرده، انواع لباس، برخی از انواع لاستیک، لباس، برخی از انواع نخ و پارچه، کفش، برخی از انواع یخچال و فریزر، ماشین رختشویی و تلویزیون، مسواک و بخشی از انواع مداد، مغزی مداد و قلم از جمله مهم‌ترین کالاهای هستند که مشمول کاهش تعرفه برای ورود از پاکستان به تهران شده‌اند.

از جمله مهم‌ترین این کالاها که در سال‌های اخیر مشمول ممنوعیت واردات بوده و حالا ممنوعیت واردات آن‌ها از پاکستان برداشته شده باید به پوشاک، کفش و برخی از انواع لوازم خانگی اشاره کرد.

صادرات کدام کالاهای ایرانی به پاکستان مشمول تعرفه ترجیحی می‌شود؟

گفتنی است بر اساس کتاب مقررات صادرات و واردات، بخشی از کالاهای کشاورزی از جمله میوه، خشکبار، چای، زعفران و غیره، عسل، آدامس، انواع شیرینی و شکلات، آب معدنی، برخی از انواع داروها، برخی از انواع پلاستیک‌ها، انواع چرم و پوست، کاغذ دیواری، بخشی از انواع نخ، پنبه، پارچه، کفش و پوشاک، شیشه، برخی از انواع ماشین آلات، جارو برقی و غیره بخشی از کالاهایی است که صادرات آن‌ها از ایران به پاکستان با تعرفه کمتر انجام خواهد شد.

البته روز گذشته رئیس سازمان توسعه تجارت گفته که پاکستان در بخش صنعتی و تولیدی نقطه قوتی ندارند که بتواند بازار ایران را بگیرد. اما در حوزه لوازم خانگی، خودرو و لوازم صنعتی یک جریان کالا به پاکستان که یک بازار خوب است، وجود دارد. او همچنین وعده داده که با اجرای موافقتانه تجارت ترجیحی با پاکستان افزایش چند ۱۰۰ درصدی صادرات به ویژه در حوزه کشاورزی محقق شود.

حال باید دید که تولیدکنندگان چه  واکنشی به این خبر خواهند داشت و در نهایت نتیجه این تصمیم را سال آینده ارزیابی کرد.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر