|
کدخبر: 239614

بارقه امید بر جان تولیدکنندگان

یک فعال صنعت نساجی با بیان اینکه اشتغال‌آفرینی در صنایع پایین‌دستی منابع مالی کمتری می‌خواهد، گفت: در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های لازم می توانیم در پنج سال به پایتخت تولید و صادرات پوشاک و کفش غرب آسیا تبدیل شویم.

صنعت بارقه امید بر جان تولیدکنندگان

مهدی یوسفی‌فر فعال صنعت نساجی در رابطه با دیدار اخیر تولید‌کنندگان و صنعتگران با رهبر معظم انقلاب اسلامی، اظهار کرد: جلسه با رهبر معظم انقلاب در آستانه ایام دهه فجر، بسیار خوب، صمیمانه‌ و اتفاق بسیار بزرگی بود.

این تولیدکننده محصولات چرمی، افزود: در این جلسه مقام معظم رهبری بیش از یک و نیم ساعت مسائل کارآفرینان را شنیدند و احساس امیدواری در بین تولید کنندگان و صنعتگران کاملا قابل درک بود.

اشتغال‌آفرینی در صنایع پایین‌دستی منابع مالی کمتری می‌خواهد

وی با تأکید بر ضرورت توجه به صنایع پایین دستی، بیان داشت: برای ایجاد یک شغل در صنایع بالادستی باید یک و نیم میلیارد تومان هزینه کرد در حالی که هزینه لازم برای ایجاد یک شغل در صنایع پایین دستی ۵۰ میلیون تومان است.

یوسفی‌فر اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب همانطور که برای صنایع بالادستی مانند خودروسازی نگران بودند و مسائلی را در جلسه مذکور مطرح فرمودند توصیه کردند که بانک‌ها به صنایع پایین دستی نیز تسهیلات بپردازند.

ایران  پایتخت تولید و صادرات پوشاک و کفش

وی افزود: در دنیای امروز صنایعی مانند نساجی، چرم، پوشاک، کیف، کفش و صنوف وابسته به آن به دلیل تامین نیازهای اولیه بشر، میزان اشتغالزایی و ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و به همین دلیل هم مورد توجه ویژه است بنابراین ‌یکی از تقاضایی که به نمایندگی از فعالان این صنوف در محضر رهبر انقلاب مطرح کردم این بود که در کشور ما از حیث تسهیل مقررات و اصلاح فضای کسب و کار نگاه ویژه‌ای به این بخش‌ها صورت گیرد.

یوسفی فر اظهار داشت: در فضای به شدت رقابتی جهان که فرصت‌ها بسیار زودگذر است، ایران با داشتن مواد اولیه بسیار، سرمایه‌های انسانی جوان و متخصص، انرژی فراوان و مزایای جغرافیایی، می‌تواند ضمن تامین نیاز داخلی در صنعت پوشاک و جلوگیری از خروج ارز، ظرف پنج سال، به عنوان پایتخت تولید و صادرات پوشاک و کفش غرب آسیا مطرح و ضمن تسخیر بازار ۴۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه که در عین اشتراکات فرهنگی و مذهبی‌، اقتصادی نفت محور و مصرف گرا دارند، سود سرشاری ارزی نصیب کشور کند.

وی اظهار داشت: اندازه بازار جهانی صنعت پوشاک، سالانه بیش از ۳ هزار میلیارد دلار، معادل ۳ درصد کل تولید ناخالص جهانی بوده و پنجمین صنعت اشتغال زای جهان است.

فقدان تعادل در نرخ تعرفه‌ها

یوسفی‌فر گفت: در کشومان حدود ۶۵۰ هزار نفر در این صنعت فعالیت می‌کنند و ارزش بازار آن تقریبا ۱۶ میلیارد دلار است‌، در عین حال ارزش افزوده پوشاک، ۲.۵ برابر ارزش افزوده نساجی است و میزان اشتغال زایی پوشاک، ۵ برابر بخش نساجی و ۳۱ برابر تولید پنبه است، اما فقدان تعادل در نرخ تعرفه‌های ورود مواد اولیه و مشوق‌های صادرات محصولات نهایی، عملا موجب حمایت کمتر از تولید‌کنندگان این محصولات که اشتغال‌زا تر و با ارزش تر است می‌شود.

این تولید کننده اظهار داشت: برای موفقیت در بازار ۸۳ میلیونی باید نواقص اجرایی و مدیریتی را شناسایی و برطرف کرد، همچنین بازیابی ارزش پول ملی و کاهش تورم مستلزم درک دقیق نیاز مصرف کنندگان و حمایت همه جانبه از تولید‌کنندگان است.

وی افزود: مسیر رسیدن به بازارهای بین‌المللی، موفقیت در بازار داخلی است، هر مقدار تلاش شود که مشتریان نیازهای خود را از بازار داخل تهیه کنند ارز کمتری از کشور خارج شده و گویا نوعی صادرات روی داده است.

پیشنهاد اعمال تعلیق ۵ ساله مالیات بر ارزش افزوده برای صنعت نساجی

یوسفی‌فر اظهار داشت: در پایان جلسه دیدار با مقام معظم رهبری درخواست‌هایی را به عنوان نماینده صنعت نساجی، پوشاک و چرم به عرض ایشان رساندم؛ به منظور تقویت زیر ساخت‌ها و رشد این صنعت و جذب سرمایه‌گذاران، اعمال تعلیق ۵ ساله مالیات بر ارزش افزوده و عملکرد تولید‌کنندگان زنجیره ارزش نساجی پوشاک، کیف، کفش و چرم یکی از این موارد بود.

وی گفت: از دیگر درخواست های مطرح شده در این جلسه کاهش نرخ بیمه این صنعت از ۳۰ درصد فعلی که ویژه صنایع بزرگ و سرمایه بر همانند خودروسازی و پتروشیمی است به ۱۰ درصد بود.

مانع صادرات مواد اولیه در صنعت نساجی شویم

یوسفی فر با اشاره به برخی از مشکلات حوزه پوشاک و نساجی گفت: باید تعرفه ورود مواد اولیه مورد نیاز این صنایع صفر شود و همانطور که فروش مواد اولیه و خام در کشورهای توسعه یافته، جرم است باید اجازه واردات مواد اولیه را بدهیم و در مقابل اجازه ندهیم که مواد اولیه صادر شود و فقط محصول نهایی صادر شود.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری قوانین اظهار داشت: تعرفه ورود ماشین آلات مورد نیاز صنایع نیز بهتر است صفر شود و اجازه داده شود تا در صورت نیاز ماشین آلات کار دست دوم اما بازسازی (‌اورهال شده) وارد شود.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها