|
کدخبر: 272815 نیما مجدی

دبیر شبکه فن‌بازار ملی ایران در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

سود صنعتی این بار در چنته فن بازارها

این روزها شهرک‌های صنعتی ایران برای رسیدن به سود صنعتی به دنبال ارتقای دانش خود بر مبنای فن بازارها هستند راهی که بعد از همه بن بست ها به نظر می رسد مثمرالثمر باشد. دبیر شبکه فن‌بازار ملی ایران معتقد است:‌«در صنعت سنتی کشورمان باید از مدل فناوری باز استفاده کرد تا در نهایت فرهنگ صنعتی آن را بپذیرد».

صنعت سود صنعتی این بار در چنته فن بازارها

فن بازارها  یا بازارهای فناوری از جمله امکاناتی است که به خرید و فروش ها کمک می کند  و در واقع محلی برای مبادلات تکنولوژی است. در بازارهای فناوری نیز فن بازارها، نقش واسطه ای برای رساندن اطلاعات تکنولوژی به عرضه کنندگان، متقاضیان، کارآفرینان و سرمایه گذاران را دارد  این که، این روزها فن بازار ها چه نقشی در توسعه صنعتی دارد با «محمدصالح خالقی» دبیر شبکه فن‌بازار ملی ایران گفت و گویی داشته ایم که در ذیل می خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید:

*بفرمایید امروزه وضعیت تعامل صنعت با بحث های فناورانه به چه شکل و چگونه است؟

در حوزه مبادلات فناوری، یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم این است که معمولاْ هر بنگاهی ازجمله بنگاه های صنعتی عمدتا به صورت جزیره ای کار می کنند و همچنان بر عملکرد خود اصرار داشته و حاضر به اجرای مدل نوآوری باز نیستند.

R&D از خودشان است و بعضا نیاز های فناورانه ای دارند اما میل آنان بر این است که خودشان  این نیازها را رفع کنند در واقع بدتر از آن این است که نیاز های دارند و اصلا نمی دانند که آن نیازها باید رفع یا اصلاح شود.  به عبارتی از ابعاد آن «نیازها» آگاه نیستند بنابراین ما باید در مرحله اول به سمت و سوی مدل نوآوری باز حرکت و پس از آن در بعد فنی و کسب و کار پیاده سازی و اجرا کنیم.

*مدل نوآوری باز در صنعت چگونه است؟

نوآوری باز پارادایمی است که بنگاه‌ها می‌توانند و می‌بایستی از ایده‌های خارجی مطرح شده در خارج از شرکت  همانند ایده‌های داخلی در شرکت استفاده کرده و این ایده‌ها را به سمت بازار هدایت کنند،  برای مثال بنگاه صنعتی اقدام به تولید قطعه ای می کند و برای بهبود کیفیت قطعه ممکن است از یک شرکت دانش بنیان کمک بگیرند یا بخواهیم عمیق تر به این مسئله بپردازیم؛ مدل نوآوری باز در صنعت به این شکل است که امروزه برای این که بتوانم محصول خود را بفروشیم یا بتوانیم جذب سرمایه برای کسب و کار خود داشته باشیم دیگر نیاز نیست که  یک دپارتمان بازاریابی خیلی بزرگ در بنگاه خود داشته باشیم و یا یک دپارتمان سرمایه‌گذاری بزرگ با نیروی کار متعدد تاسیس کنیم. چرا که می توان این اقدام را با یک دپمارتمان با ابعاد کوچکتر تاسیس و از ظرفیت های صنعتی کشور از طریق بازاریابی (فن بازار) بهره برداری کرد. که معمولا مدل نوآری باز از نظر فنی و کسب و کار دارای اهمیت است.

*در حال حاضر تعامل فن بازارها با صنایع کوچک و متوسط چگونه است؟

این تعامل در حال حاضر کم رنگ است ولی نسبت به سال های گذشته پیشرفت داشته است ما در بدنه معاونت علمی، فن بازار ملی و همکاری که با سازمان صنایع کوچک داریم در حال تلاش هستیم تا صنعت را نسبت به این موضوع آگاه تر کنیم که از این مدل برای توسعه کسب و کار خود استفاده کند.

*امروزه با توجه به این که صنعت کشور از وضعیت جالبی برخوردار نیست قرار است ارتباط فن بازارها با صنعت با  چه بهانه و با چه شکلی صورت گیرد؟

نکته اول این است که امروزه وضعیت صنعت خیلی هم آشفته نیست ولی می تواند خیلی بهتر شود‌. نکته بعدی این است که ما باید در مرحله اول شرایط فرهنگی این موضوع را در بدنه صنعت نهادینه کنیم   به این معنا که فن بازارها از نظر فرهنگی  پذیرفته شوند نکته دوم اینکه شرایط مواجهه زیست بنیان نوآوری با صنعت را ایجاد کنیم چون صنایع ما صنایع سالیان گذشته هستند که تا به امروز ادامه پیدا کرده اند.

اما از این موضوع هم نباید غافل شد که‌‌ مصادیق بسیار زیادی برای مواجهه صنعت با بدنه نوآوری و فناوری کشور وجود داشته به شکلی که در رویداد های مشابه و تشریح نحوه عملکرد فن بازارها، صاحبان صنایع از برنامه‌‌ها آگاه شده اند که چنین تکنولوژی هم وجود دارد و استفاده از آن  سخت نبوده و نیاز به هزینه یا سرمایه گذاری کلان نیست و در نهایت منجر به بهبود فرآیند می شود و در آخر تسهیل مبادله از مهمترین مراحلی است که صنعت با فن بازارها با هم مواجه می شوند.

وقتی مبادله یا سرمایه‌گذاری‌ها انجام شود ، فروش آن از نوع نوآوری باز خواهد بود و یک تسهیل گری در این میان وجود دارد که به آن بروکر فناوری، کارگزار تجارت فناوری یا واسط فناوری گفته می شود.

*صنعت ما با مدیریت سنتی اداره می شود با این تفاسیر فکر می کنید صنعت امروز پذیرای فن بازارها باشد؟

بله درست است صنعت ایران سنتی است ولی نکته ای که باید به آن توجه شود این است که ما  با مستندات می توانیم صنعت را از قدیمی و سنتی بودن به سمت و سوی به روز بودن هدایت کنیم. به طور مثال در بیلبوردهای شهر تبلیغ بانک‌ها و شرکتها بالاخص شرکت های فولادی به وفور دیده می شد اما امروزه این استارتآپ‌ها هستند که بر روی بیلبوردهای شهر تبلیغ می شوند و این نمونه بارز، فراگیر شدن فناوری هاست که می تواند در بدنه صنعت آن را نهادینه کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها