|
کدخبر: 269995

رئیس سازمان صمت استان بوشهر در گفتگو با گسترش نیوز:

میز خرما در استان بوشهر برگزار می شود

رئیس صمت استان بوشهر از برگزاری میز خرما در این استان و در شهرستان دشستان با حضور معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

صنعت میز خرما در استان بوشهر برگزار می شود

استان بوشهر از جمله استان هایی است که شهرک‌های صنعتی آن در راستای ارتقای تولید محصولات کشاورزی گرمسیری فعالیت داشته و در تلاشند تا در این زمینه صادرات خود را بهبود بخشند. در این میان پیش از مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر گفته بود به دنبال راه اندازی شهرک صنعتی تخصصی خرما هستند اگرچه هنوز این موضوع تا به امروز محقق نشده است اما گویا قرار است به دنبال برگزاری میز خرما تصمیمات اساسی در مورد تولید، صادرات و ... گرفته شود.

درباره این که برای توسعه صادرات خرما و آخرین اطلاعات مرتبط با واگذاری زمین های شهرک صنعتی براز جان چه اقداماتی در حال انجام است با مهدی صفوی رئیس سازمان صمت استان بوشهر گفتگویی داشته ایم که در ذیل می خوانید؛ با گسترش نیوز همراه باشید.

صادرات بیش از ۹ میلیون و۷۲۳ هزارتن کالا از استان بوشهر

مهدی صفوی مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در گفتگو با گسترش نیوز یادآور شد:« بالغ بر ۹میلیون و۷۲۳ هزار تن کالا بدون احتساب میعانات گازی به ارزش حدود ۵ میلیارد و ۱۶۴ میلیون دلار از گمرکات استان طی چهار ماهه اول امسال صادر شده است».

وی افزود: «طی مدت زمان یاد شده (۴ماهه ابتدای سال) این میزان صادرات از استان بوشهر از نظروزنی ۱۲ و از نظر ارزشی ۷۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است».

صفوی با بیان این که  عمده کالاهای صادراتی شامل محصولات پتروشیمی، مواد معدنی، انواع آبزیان و سبزیجات و صیفی جات بوده یادآور شد: « عمده صادرات از این استان به کشورهای چین، امارات متحده عربی، هند، افریقای جنوبی، نیجریه، سودان، موزامبیک، ترکیه، پاکستان و سنگاپور از استان بوشهر  بوده است.

صفوی ـ بوشهر

رئیس سازمان صمت این استان اعلام کرد: «طی بازه چهارماه نخست امسال واردات قطعی حدود ۲۰۶ هزارتن کالا به ارزش بالغ بر ۶۷۲ میلیون دلار از گمرکات استان به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۴۵ درصد و از نظر ارزشی ۹۵ درصد افزایش داشته است».

این مقام مسئول در ادامه عمده کالاهای وارداتی را شامل ماژول ال‌ای دی، انواع پارچه، برنج، انواع چای، انواع لاستیک، قطعات موتورسیکلت و دوچرخه، انواع دستگاه پخت و پز رستورانی، قطعات و لوازم یدکی خودرو دانست و با اشاره به این که واردات محصولات یاد شده از کشور‌های چین، امارات، روسیه، هند، تایلند، فیلیپین، ترکیه، سریلانکا، جمهوری کره و ژاپن بوده است اضافه کرد: «این تعداد کشورها، بیشترین سهم واردات از استان بوشهر را داشته اند».

شهرک صنعتی برازجان فاکتور توسعه صنعت خرما

صفوی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به این که؛ شهرک صنعتی برازجان تنها شهرک شهرستان دشستان است که می تواند در رشد و توسعه صنعت خرما مثمرالثمر باشدبه گسترش نیوز  یادآور شد: «بیش از ۹۰ درصد، اراضی شهرک صنعتی براز جان واگذار شده و با توجه به این که توسعه این شهرک صنعتی به علت واگذاری اراضی و تقاضای قابل توجه سرمایه گذاران مد نظر قرار گرفته است مجوزهای توسعه ایی آن از ۷۵ به ۱۴۰ هکتار امکان پذیر شده و قرار است به عنوان مرکز خرمای استان بوشهر در راستای فرآوری و بسته بندی و....... فعالیت کند».

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که میز خرما با حضور چه کسانی و چرا برگزاری می شود خاطرنشان کرد:« میز ملی خرما هر ساله با حضور معاونان وزیر صمت در شهرستان دشتستان این استان برگزار می شود که امسال هم قرار است این رویداد در روز (پنج شنبه ۲۰ مردادماه)، به احتمال زیاد با حضور علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و سرمایه گذاران، تشکل ها، انجمن باغداران و بخش خصوصی برگزار و درباره توسعه صادرات، موانع صادراتی، مشکلات زیر ساختی و...... بحث و گفتگو شود».

اما واگرهای توسعه شهرک صنعتی برازجان

به گزارش خبرنگار صنعت گسترش نیوز، پیش از این؛ مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر گفته بود با افزوده شدن ۷۵ هکتاری زمین به محدوده شهرک صنعتی برازجان مساحت این شهرک به ۱۴۰ هکتار افزایش پیدا کرد.

سید حسین حسینی اعلام کرده بود با توجه به محدودیت اراضی ملی، این شرکت پس از دریافت مجوزهای لازم و بررسی‌های کارشناسی نسبت به خرید اراضی از مالکان زمین‌های همجوار شهرک صنعتی برازجان  اقدام کرد.

حسین-حسینی

به گفته وی، با توجه به کمبود زمین در شهرک صنعتی برازجان شرکت شهرک‌های صنعتی استان بوشهر با مساعدت معاون وزیر صمت، مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و پیگیری مسئولان استان و شهرستان نسبت به تامین منابع مالی خرید زمین  اقدام شد.

گفته  می شود :این شرکت جهت تسریع در ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز نسبت به انتخاب مشاوران ارزیابی زیست محیطی و شهرسازی به منظور انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی و همچنین مطالعات فاز اول و دوم شهرسازی در شهرک صنعتی برازجان اقدام کرده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر، تعداد واحدهای تولیدی شهرک صنعتی برازجان را ۷۵ مورد که دارای پروانه بهره برداری هستند عنوان و میزان اشتغالزایی در این شهرک را  یک هزار و ۱۰۰ نفر دانست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها