|
کدخبر: 158496

طی ۹ ماه لوازم خانگی چقدر گران شد؟

صنعت لوازم خانگی در دو سال اخیر به رشد و توسعه قابل توجهی دست پیدا کرده است ولی افزایش نرخ و کمبود برخی از کالاها در بازار، دغدغه اصلی خریداران لوازم خانگی است.

صنعت طی ۹ ماه لوازم خانگی چقدر گران شد؟

بخش صنعت کشور در امسال، وضعیت سخت و دشواری را تجربه کرد و تحریم‌های ظالمانه امریکا و شیوع بیماری کرونا دو مشکل اصلی پیش روی تولیدکنندگان در سال ۹۹ بود که این بخش را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرد. با وجود این مشکلات عدیده‌ای که پیرامون بخش صنعت کشور، بود؛ می‌توان گفت که در امسال، صنعت لوازم خانگی تا حدودی، عملکرد بهتری نسبت به سایر صنایع را تجربه کرد و این صنعت به رونق تولید دست پیدا کرد.

خروج برندهای معروف کره‌ای از ایران پس از اعمال تحریم‌ها بستر لازم را برای رونق تولید صنعت لوازم خانگی کشور فراهم کرد.

شرکت‌های خارجی تولید‌کننده لوازم خانگی تا پیش از اعمال تحریم‌های ظالمانه امریکا سهمی حدود ۴۰ درصدی از بازار ایران را در اختیار داشتند که تولیدات شرکت‌های کره‌ای «ال‌.جی» و «سامسونگ» از نمونه این برندها بودند اما با خروج آنها از کشور، در مقطعی، بخش صنعت لوازم خانگی با کمبود و کاستی هایی روبه‌رو شد ولی با تلاش تولیدکنندگان داخلی، برندهای تولید داخل جایگزین محصولات تولیدی خارجی شدند و توانستند نیاز بازار را تامین کنند.

با خروج برندهای خارجی از کشور، اتکا به تولیدات داخلی افزایش یافت و سبد کالایی لوازم خانگی به توسعه رسید و درحال‌حاضر، انواع تلویزیون، یخچال‌ فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف ‌شویی و حتی اسپلیت ‌یونیت، نیز توسط تولیدکنندگان ایرانی ساخته می‌شود و سبد کالایی کشور در بخش تولید لوازم خانگی در حال تکمیل است.

البته، برای توسعه بیشتر صنعت لوازم خانگی کشور، نیاز است به برند‌سازی توجه ویژه‌ای بشود تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند در آینده‌ای نه چندان دور در بازارهای جهانی، حضور پیدا کنند تا ایران هم بتواند در کشورهای منطقه و حتی اروپایی، سهم قابل توجه‌ای از بازار چند صد میلیونی آنها را داشته باشد. اگر مسوولان از تولیدکنندگان داخلی، حمایت‌های لازم را داشته باشند و به برند‌سازی محصولات تولید داخل، توجه کنند کارخانجات تولید لوازم خانگی به توسعه خواهند رسید و در نتیجه، زمینه اشتغالزایی قابل توجه‌ای برای جوانان فراهم می‌شود و همچنین به اقتصاد کشور، کمک شایانی خواهد شد.

فعالان صنعت لوازم خانگی کشور، خواستار رفع مشکلات در بخش تولید هستند و معتقد هستند باید به توسعه صادرات، توجه بشود

باید به برندسازی توجه شود

لازم به ذکر است، برند‌سازی در بخش صنعت لوازم خانگی، نیازمند متولی است و متولی نباید یک شخص و یا ارگان دولتی باشد بلکه نیاز است از بخش خصوصی باشد تا بتواند همه را با خود همراه کند. طبق آمارهای اعلام شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال ۹۹ رشد ۳۰ درصدی تولید و دستیابی به رکورد تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم‌ خانگی پیش‌بینی شده بود؛ اما این آمار تا پایان دی ماه امسال، محقق شد.

صنعت لوازم خانگی با توجه به اینکه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده ولی در ۲ سال اخیر توانسته است به روند رو به رشد خود ادامه بدهد؛ بنابراین، فعالان صنعت لوازم خانگی کشور، خواستار رفع مشکلات در بخش تولید هستند و معتقد هستند باید به توسعه صادرات، توجه بشود.

لزوم بهبود شاخص‌های اقتصادی، رقابت سالم و شفاف صنایع، رشد طبیعی شرکت‌های برتر و جلوگیری از ایجاد رانت‌های احتمالی در کنار تهیه و تدوین سند راهبردی، از جمله خواسته‌‌های فعالان صنعت لوازم خانگی برای رشد و توسعه این صنعت است.

در بهمن ماه ۹۹ نرخ یک تلویزیون رنگی ۸ میلیون تومان بوده و در اسفندماه نرخ آن به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته است و در کمتر از یک ماه نرخ آن ۱۰ درصد افزایش داشته است

قیمت لوازم خانگی ثبات ندارد

صنعت لوازم خانگی علاوه بر این، با مشکلات دیگری روبه‌رو است که افزایش نرخ و کمبود لوازم خانگی در بازار یکی از این مشکلات است؛ افزایش نرخ محصولات لوازم خانگی، موجب نگرانی خانواده‌ها را فراهم کرده است و این موضوع می‌تواند بر نحوه خرید آنها تاثیر منفی بگذارد.

صاحب یک فروشگاه عرضه محصولات لوازم خانگی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که در بهمن ماه و اسفند ۹۹ فروش لوازم خانگی فروشگاه شما چگونه بوده است؟ گفت: نرخ لوازم خانگی در ماه‌های بهمن و اسفند نسبت به ماه‌های ابتدایی امسال، رشد قابل توجهی داشته و این موضوع، بر نحوه خرید مردم تاثیر می‌گذارد و فروشندگان لوازم خانگی، نیز از این موضوع، متضرر می‌شوند.

وی افزود: بطور مثال در خردادماه سال ۹۹ نرخ یک اجاق گاز معمولی، حدود ۶۰۰ هزار تومان بوده است ولی در اسفندماه نرخ همان اجاق گاز به حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است و افزایش نرخ حدود ۱۴۰ درصدی یک اجاق گاز در عرض ۹ ماه باعث می‌شود که هم خریدار و هم فروشنده، متضرر شوند.

این فروشنده لوازم خانگی، تصریح کرد: خانواده‌ها با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند و افزایش نرخ لوازم خانگی، آنها را برای خرید لوازم خانگی جدید منصرف می‌کند و این موضوع هم برای فروشنده و هم برای تولیدکننده، پیامدهای منفی را به دنبال دارد و نیاز است که نرخ لوازم خانگی به ثبات برسد و اینقدر درگیر نوسان نباشد.

وی اظهارکرد: در بهمن ماه ۹۹ نرخ یک تلویزیون رنگی ۸ میلیون تومان بوده و در اسفندماه نرخ آن به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته است و در کمتر از یک ماه نرخ آن ۱۰ درصد افزایش داشته است.

این فروشنده لوازم خانگی در پایان، بیان کرد: موضوع دیگری که فروشندگان لوازم خانگی با آن روبه‌رو هستند این است که درحال‌حاضر، برخی از اقلام لوازم خانگی در بازار با کمبود روبه‌رو هستند و این باعث افزایش نرخ آنها می‌شود و در چند روز اخیر تلویزیون، یکی از اقلامی بوده که در بازار به اندازه کافی وجود ندارد.

تولیدکنندگان نباید به فکر سود بیشتر خود باشند

یک خریدار لوازم خانگی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که برای خرید لوازم خانگی با چه مشکلاتی روبه‌رو هستید؟ گفت: افزایش نرخ کالاها در مدت زمان کوتاه، مشکلی است که پیش روی خریداران است.

وی افزود: نرخ کالاها در مقایسه با یک هفته پیش، افزایش چند درصدی را تجربه کرده است و این موضوع خریداران را با مشکلات اقتصادی روبه‌رو می‌کند و یا آنها را از خرید منصرف می‌کند.

این خریدار، بیان کرد: تولیدکنندگان نباید به فکر سود بیشتر خود باشند و نرخ محصولات خود را هر چند روز یکبار افزایش ندهند تا مردم بتواند برای خرید کالاهای مورد نیاز خود برنامه‌ریزی کنند.

وی در پایان، گفت: به نظر می‌رسد که نیاز است مسوولان نظارت بیشتری بر بازار داشته باشند و نرخ کالاها را به ثبات برسانند چون با نوسانات نرخ فقط خریداران متضرر می‌شوند و تولیدکنندگان و فروشندگان به سود بیشتر می‌رسند.

اگر تولید در صنعت لوازم خانگی به رشد رسیده است؛ آیا دلالان در افزایش نرخ و کمبود آن در بازار نقش دارند؟!

باید به خریداران توجه شود

چندی پیش، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی، گفته بود که تولید تلویزیون ۴۴ درصد افزایش داشته است و در ۱۰ ماهه نخست ۹۹ تعداد ۹۹۵ هزار دستگاه تلویزیون تولید شده است.

«عباس هاشمی» همچنین بیان کرده بود که در ۱۰ ماهه نخست ۹۹ تعداد یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه یخچال تولید شده که در مقایسه با ده ماهه نخست سال ۹۸، رشد ۳۰ درصدی داشته و همچنین در این مدت تعداد ۸۸۰ هزار دستگاه ماشین لباسشویی تولید شده که رشد ۵۳ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ داشته است.

با توجه به گفته مسوولان، تولید لوازم خانگی در سال ۹۹ با رشد روبه‌رو بوده است ولی باید این موضوع، هم مورد بررسی مسوولان، قرار بگیرد که چرا برخی از کالاها در بازار با کمبود روبه‌رو هستند و پاسخگوی این پرسش باشند اگر تولید در صنعت لوازم خانگی به رشد رسیده است؛ آیا دلالان در افزایش نرخ و کمبود آن در بازار نقش دارند؟!

صنعت لوازم خانگی بدون فروش به رکود خواهد رسید و باید به خریداران توجه بشود تا این صنعت از رونق، نیفتد. نیاز است که مسوولان دولتی بر بازار نظارت بیشتری داشته باشند تا بازار بتواند به ثبات برسد و با دلالان و افراد سودجو برخوردهای لازم صورت بگیرد تا دست آنها بر بازار کوتاه شود.

درحال‌حاضر که برندهای خارجی از کشور، رفته‌اند و تولید داخل به رونق تولید رسیده و مردم، نیز به خرید کالاهای ایرانی روی آورده اند؛ نباید اعتماد آنها با سوء مدیریت‌ها و عدم نظارت‌های لازم از بین برود. باید توجه داشت در چرخه تولید نیاز است به خریداران توجه ویژه‌ای بشود تا صنعت لوازم خانگی، بتواند به رشد و توسعه بیشتری دست پیدا کند.

منبع: تحلیل بازار

ارسال نظر