|
کدخبر: 240051

خودکفایی در مواد اولیه ۵ صنعت

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان گفت: تا سه سال پیش واردکننده پلی یورتان از کشورهای منطقه بودیم اما امروز در تامین نیاز داخلی هیچ مشکلی نداریم و حتی صادرات پلی یورتان به کشورهای ترکیه، افغانستان و آسیای میانه ‌داشته‌ایم.

صنعت خودکفایی در مواد اولیه ۵ صنعت

مجید صفی نیا، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان گفت: پلی‌یورتان‌هان در صنایعی مانند کفش، یخچال‌های خانگی و صنعتی ، صنایع نفت، گاز و خودرو کاربرد دارد.

وی افزود: پلی یورتان‌ها ماده تولید زیره کفش است که ‌با وجود تولید داخلی آن و خودکفایی در تولید پلی یورتان‌ها، واردات آن در حال انجام است و این موضوع موجب شده تا کارخانجات پلی یورتان با ۶۰ درصد ظرفیت خود کار کنند.

صفی‌نیا اظهار داشت: ماده اولیه پلی یورتان از دو ماده (ام دی آی) و (ایزوسیانات) تشکیل شده که حدود ۵۰ درصد پلی یورتان را ایزوسیانات تشکیل می‌دهد که با آغاز به کار پتروشیمی کارون بخش عمده مواد اولیه مورد نیاز برای پلی‌یورتان‌ها توسط این پتروشیمی تامین می‌شود.

‌صفی‌نیا بیان داشت: صنعت پلی یورتان تا چند سال پیش به طور کامل وارداتی بود اما با تلاش فعالان این صنعت حجم بسیاری از واردات پلی یورتان کاهش یافته است.

رئیس انجمن تولید‌کنندگان پلی یورتان افزود: این صنعت‌ در داخل کشور رشد یافته و به صنعتی خودکفا تبدیل شده است و ظرفیت تولید آن در داخل کشور بسیار بیشتر از آن چیزی است که امروز تولید می‌شود‌.

واردات زنجیره پلی یورتان  با وجود تولید داخل

در ادامه جمشید رفیعی عضو هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان پلی یورتان اظهار داشت: صنعت داخل در تامین مواد اولیه زنجیره پلی یورتان از شرایط بسیار خوبی برخوردار است.

‌وی بیان داشت: بخشی از ایزوسیانات از پتروشیمی کارون تامین می‌شود و بخش دیگر نیز ناچارا وارد می‌شود اما در جزء دوم پلی یورتان ادعای انجمن بر این است ما در تولید آن به مرز خودکفایی رسیده‌ایم.

وی افزود: صنعت کفش امروز در کشورمان به خودکفایی رسیده است و نیازی به واردات کفش از خارج کشور نداریم، همچنین در بخش‌های مختلف خودرو از داشبورد، صندلی و طاقچه خودرو از محصولات این زنجیره استفاده می‌شود. در صنعت ساختمان، صنایع برودتی و همچنین صنعت مبلمان محصولات زنجیره پلی‌یورتان استفاده می‌شود و در صنایع نفت و گاز و ساخت مخازن و خطوط لوله انتقال در مخازن از عایق‌های سیستم پلی یورتان استفاده می‌شود.

وی افزود: حدود ۲۰ کارخانه در این صنعت فعالیت می‌کنند و این ادعا را دارند که می‌توانیم نیاز بازار داخلی به محصولات نهایی پلی یورتان را تامین کنیم و حتی صادرات این محصول را داشته باشیم؛ تامین پلی یورتان به طور ۱۰۰ درصد کاملا قابل تامین است و برای حمایت از این صنعت و رشد آن باید از واردات بی‌رویه محصولات تولید داخلی جلوگیری شود بنابراین پیشنهاد ما این است که ‌تعرفه ترجیحی برای واردات کالاهایی که تولید داخلی دارد اعمال شود.

وی افزود: صنعت پلی یورتان در کشور به خودکفایی رسیده و نباید اجازه داد که این صنعت با واردات به اضمحلال کشیده شود.

رفیعی بیان داشت: ظرفیت تولید فعالان پلی یورتان ۲۰۰ هزار تن در سال است اما چیزی که در بخش تولید داریم ۶۰ درصد این ظرفیت است و ۴۰ درصد ظرفیت تولید‌کنندگان زنجیره پلی یورتان خالی است.

وی بیان داشت: امروز علاوه بر ظرفیت تولید پلی‌یورتان از دانش علمی در این صنعت نیز برخوردار هستیم.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان پلی یورتان افزود: حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تن در سال واردات محصولات زنجیره پلی یورتان را از کشورهای مانند چین و ترکیه شاهد هستیم که این سهم می‌تواند برای پرکردن ظرفیت خالی تولید کنندگان زنجیره پلی یورتان استفاده شود.

وی بیان داشت: متاسفانه تعرفه واردات محصول نهایی پلی یورتان ۵ درصد و تعرفه واردات مواد اولیه تولید پلی یورتان نیز ۵ درصد است و بنابراین هیچ حمایتی از تولیدکنندگان این بخش صورت نمی‌گیرد، ضمن اینکه هم واردکنندگان مواد اولیه پلی یورتان و هم واردکنندگان محصول نهایی پلی یورتان از ارز نیمایی استفاده می‌کنند.

صادرات ۴ میلیون دلاری پلی یورتان

در ادامه این نشست همچنین محمد عرب عضو هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان پلی یورتان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت تولید کشور حدود ۴۵ هزار تن ماده پلی یورتان برای تولید کفش مورد نیاز است که از این ۴۵ هزار تن را ۱۲ هزار تن پتروشیمی کارون تولید می‌کند که ام ای جی و دی ام جی آن بطور ۱۰۰ درصد در داخل کشور تولید و تامین می‌شود اما بقیه ۴۵ هزار تن به کشور وارد می‌شود در حالی که امکان تولید آن در داخل کشور وجود دارد.

وی افزود: در صنعت کشور بسیار خوب عمل کرده‌ایم بطوری که اکنون آمادگی داریم تا در هر نقطه دنیا کارخانه تولید کفش احداث کنیم این در حالی است که تا ۳ سال پیش تامین مواد اولیه برای تولید کننده کفش به راحتی امکان پذیر نبود.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان پلی یورتان بیان داشت: تا حدود سه سال پیش واردکننده پلی یورتان از کشورهای منطقه بودیم اما در حال حاضر در تامین نیاز داخلی هیچ مشکلی نداریم و حتی صادرات پلی یورتان را به کشورهای ترکیه، افغانستان و آسیای میانه ‌داشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه از سال ۹۷ در تولید پلی یورتان به خودکفایی رسیده‌ایم، اظهار داشت: ارزش صادرات ماده پلی‌یورتان به کشورهای مختلف تا حدود ۴ میلیون دلار بوده که این میزان قابل رشد است.

عرب بیان داشت: مسئولان ما فرقی بین واردکننده مواد اولیه برای ساخت محصولات نهایی زنجیره پلی یورتان با واردکننده محصولات نهایی ساخته شده در این زنجیره قائل نمی‌شود و با واردات محصولات مشابه در حال حاضر به تولید داخلی زنجیره پلی یورتان ضربه وارد شده است.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها