|
کدخبر: 255694

مزایای استفاده از مقاومت حرارتی عایق الاستومری موتورخانه

یکی از کاربردهای مهم عایق الاستومری، عایق کاری موتورخانه ها می باشد زیرا بهترین و مناسب ترین عایق برای موتورخانه ها عایق الاستومری می باشد. در این مطلب قصد داریم شما را با عایق موتورخانه آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

موتور-خانه

از عایق الاستومری موتورخانه بیشتر برای کم کردن مصرف انرژی و سوخت استفاده می شود. زیرا استفاده از عایق موتورخانه موجب می شود که بیشتر از ۲۰ درصد اتلاف انرژی انجام نشود.

قسمت هایی از موتورخانه که بهتر است توسط عایق الاستومری عایق کاری شوند موارد زیر می باشد:

لوله های آب

شوفاژ

منبع

کلکتور

برای عایق کاری موتورخانه ها معمولاً از ماستیک، پشم شیشه، مل و کرباس و حتی رنگ کردن استفاده می شود. اما امروزه عایق الاستومری توانسته جایگزین بسیار مطلوبی برای این عایق های سنتی داشته باشد. استفاده از عایق های الاستومری در عایقکاری موتورخانه ها موجب میشود اتلاف انرژی کمتر شود و کار کرد راحت تر شود.

مواردی که در قیمت عایق الاستومری موتورخانه تاثیرگذار است عبارتند از:

نوع ماده ای که که در عایق کاری استفاده میشود. زیرا استفاده از پشم شیشه هزینه کمتری نسبت به استفاده‌ از عایق الاستومری دارد.

استفاده از نوع روکش بعد از نصب عایق. به عنوان مثال استفاده از روکش آلومینیومی یا روکش مل و ماستیک.

ضخامت لوله های موجود در موتورخانه

عایق موتورخانه باید به درستی نصب و اجرا شود زیرا اگر به درستی انجام نشود بازدهی عمل موتورخانه تقریباً ۲۰ درصد کم میشود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که هزینه روان سوخت و هزینه تعمیرات نیز وجود دارد و به این موارد اضافه می گردد. همچنین این دستور موجب افزایش روسوب در مبدل حرارتی می شود و در بخش هایی ممکن است منجر به خوردگی لوله ها شود.

روش های عایق کاری در موتورخانه های کوچک و بزرگ:

استفاده از ضد زنگ برای لوله های جوشی

پشم شیشه لوله ها با نایلون

مقوا کاری لوله ها با بکارگیری نایلون

مل و ماستیک کردن لوله ها با متقال، چسب چوب، مل، سیریش

رنگ کردن بدون نقص لوله ها

بکارگیری نوار رنگی

 هزینه عایق کاری موتورخانه ها و تاسیسات به عوامل زیادی بستگی دارند این عوامل عبارتند از:

نوع مواد آیتم استعمال: اگر قصد دارید از پشم شیشه و ماستیک و مل استفاده کنید هزینه کمتری در مقایسه با عایق های الاستومری پرداخت خواهید کرد.

ضخامت لوله های موجود در موتورخانه ها تاسیسات: توجه داشته باشید که اگر ضخامت لوله ها زیاد باشد بهتر هزینه های مربوط به قایق کاری نیز بیشتر می‌شود.

روکش دار کردن عایق ها: در صورتی که قصد داشته باشید بعد از نصب عایق از یک روکش ورق آلومینیومی و یا روکش مل و ماستیک و... استفاده کنید باید هزینه‌های مربوط به این روکش را را نیز به هزینه‌های عایق اضافه کنید.

روکش-آلومینیوم

قیمت عایق الاستومری موتورخانه

همانطور که می دانید عایق های الاستومری از مواد سلولی انعطاف پذیر بسته تشکیل شدند و بر اساس پلی وینیل کلراید، نیتریل بوتادین رابر و یا اتیلین پروپیلن دیان مونومر رابر ساخته می شوند.

عایق کاری موتورخانه با عایق الاستومری کانال موجب می شود مقاومت حرارتی بسیار بالایی ایجاد شود. زیرا مواد عایق سلول بسته و بسیار محکم می باشند که در برابر عبور بخار آب از خود مقاومت زیادی نشان می دهند به صورتی که پس از نصب و عایق کاری با عایق الاستومری، عایق موتورخانه ها بسیار عالی می شود و بهترین عایق بندی صورت می گیرد.

ویژگی های مقاومت بالای این عایق ها در مقابل بخار موجب می شود که مواد سلول بسته انعطاف پذیر با ضخامت نسبی مقداری از چگالش سطحی کاهش پیدا می کند.

قابل ذکر است که از این روش تکامل مواد به مقداری در سیستم های سرمایش، لوله کشی ها و تهویه ها نیز استفاده می شود.

بهتر است بدانید از اینگونه مواد در لوله های آب گرم و گرمایش نیز استفاده می شود. عایق های الاستومری گرچه در مقایسه با پشم سنگ و یا پشم شیشه گران تر هستند اما ما به دلیل غنی بودن از پوشش مضاعف برای کاربرد های دمایی کم بسیار مقرون به صرفه می باشند و همچنین پایداری بسیار زیادی دارند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از عایق الاستومری به جای عایق های سنتی این است که سریعترین راه برای عایق کردن سیستم های لوله کشی را به وجود می آورد. یعنی در کوتاه ترین زمان عایق کاری انجام می شود. این سیر تکامل علایق ها دارای ضریب انتقال حرارت بسیار کمی می باشد و برای محیط هایی که فضای کوچکی داشته باشند بسیار مناسب هستند.

عایق

مزایای عایقکاری موتورخانه

یکی از مزایای عایقکاری موتورخانه ها این است که موجب می شود صداهای مزاحم دستگاه ها از بین برود و کیفیت عملکرد آنها را نیز بیشتر می کند.

استفاده از عایقکاری صوتی و حرارتی برای موتورخانه ها موجب می شود که مقاومت و استحکام نیز بسیار بهتر شود.

ولی در زمان انجام عایق بندی موتور خانه با عایق الاستومری بهتر است به نوع مواد به کار رفته ی آن نیز توجه کنید. زیرا هر مورد از مواد عایق الاستومری باید با توجه به پیرامون و نوع فضای موتور خانه استفاده شود.

در ادامه ی این مطلب قصد داریم شما را با بهترین نوع عایق برای عایق کاری موتور خانه ها آشنا کنیم و همین طور به محاسبه ی چگونگی انجام عایق کاری موتور خانه و مزایای آن و همین طور نکات مربوط به آن بپردازیم.

به طور کلی بهتر است بدانید که به دلیل تاثیر به کارگیری نوع مواد به کار رفته در هزینه های عایق کاری موتور خانه ها، به تبع استفاده از پشم شیشه قیمت بسیار کمتری در مقایسه با عایق الاستومری دارد.

ولی معیار قیمت این مواد موجود در عایق بندی موتو خانه ها با در نظر گرفتن ضخامت لوله ها باید برآورد شود. علاوه بر این موارد هزینه های دیگری که وجود دارد مربوط به تعمیرات و روان سوخت انجام فعالیت می باشد. همین طور بایستی هزینه های مربوط به تعمیر کار و هزینه های ایاب ذهاب را نیز در انجام این فعالیت در نظر گرفت.

و اما بدانید از راه های تشخیص کیفیت مرغوب عایق الاستومری

آموزش عایق بندی موتورخانه

نکات مختلفی در یادگیری عایق کاری موتوخانه ها وجود دارد. در حقیقت هدف از عایق کاری های این است که در لوله های گرم موجب کاهش هزینه ی سوخت مصرفی و در لوله های سرد موجب جلوگیری از یخ زدگی در آن ها شود. بنابراین دقت داشته باشید که در موتور خانه ها نیز برای لوله هایی که مزایای مختلفی دارند، می بایست مواد و متریال مناسب با همان لوله برای عایق کاری استفاده شود.

عایق کاری موتور خانه بر اساس استاندارهای لازم و نکات مهم در آن به صورت زیر می باشد:

ابتدا باید بایستی قطر لوله های موجود را اندازه گیری کرد.

سپس بعد از مشخص شدن اندازه ها بایستی به برش عایق ها پرداخت.

در این مرحله عایق را با سیم مفتولی که قابلیت انعطاف دارد، دور لوله ها می پیچید.

به دور عایق نیز باید مقوا بگذارید و به همان صورت آن را بچسبانید. بهتر است بدانید که از مقوا برای فرمگیری لوله و صاف بودن آن استفاده می شود.

سپس پلاستیک را برای جلوگیری از مرطوب شدن ممقوا به دور لوله می پیچید.

پس از لایه ی پلاستیک، باید پارچه را به دور لوله بپیچانید. بهتر است توجه داشته باشید که در موارد قبل که می بایست متریال به اندازه لوله برش می خورد؛ پارچه ها را باید پنج سانتی متر بیشتر از اندازه لوله ها برش دهید.

بعد از این کار ها مل را در کاسه آب میریزید و تقریبا ۱۰ ساعتت صبر کنید تا مرطوب شود.

بسپس چیزی حدود ۱/۶ چسب چوب را به کاسه مل اضاف کنید و باهم مخلوط کنید.

و در آخر پارچه به مل آغشته کنید و بر روی لوله ها و مخازن بکشید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها