|
کدخبر: 270699 نیما مجدی

در گفتگوی گسترش نیوز با یک مدیر صنعتی مطرح شد؛

استان گلستان سکاندار صادرات محصولات لبنی

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان گلستان؛ گفت: «اگرچه محصولات لبنی در این استان دارای ارجحیت است اما صنایع بسیاری همچون دارو، مواد شیمیایی، بعضی از صنایع فلزی با مقیاس کوچک در این استان تولید می شود که صادراتی نیز هستند».

صنعت استان گلستان سکاندار صادرات محصولات لبنی

به اعتقاد کارشناسان، صنایع می توانند به عنوان موتورهای مولد اقتصاد، در سامان دهی و جهت دهی نیروی کار فعال جامعه نقش کلیدی بازی کنند و زمینه ساز توسعه صنعتی کشور از جمله استان گلستان شوند. باتوجه به شرایطی که استان گلستان به لحاظ کشاورزی دارد، صنایع تبدیلی بخش کشاورزی برای استان در اولویت است و این به معنای آن نیست که صنایع دیگر در استان مستقر نشوند. در واقع این استان دارای صنایع مختلفی همچون دارو، مواد شیمیایی، بعضی از صنایع فلزی با مقیاس کوچک  بوده و در این خصوص محدودیتی وجود ندارد، بیشتر درخواست صنایع تبدیلی بحث کشاورزی است. رضا شهمرادی؛ مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان گلستان از صادرات محصولات لبنی و حتی محصولات صنعتی از این استان خبر می دهد و معتقد است: از آنجایی که استان گلستان یکی از استان های شمالی کشور است نباید فکر کنیم تولیدات آن منوط به محصولات کشاورزی و لبنی است. وی  به تشریح حمایت این شرکت از صنعتگران اشاره کرده و می گوید: هزینه این حمایت ها در بخش ملی و بین المللی غالبا بر عهده شرکت شهرک های صنعتی استان گلستان است. مصاحبه ذیل؛ ماحصل گفتگوی گسترش نیوز با رضا شهمرادی؛ مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان گلستان است که در زیر می خوانید؛ با گسترش نیوز همراه باشید.

صادرات  از شهرک‌های صنعتی استان گلستان ؛ چه محصولاتی به چه کشورهایی است؟

بله بعضی ازواحد‌های تولیدی دارای صادرات هم بوده که بیشترین محصولات صادراتی  شامل محصولات لبنی است. همچنین رتبه بعدی پس از صادرات لبنی، می توان به لوازم الکتریکی ، کلید و پریز صادرات اشاره کرد البته باید در حوزه ارائه آمار به سازمان صمت استانی باید مراجعه کرد چرا که برخی واحدای صادراتی در خود شهرک های صنعتی مستقر بوده و برخی بیرون از شهرک ها و در نواحی صنعتی قرار دارند. عمده کشورهایی که طرفدار محصولات صادراتی ما هستند  شامل کشور‌های عراق، افغانستان، ترکمنستان است.

عمده‌ترین مشکلات واحد‌های صنعتی و تولیدی در شهرک‌های صنعتی این استان چیست؟

بر اساس پایشی که انجام شده عمده‌ترین مشکلات تامین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی است. چراکه میزان نیاز واحد‌های صنعتی نسبت به ۴ سال گذشته چند برابر شده است اما توان بانک‌ها نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش هم داشته به شکلی که ، میزان سرمایه در گردشی که به واحد‌های صنعتی پرداخت می‌شود خیلی کمتر از میزان واقعی شان است. بخاطر همین هم در تامین نقدینگی مشکل دارند.

 همچنین، بحث تامین مواد اولیه و بازارفروش نیز از دیگر مشکلاتی است که در میان صنعتگران مطرح است در بازار فروش بالاخص باید همه تلاش ها به سمت و سوی صادرات موفق تر باشد. البته این موضوع باید در کل کشور اتفاق بیفتد چرا که وقتی از بازار فروش حرف می زنیم شامل بازارهای داخلی و خارجی می شود و از آنجایی که قدرت خرید مردم کاهش یافته است نه تنها بازار داخلی دچار مشکل می شود بلکه در بحث صادرات نیر با مشکلات جدی همچون نقل و انتقال ارز مواجه می شویم. به نظر می رسد اگر تقویت و مانع زدایی در بازار فروش می تواند صادرات چشم گیر و شرایط بهتری برای بازار داخلی را رقم بزند.

 آیا حمایت خاصی از تولید‌کنندگان و فعالان اقتصادی در شهرک‌های صنعتی انجام می شود؟

از مهمترین مشکلات این فعالان اقتصادی همانطور که پیش از این اشاره شد مشکلات سرمایه در گردش تمامی واحد هایی است که به آن نیاز دارند در نتیجه شرکت شهرک های صنعتی استان گلستان به دنبال این موضوع، در تلاش است تا هدایت این مشکل را بر عهده بگیرد. همچنین با عضویت در ستاد تصحیح و رفع موانع تولیدی این استان مسائل را پیگیری کرده و تلاش کردیم مصوبه ایی در این خصوص اخذ کنیم تا از این طریق، تسهیلات مورد نیازشان توسط بانک‌ها پرداخت شود.

رضا-شهمرادی

یا در بحث‌های حمایتی با برعهده گرفتن بخش عمده ای از هزینه ها تلاش کرده ایم تا صنعتگران در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی حضور داشته و با تعاملات ملی و بین المللی به اهداف توسعه ای دست یابند یا در بحث برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کارکنان واحد‌های صنعتی، بخش عمده‌ای از هزینه هایشان ( بین ۵۰ تا ۶۰ درصد) توسط شرکت شهرک های صنعتی گلستان پرداخت می‌شود  این در حالی است که تور‌های صنعتی هم از دیگر اقدامات حمایتی این شرکت برای فعالان شهرک های این استان است. سال گذشته حدود ۴ تور صنعتی کشوری برگزار شد و هدفگذاری های لازم جهت افزایش تعداد این تورها در سال جاری مد نظر قرار دارد.

۱۳اسفند سال ۱۴۰۰ آقای رئیسی به استان گرگان و گلستان تشریف آورده بودند چه مصوبه هایی ارائه و یا تصویب شده و به مرحله اجرا درآمده است؟

سال گذشته؛ طی سفرریاست محترم جمهوری مصوب شد که ۷۰ میلیارد تومان به شهرک‌های صنعتی داده شود. که طی تصمیم‌گیری ها، قرار بر این شد تا۴۰ میلیارد تومان برای احداث، توسعه و ارتقای زیر ساخت شهرک‌ها تخصیص یابد .این زیرساخت ها بیشتر در زمینه برق و ۳۰ میلیار تومان نیز برای بهبود وضعیت تصفیه خانه‌های فاضلات مدنظر قرار گرفته است تا به امروز از این میزان مبلغ تعیین شده (۷۰ میلیارد تومان)، حدود ۲۳ میلیارد تومان تقریبا پرداخت شده است.

 شما با  کمبود انرژی واحدهای صنعتی چگونه برخورد کردید و آیا در این زمینه مشکلی نداشته اید؟

به لطف برنامه‌ریزی هایی که سال گذشته انجام شد مشکلی در این باره وجود ندارد. ما طبق همان برنامه‌ای که با وزارت نیرو توافق کرده‌ایم کار را پیگیری می‌کنیم.

برای هر شهرک صنعتی یک روزی تعیین شده  و قطعی در همان روز است. بنابراین اگر صرفه جویی انجام شود اصلا خاموشی اتفاق نمی‌افتد اما اگر صرفه جویی مورد نیاز اتفاق نیافتد قطعی برق قابل پی گیری است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها