|
کدخبر: 274043 نیما مجدی

گفتگوی گسترش‌نیوز با معاون صنایع عمومی وزارت صمت

وزارت صمت کمبود نیروی صنعتی را چگونه رفع می کند؟

برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت معتقد است: دولت سیزدهم و به تبع آن وزارت صمت نگاه ویژه‌ای برای رفع معضلات کمبود نیروی کار صنعتی مد نظر قرار داده و با تعامل بخش خصوصی در جهت رفع آن گام برداشته است.

صنعت وزارت صمت کمبود نیروی صنعتی را چگونه رفع می کند؟

به جرات می‌توان گفت تولید از جمله فاکتورهایی است که در کشورمان  همیشه با افت و خیزهایی مواجه بوده است و قیاس تولیدگان کشورمان در شرایطی که در بدترین برهه تاریخی از لحاظ تشدید تحریم ها هستیم کمتر از سربازانی که در هشت سال دفاع مقدس برای این مرز و بوم جنگیدند نیستند. این روزها کمبود نیروی کار متخصص از مهمترین مشکلات حوزه صنعت و تولید کشورمان است به شکلی که معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: کمبود نیروی کار، خود به تنهایی یکی از مهمترین فاکتورهای موانع تولید است که برای رفع آن، دولت به صورت ویژه تری به آن می پردازد.

در ادامه با محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفتگوی کوتاهی داشته‌ایم که در ذیل می خوانید.

محمد مهدی برادران در گفتگو با گسترش نیوز با بیان این که اگرچه طی سال‌های گذشته تحریم تشدید شده اما با فعالیت قابل توجه تولید کنندگان، تولید رشد داشته است، افزود: «یکی از مهمترین رویکرد دولت سیزدهم، رفع موانع تولید بوده و به این حوزه به صورت ویژه تری خواهد پرداخت».

وی معتقد است: « صنایع عمومی از جمله صنایعی است که ارتباط بیشتری با مردم و خانوارها داشته و در تلاشیم این امانت به بهترین شکل حفظ شود».

برادران

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که اکثر حوزه های مرتبط با تولیدات داخلی؛ طی ماه های گذشته با رشد صادرات مواجه بوده است اذعان کرد: « دولت سیزدهم به صورت ویژه تری رشد صادرات را در برنامه های خود گنجانده است».

وی در پاسخ به این سوال که بزرگترین نگرانی تولیدکنندگان در حال حاضر، نیروی کار متخصص است به چه شکلی این موضوع قرار است مدیریت شود؟ افزود: «از جمله تدابیری که وزارت صمت پیگیری کرده تعامل با همکارن در سایر ارگان ها و سازمان های فنی و مهارتی است. همچنین از بخش خصوصی برای توانمند سازی نیروی انسانی در قالب راهنمایی بهره مند شده ایم».

کمبود نیروی کار در استان های صنعتی

برادران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که به جز نیروی کار ماهر با کمبود نیروی کار معمولی نیز مواجه هستیم یادآور شد: «در برخی استان‌ها بالاخص استان زنجان، تهران و شهرک‌های صنعتی تهران یا در شهر هایی که مرکزیت استان را داشته و دارای صنایع متمرکز بسیاری هستند دچار مشکلات عدیده ای در تامین نیروی کار هستیم لذا درباره مواردی که عنوان شد به دنبال رفع مشکل بوده و امیدواریم بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم».  

وی در پاسخ به این سوال که چه اقدامی انجام شده از سوی وزارت صمت یادآور شد: « در دفاتر تخصصی وزارت صمت که در استان ها و شهرستان ها فعال است کارگروه‌هایی به نام کسب و کار و سرمایه انسانی راه اندازی کرده‌ایم تا در حوزه های تخصصی اعمال نظر و تصمیم گیری کنند به طور مثال صنعتی همچون نساجی بیشتر بر روی سرمایه انسانی متمرکز است تا صنعت لوازم خانگی. در نتیجه در حوزه جذب نیروی متخصص، تمامی آموزش‌ها، همایش‌ها و نشست هایی مفید و کاربردی در انواع صنایع را برگزار کرده و خواهیم کرد».

نمایشگاه ها؛ راهکار ارتقای دانش و فناوری و جذب نیروی کار

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری نمایشگاه های تخصصی و جذب نیروی کار ابراز کرد: « چندی پیش نمایشگاه ایران فارما که در حوزه تخصصی صنعت دارو و مواد اولیه بود برگزار شد که به دنبال آن؛ با تدابیر صورت گرفته نشست های علمی خوبی برگزار و منجر به ارتقای تخصص و جذب نیروی کار مناسبی شد بنابراین رویکرد جدید ما این است که در همه نمایشگاه‌ها و همایش های تخصصی نشست های علمی و به دنبال ارتقای سطح علمی و جذب و آموزش متخصصان را با قوت بیشتری پیگیری کنیم.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها