|
کدخبر: 267343

یک کارشناس بازرگانی:

اغلب تولیدات ایرانی، استانداردهایی بالاتر از محصولات اروپایی دارند

فعال اقتصادی و کارشناس بازرگانی با اشاره به کیفیت بالای برخی از محصولات ایرانی، استانداردهای ایرانی را بسیار سختگیرانه توصیف کرد و گفت: به دلیل وجود این استانداردهای بالا و سختگیرانه، بسیاری از محصولات و تولیدات ایرانی نه تنها از استانداردهای جهانی برخوردارند بلکه از اغلب نمونه‌های مشابه باکیفیت‌تر هستند اما این مهم برا موفقیت در بازار بین‌المللی کافی نیست.

صنعت اغلب تولیدات ایرانی، استانداردهایی بالاتر از محصولات اروپایی دارند

سعید حلاج یوسف‌زادگان در گفتگو با «روزگارما» افزود: یکی از موضوعات مهم و اصلی در بخش صادرات، همگن‌سازی کیفیت خدمات و تولیدات با نیاز و سلیقه بازار است. در واقع، تولیدات باید با سلیقه مشتری همخوانی داشته باشد و تنها با اتکا به اصول آزمایشگاهی و یا استانداردهای صنعتی و تولیدی، نمی‌توان موفقیت در بازار را تضمین کرد. امروزه کشورهای اروپایی اساس تولید خود را بر سلیقه مشتری پایه‌گذاری کرده‌اند.

یوسف‌زادگان ادامه داد: با این حال، همچنان استانداردهای تولیدی در ایران بسیار سختگیرانه است و همین مضوع یکی از موانع حضور در بازار بین‌المللی است چراکه مشتری و محیط زیست، ملاک رعایت این استانداردها نیست.

فعال اقتصادی تصریح کرد: در این چند سال اخیر، فعالان بازار و تولیدکنندگان تلاش بسیاری کردند تا سازمان استاندارد آیتم‌های خود را منطبق با آخرین استانداردهای اروپا به‌روزرسانی کند اما تا کنون هیچ اقدام شگرفی در این حوزه انجام نشده است. از سوی دیگر، برای صادرات کالا (حتی اگر استانداردهای اروپا را داشته باشد) نمی‌توان کالایی صادر کرد. بار این دوگانگی بر دوش تولیدکننده است.

این صادرکننده اظهار داشت: بخش زیادی از تولیدات شرکت‌های ایرانی می‌توانند به راحتی استانداردهای اروپایی را رعایت کنند و در بازار بین‌المللی با رقبا و نمونه‌های مشابه به رقابت بپردازند.

منبع: اکوناپرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها