|
کدخبر: 276453

تامین و تضمین خوراک مورد نیاز صنعت پتروشیمی تا دهه‌های آینده

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دیدار با هیات تجاری کشور بلاروس، گفت: با توجه به ذخایر نفت و گاز در کشور، می‌توان خوراک مورد نیاز صنعت پتروشیمی ایران را تا دهه‌های آینده تضمین و تامین کرد که این امر ضمانتی برای حضور سرمایه‌گذاران در طرح‌های توسعه‌ای است.

صنعت تامین و تضمین خوراک مورد نیاز صنعت پتروشیمی تا دهه‌های آینده

مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دیدار با دیمیتری کلتسوف سفیر کشور بلاروس و ولادیمیر سیزوف معاون کنسرن دولتی " بل نفت خیم"، اظهارکرد: صنعت پتروشیمی ایران با توجه به وجود زیر ساخت‌های مطلوب آمادگی کامل دارد تا در زمینه تامین محصولات پتروشیمی، مواد اولیه، کاتالیست، دانش فنی و خدمات فنی و مهندسی مورد نیاز بلاروس با این کشور همکاری کند.

وی با بیان این که ظرفیت تولید سالانه صنعت پتروشیمی ایران ۹۰ میلیون تن و ۵۰۰ گرید انواع محصولات پلیمری و شیمیایی است، گفت: حجم صادرات صنعت پتروشیمی ایران در سال گذشته در حدود ۲۵ میلیون تن بوده است.

به گفته مرتضی شاهمیرزایی پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران تا ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ میلیون تن در انواع زنجیره‌های ارزش و تکمیلی افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با مثبت ارزیابی کردن ظرفیت‌های مشترک همکاری با کشور بلاروس ادامه داد: زمینه‌های مختلفی برای همکاری‌ها به ویژه در صنعت پتروشیمی وجود دارد و باید همزمان با تداوم رایزنی ها، برای تقویت روابط دو جانبه تلاش کرد.

وی تصریح کرد: با تشکیل کمیته‌های تخصصی میان کنسرن دولتی " بل نفت خیم" بلاروس و شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌توان در بخش‌های مختلف زمینه‌های همکاری مشترکی را نهایی کرد.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهارکرد: با توجه به برآورد ذخایر نفت و گاز طبیعی موجود در کشور، می‌توان خوراک مورد نیاز صنعت پتروشیمی ایران را تا دهه‌های آینده تضمین و تامین می‌کرد که این امر ضمانتی برای حضور سرمایه‌گذاران در طرح‌های توسعه‌ای است.

شاهمیرزایی افزود: هاب‌های جدید پتروشیمی در مناطق چابهار، فازدوم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، منطقه انرژی بر پارسیان و همچنین منطقه جاسک که پتروپالایشگاه‌ها در آن منطقه توسعه خواهند یافت می‌توانند میزبان سرمایه‌گذاران باشند.

فصل جدید همکاری‌های ایران و بلاروس

ولادیمیر سیزوف معاون کنسرن دولتی " بل نفت خیم" بلاروس نیز در این دیدار به زمینه‌های مختلف برای همکاری‌های آتی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: برای همکاری‌های مشترک محدودیتی وجود ندارد و شرکت‌های عضو این کنسرسیوم می‌توانند نیازهای خود را با محوریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی از طریق شرکت‌های ایرانی تامین کنند.

وی افزود: ۸ شرکت عضو این کنسرسیوم آمادگی دارند تا با نهایی کردن مذاکرات خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن، فصل جدیدی از روابط میان دوکشور و بطور مشخص صنعت پتروشیمی را آغاز کنند.

 

منبع: نیپنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها