|
کدخبر: 165441

جهش ناگهانی قیمت گندم

بازار جهانی انواع محصولات کشاورزی امروز داغ و نرخ‌ها افزایشی بود و قیمت گندم ۵ دلار افزایش یافت.

صنعت جهش ناگهانی قیمت گندم

امروز قیمت انواع محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی با افزایش عجیب و غریبی مواجه شد. گندم، انواع خوراک دام،‌ انواع دانه‌های روغنی، شکر، پنبه، کتان و دام همه افزایشی بودند.

افزایش ۴.۷۵ دلار گندم زنگ هشداری برای مسؤولان است تا درباره سیاست‌های قیمت‌گذاری این محصول استراتژیک بازنگری کنند.

زنگ هشدار برای کشاورزان

دولت نرخ خرید تضمینی گندم را برای سال جاری ۴ هزار تومان در نظر گرفته که کشاورزان کاملا ناراضی هستند. آنها هزینه‌های تولید را بسیار بیشتر از این رقم می‌دانند.

دولت سال گذشته با حذف ارز ترجیحی واردات نهاده‌ها، مانند کود و سم باعث شد، قیمت این قبیل نهاده‌ها ۵ برابر افزایش یابد، در حالی که قیمت واقعی در بازار سیاه تا ۱۰ برابر رشد کرده و قیمت هر کیسه کود فسفاته به ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. در چنین شرایطی کشاورزان برای تولید محصول استراتژیک گندم که امروزه به عنوان اهرم فشار در مناسبات جهانی و از سوی کشورهای سلطه استفاده می‌شود، کم اشتیاق هستند.

امروزه امنیت غذایی علاوه بر تأمین غذای مردم، به عنوان یک ابزار سیاسی از سوی کشورهای قدرتمند استفاده می‌شود و آنها تلاش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند به هر نحوی در تولید این گونه محصولات خودکفا شوند و علاوه بر آن به کشورهای دیگر فشار بیاورند.

به دنبال نارضایتی کشاورزان از نرخ خرید تضمینی گندم، شورای قیمت‌گذاری روز گذشته جلسه‌ای تشکیل داد اما این جلسه بی‌نتیجه بود و قرار شده تا هفته آینده در باره افزایش نرخ خرید تضمینی گندم تصمیم گیری شود.

دستور ویژه پوتین رییس جمهور روسیه برای محدودیت در صادرات

مسأله دیگر این است که پس از شیوع ویروس کرونا کشورهای صادرکننده محصولات اساسی محدودتر شده‌اند و آنها تأمین داخل را در اولویت خود قرار داده‌اند، به طوری که پوتین رئیس جمهور روسیه دستور داده محدودیت شدیدی در صادرات ایجاد شود و عوارض و مالیات محصولات صادراتی در این کشور دو برابر شده است.

ایران علیرغم اینکه در سالهای گذشته در تولید گندم خودکفا بود سال ۹۸ به میزان ۳ میلیون تن گندم وارد کرد، سال ۹۹ هم تولید گندم افزایش نیافته بود بنابراین انتظار میرود که امسال نیز واردات تا حدود سه میلیون تن وجود داشته باشد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی اهواز و کارون روز گذشته گفت: محموله های وارداتی گندم در بندر امام خمینی (ره) تخلیه شده که هر کیلوگرم گندم کیلویی ۹ هزار تومان تمام شده است در حالی که دولت گندم کشاورزان را کیلویی ۴ هزار تومان خریداری کرده و سه ماه با تاخیر پرداخت می کند.

افزایش ۷ دلاری دانه های روغنی در بازارهای جهانی

امروز قیمت انواع دانه‌های قیمتی هم بیش از ۷ دلار افزایش داشت، این در حالی است که کشور در تأمین این محصولات تا حدود ۹۰ درصد وابسته به واردات است. خوراک دام هم رشد یک دلاری داشت. این محصول طی چند ماه گذشته بیش از ۳۰ درصد رشد قیمت داشته و از آنجایی که ۷۰ درصد قیمت تمام شده محصولات پروتئینی را شامل می‌شود، باعث افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان شده است.

کشور حدود ۷۰ درصد نیازهای خود را از واردات تأمین می‌کند و یکی از عمده دلایل افزایش قیمت مرغ، تخم مرغ و گوشت بالا بودن قیمت خوراک دام و طیور است.

منبع: فارس
  • باز نشسته بدبخت تامین اجتماعی ارسالی در

    امردز جهش گندم فرداجهش برنج پسفردا جهش ک وفت وپسونی فردا جهش زهرما این مملکت واین دولتهایی که یکی پس از دیگری میان فقط جه ش دارن رو افزایش قیمت سفره های مردم امسا ل کوچیک نمیشه برداشته میشه جهش افزایش قی مته مردم بدبخت ایران از اونطرف مردم را خ رمیکنند یارانه میدن از اونطرف افزایش مید ن تا پول یارانه ای که دادن در بیاد
    یک اقتصاددان گفت: تداوم گرانی گوشت قرمز و همچنین افزایش چند ماه گذشته قیمت مرغ، توان خرید این اقلام ضروری را از بسیاری از خانوارها گرفته و دست خانوار‌های ایران ی از این کالاهای اساسی کوتاه شده است.
    چه پیشرفتی داشتیم واقعا باید مسئولین افتخار کنن اونم از نمونه ملیییییییی

ارسال نظر