|
کدخبر: 167510

از انواع آسانسور و موارد استفاده آنها چه می‌دانید؟

آسانسور وسیله‌ای در ساختمان‌هاست که برای جابه جایی عمودی افراد یا بار و یا ترکیب هر دو مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله دارای یک اتاقک یا کابین بوده و این اتاقک بین حداقل دو ریل راهنما از جنس سخت که عمودی هستند، حرکت می‌کند.

صنعت از انواع آسانسور و موارد استفاده آنها چه می‌دانید؟

امروزه با رشد و گسترش ساخت و سازها و به خصوص ساخت سازه ‌های بلند مرتبه و برج ‌ها خرید آسانسور و بکارگیری آن امری ضروری و حیاتی است. این وسیله نسبت به ده سال گذشته بسیار فراگیر شده و این روزها استفاده از آسانسور برای ساختمان‌های سه طبقه به بالا در قانون لازم الاجرا شده است. در این مقاله می خواهیم انواع آسانسور را بهتر بشناسیم و شناخت دقیق تر و عمیق تری نسبت به این وسیله پیدا کنیم.

آسانسور وسیله‌ای در ساختمان‌هاست که برای جابه جایی عمودی افراد یا بار و یا ترکیب هر دو مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله دارای یک اتاقک یا کابین بوده و این اتاقک بین حداقل دو ریل راهنما از جنس سخت که عمودی هستند، حرکت می‌کند.

مهم‌ترین قطعاتی که در همه آسانسورها وجود دارد عبارت است از: ریل، موتور، کابین آسانسور و تابلو فرمان. آسانسورها انواع مختلفی دارند و بر اساس کاربردی که دارند در شکل ظاهری و اندازه‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند. اما در داشتن کابین، حرکت عمودی و توقف در ایستگاه های مختلف با هم مشترک هستند. لازم است بدانید، شرکت هایی مجاز به فروش آسانسور هستند که مجوز های مربوطه را کسب کرده باشند. طراحی و نصب آسانسور و قطعات آن بسیار مهم است و باید توسط شرکت‌هایی انجام شود که دارای پروانه لازم برای فعالیت باشند.

اولین ملاک این است که ببینید آیا آن شرکت مجوز طراحی و مونتاژ از وزارت صنایع و معادن و نیز گواهی عضویت در سندیکای آسانسور را دارد یا خیر؟ گواهی سندیکا ثابت می‌کند که شرکت فروشنده در کلاس‌های آموزش مباحث مربوط به آسانسور شرکت کرده و موفق به دریافت این مجوزها شده و از یک سری امتیازات بهره مند است. در ادامه مقاله به انواع آسانسورها و ویژگی های هر کدام می‌پردازیم.

انواع آسانسور بر اساس نوع کاربری ساختمان‌ها

آسانسورها را میتوان براساس نوع کاربری به 5 قسمت تقسیم بندی کرد که عبارتند از:

1. آسانسورهای مسکونی و تجاری 2. آسانسورهای بیمارستان 3. آسانسورهای کارگاهی(صنعتی)

4. آسانسورهای کشاورزی 5. آسانسورهای مخصوص پارکینگ ها)خودرو بر)

آسانسور-ماشین

انواع آسانسورها با توجه به ساختار حرکتی به دو دسته ی زیر تقسیم می‌شوند:

آسانسورهای هیدرولیک

آسانسورهای کششی

آسانسور هیدرولیک چیست؟

آسانسور هیدرولیک hydraulic elevator)) یکی از انواع آسانسور با ظاهر مدرن و لوکس است که با نیروی فشار روغن کار می‌کند. اجزای تشکیل دهنده عبارتند از موتور الکتریکی، پمپ فشار روغن و جک هیدرولیک که همه این وسایل در چاهک آسانسور و در زیر کابین قرار می‌گیرند. ایمنی آسانسور هیدرولیک به دلیل استفاده از جک هیدرولیک بالاست؛ به نحوی که حتی در مواردی از جمله پارگی شلنگ یا حتی ترکیدگی سیلندر نیز امکان سقوط کابین وجود ندارد. مورد بعدی مسئله قیمت و هزینه هاست. به طور معمول قیمت آسانسور کششی از آسانسور هیدرولیکی کمتر است.

 

آسانسور-موتور

آسانسور هیدرولیکی از پمپ الکترونیکی استفاده می کند که روغن را به داخل سیلندری که فشار آن بیشتر است هل می دهد و سپس پیستون را حرکت داده و باعث بالا رفتن آسانسور می شود.

این نوع آسانسورها برای ساختمان های کم ارتفاع حدود ۲ تا ۸ طبقه کاربرد داشته(در صورت استفاده از پیستون کارآمد) و دارای حداکثر سرعت یک متر بر ثانیه می باشند.

از مهمترین مزایای این آسانسور میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

نرمی در زمان حرکت، استهلاک بسیار کم، توانایی جابه‌جایی بارهای بسیار سنگین (تا 50 تن)، عدم نیاز به موتورخانه در پشت‌بام و امنیت بسیار بالا در هنگام وقوع زلزله.

انواع آسانسور هیدرولیک

مستقیم: به سیستم‌هایی که انتقال نیرو از جک به کابین بدون هیچ واسطه ای صورت می‌پذیرد مستقیم می‌گوییم.

غیر مستقیم: در این سیستم نیروی محرکه جک توسط فلکه‌ها و سیم بکسل به کابین منتقل می‌شود که نهایتا به طول جک‌های کمتری نیاز می‌شود و همچنین معمولا در بغل کابین نصب می‌شود.

آسانسور کششی چیست؟

 آسانسور کششی(traction elevator) از انواع قدیمی آسانسور بوده و از پر استفاده‌ترین انواع آسانسور است که در محیط‌های خانگی و تجاری استفاده می‌شود. آسانسور کششی از قرقره های بزرگ، وزنه های تعادل و کابل برای بلند کردن کابین استفاده می‌کند و حرکت آن بر اثر اصطکاک بین سیم بکسل و شیار فلکه کشش به هنگام چرخش آن توسط سیستم محرک انجام می‌شود.

آسانسور-موتور2

آسانسور کششی توسط کابلی که به دور چرخ فلکه موتور که عمدتا در بالای چاهک قرار دارد به بالا و پایین جابه جا می‌شود، این نوع از  آسانسورها معمولا برای ساختمان های متوسط و یا بلند کاربرد دارند و سرعت حرکت آنها به مراتب بیشتر از آسانسورهای هیدرولیک می‌باشد.

انواع آسانسور کششی

1. آسانسورهای کششی دارای گیربکس

در این نوع آسانسور یک گیربکس متصل به موتور وجود دارد که چرخی را که طناب ها را حرکت می دهد،  می چرخاند. آسانسور های کششی گیربکس دار می‌توانند با سرعت بیش از ۵۰۰ فوت در دقیقه حرکت کنند.

2. آسانسورهای کششی گیرلس

در این نوع از آسانسورها چرخ یا فلکه ی بسیار بزرگی وجود دارد که مستقیما به موتور متصل شده است. این نوع از آسانسور ها سرعتی بالغ بر ۲۰۰۰ فوت بر ثانیه دارند.

۳. آسانسور‌های بدون موتور‌خانه (آسانسور روملس- Roomless Elevator)  

این نوع آسانسور به آسانسور  MRLمعروف هستند و به طور معمول از نوع کششی و فاقد موتور خانه هستند، موتور در داخل چاهک قرار می‌گیرد.

انواع آسانسورها بر اساس ارتفاع ساختمان

در ساختمان‌های کم ارتفاع استفاده از آسانسور هیدرولیک گزینه مناسبی است. در ساختمان‌های با ارتفاع متوسط(۴ تا ۱۱ طبقه) از آسانسور گیربکس و در ساختمان های با ارتفاع بلند (بالای 12 طبقه) از آسانسور گیرلس استفاده می‌کنند.

شرکت آسانسور افلاک مهر

شرکت آسانسور افلاک مهر که حدود ده سال در امر فروش آسانسور، نصب و تعمیر آن مشغول بکار است، آماده همکاری و خدمت رسانی به مشتریان می‌باشد. این شرکت در زمینه فروش قطعات آسانسور مثل موتور گیربکس و گیرلس، شاسی و درب و کابین آسانسور نیز فعالیت دارد.

آسانسور-کابین

فروش انواع کابین آسانسور

شرکت افلاک مهر اقدام به تولید کابین‌های آسانسور با کیفیت، مقاوم و زیبا می‌نماید. این کابین‌ها برای مجتمع‌های مسکونی، تجاری و اداری قابل استفاده است. همچنین کابین‌های وارداتی با نام تجاری چاگین در رنگ‌ها و طرح های متنوع و منحصربفرد نیز در اینجا هستند که برای مشاهده نام و تصاویر این کابین‌های شیک و مدرن می‌توانید به سایت شرکت افلاک مهر مراجعه نمایید. این سایت دربردارنده اطلاعات کاملی درباره پروژه های انجام شده، رزومه شرکت، خدمات و گواهی نامه‌های افلاک مهر می باشد.

ارسال نظر