|
کدخبر: 162036

تاثیر دلار و FATF بر بازار موبایل

بازار موبایل سال ۹۹ را با افزایش چند برابری قیمت‌ها به پایان رساند و برخی اخبار و نشانه‌ها این احتمال را پررنگ می‌کنند که در امسال نیز باید منتظر روند نوسانی در این بازار باشیم.

اقتصاد تاثیر دلار و FATF بر بازار موبایل

یکی از مواردی که فعالان بازار معتقدند در امسال می‌تواند، به افزایش نرخ برخی از انواع مدل‌های موبایل منجر شود، مصوبه مجلس برای افزایش دو برابری تعرفه واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار است.

نمایندگان مجلس، در جریان رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، تصویب کردند که تعرفه واردات این دسته از گوشی‌ها، از شش درصد به ۱۲ درصد افزایش یابد.

مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی تهران می‌گوید که مصوبه مجلس، روی نرخ گوشی‌های پرچمدار برندهای مختلف تاثیر می‌گذارد، اما در عین حال ادعا می‌کند که میزان اثرگذاری آن، بالا نیست.

چالش بازار ارز و FATF

موضوع نرخ دلار و سرانجام پیوستن یا نپوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی نیز یکی دیگر از مواردی است که بر نرخ موبایل اثر می‌گذارند.

محبی در این مورد می‌گوید: اگر ایران به FATF بپیوندد و ثباتی در بازار ارز ایجاد شود، بدون شک نرخ موبایل نیز از این تحولات، تاثیر مثبتی می‌گیرد. ضمن اینکه واردات موبایل تسهیل می‌شود و شرکت‌های واردکننده، چالش‌های کمتری را تجربه می‌کنند.

نظارت سازمان صمت بر قیمت‌ها

این فعال صنفی، اجرای «طرح افق» را یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر بازار موبایل می‌داند.

او در این مورد توضیح می‌دهد: سازمان صنعت، معدن و تجارت در طرح افق، بر کل فرآیندی که برای رسیدن موبایل به‌دست مصرف‌کننده نهایی طی می‌شود، نظارت می‌کند. در این فرآیند، واردکننده محصولات را به عمده‌فروش و او به خرده‌فروش تحویل می‌دهد و در نهایت به‌دست مشتری می‌رسد.

به گفته محبی، رصد این مسیر مشخص می‌کند که هر محصول به چه مبلغی به فروش رفته است و در نتیجه قیمت‌ها مدیریت می‌شوند.

او معتقد است، هر چند اجرای طرح افق چالش‌هایی را برای اصناف ایجاد می‌کند اما اگر کمبود کالا در بازار وجود نداشته باشد، می‌تواند بر ثبات قیمت‌ها موثر باشد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر