|
کدخبر: 160500

حجم تجارت ایران با پیمان شانگهای اعلام شد

سخنگوی گمرک گفت: میزان تجارت ایران با مجموعه کشورهای عضو پیمان شانگهای طی ۱۱ ماه امسال به بیش از ۲۳ میلیارد و ۱۶۵ میلیون و ۹۵ هزار و ۶۷۱ دلار رسید.

صنعت حجم تجارت ایران با پیمان شانگهای اعلام شد

«سید روح اله لطیفی» افزود: حجم تجارت خارجی ایران با مجموعه کشورهای عضو پیمان شانگهای بالغ بر ۴۱ میلیون و ۷۴۷ هزار و ۹۹۹ تن کالا به ارزش ۲۳ میلیارد و ۱۶۵ میلیون و ۹۵ هزار و ۶۷۱ دلار رسید.

وی افزود: ایران با ۱۱ عضو اصلی و ناظر پیمان شانگهای شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، مغولستان، پاکستان، هند، افغانستان و بلاروس، دارای تجارت فرامرزی است که در این میان بیشترین حجم تجارت ایران با چین به ارزش ۱۵ میلیارد و ۵۱۸ میلیون و هشت هزار و ۴۹۲ دلار است.

لطیفی خاطرنشان کرد: حجم صادرات ایران به اعضای پیمان شانگهای بالغ بر ۳۳ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۱۷۲ تن انواع کالا به ارزش ۱۱ میلیارد و ۱۷۳ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۳۸۹ دلار بوده است که بیشترین میزان صادرات ایران به چین با ۶ میلیارد و ۷۲۴ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۹۸۳ دلار و کمترین صادرات هم به مغولستان با ۴۱۲ هزار و ۸۰۹ دلار بود.

وی افزود: ایران در مجموع هشت میلیون و ۴۰۸ هزار و ۸۲۷ تن کالا از اعضای پیمان شانگهای طی ۱۱ ماه ۹۹ واردات داشته که این میزان از نظر ارزش بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۹۹۱ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۲۸۲ دلار بوده است.

به گفته وی، بیشترین واردات ایران از چین به ارزش هشت میلیارد و ۷۹۳ میلیون و ۹۰۶ هزار و ۵۰۵ دلار و کمترین میزان واردات هم از مغولستان با دو میلیون و ۴۴۸ هزارو دو دلار بود.

لطیفی پیرامون نوع کالاهای تجاری گفت: سبد صادرات کالاهای ایران به مجموعه کشورهای پیمان شانگهای بسیار متنوع است که شامل انواع ماهی و محصولات دریایی، سبزیجات، میوه، پارچه و مصنوعات نساجی، انواع ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی، لوازم خانگی، فرش گلیم، محصولات پتروشیمی، پسته و آجیل می‌شود و محصولات وارداتی نیز اغلب مواد اولیه صنعتی، قطعات ماشین‌آلات، گوشت، دارو، محصولات شیمیایی، تجهیزات پزشکی، قطعات و لوازم یدکی خودرو، انواع پارچه و مصنوعات هستند.

لطیفی تاکید کرد: ایران از نخستین کشورهایی بود که بعد از مغولستان به عنوان ناظر به عضویت این سازمان درآمد و درخواست عضویت رسمی خود را ۱۲ سال قبل ارائه کرد، اما هنوز این عضویت قطعی نشده است.

وی با بیان اینکه موضوع عضویت جمهوری اسلامی ایران تاکنون در چند جلسه در دستور کار قرار داشته است، تصریح کرد: چین وروسیه قدرت‌های تعیین‌کننده در سازمان همکاری شانگهای و اصلی‌ترین شرکای تجارت فرامرزی با ایران محسوب می‌شوند، بنابراین چشم‌انداز مناسبی از روابط تجاری میان ایران و کشورهای عضو پیمان شانگهای می‌توان تصور کرد.

کارنامه تجارت ایران در مجموع ۱۱ ماه امسال، ۱۳۴ میلیون تن کالا به ارزش ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده که سهم صادرات ۱۰۳ میلیون و ۹۰ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۱۹۸میلیون دلار و سهم واردات ۳۰ میلیون و ۸۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار بوده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها