|
کدخبر: 153948

تولید شرکت های بزرگ ۲۰ درصد رشد کرد

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت گفت: نوآوری، اشتغال پایدار و ارزش افزوده در شرکت‌های بزرگ شکل می‌گیرد، اما در برخی رویکردها، قوانین و لغو برخی محدودیت‌ها در بخش سرمایه‌گذاری نیاز به تغییر داریم.

صنعت تولید شرکت های بزرگ ۲۰ درصد رشد کرد

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: ۱۰ ماهه امسال، بیش از ۳۰۰ بنگاه بزرگ تولیدی کشور افزون بر ۲۰ درصد رشد تولید داشته‌اند.

«سعید زرندی» در همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI۱۰۰) افزود: مسیر توسعه کشور بر مبنای شرکت‌های بزرگ رقم می‌خورد.

وی ضمن یادآوری اینکه روند کاهشی تشکیل سرمایه نگران‌کننده است، گفت: از شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری‌های جدید دعوت شده است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت خاطرنشان‌کرد: نوآوری، اشتغال پایدار و ارزش افزوده در شرکت‌های بزرگ شکل می‌گیرد، اما در برخی رویکردها، قوانین و لغو برخی محدودیت‌ها در بخش سرمایه‌گذاری نیاز به تغییر داریم.

زرندی، مهم‌ترین موضوع آینده صنعت را سرمایه‌گذاری و تولید با ارزش افزوده بالا برشمرد و گفت: ثبات نسبی پیش آمده در اقتصاد، اثر مثبت بر تولید گذاشته است.

سهم چشمگیر شرکت‌های بزرگ در تولید، صادرات و اشتغال

براساس این گزارش، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این مراسم با اشاره به سهم شرکت‌های بزرگ ایران در اقتصاد ملی، افزود: ۷۴.۲ درصد اشتغال، ۹۴ درصد صادرات و ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور، سهم ۵۰۰ شرکت و بنگاه بزرگ اقتصادی کشور است.

«ابوالفضل کیانی بختیاری» گفت: ۸۹ درصد کل فروش ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور، سهم ۱۰۰ شرکت نخست و نشان‌دهنده اثرگذاری بسیار بالای این شرکت‌هاست.

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی و ۳۷ درصد کل فروش کشور متعلق به این شرکت‌هاست.

وی پیرامون ارزیابی این شرکت‌ها خاطرنشان‌کرد: ۲۳ شاخص در این ارزیابی لحاظ شده که مهم‌ترین آنها علاوه بر فروش کلی، شاخص‌هایی مانند سودآوری، بهره‌وری، صادرات، نقدینگی، بدهی و شاخص‌های بازار بوده است.

عوامل موفقیت شرکت‌های برتر جهان

کیانی بختیاری همچنین درباره عوامل موفقیت شرکت‌های برتر جهان و ارزیابی ۵۰۰ شرکت بزرگ جهان افزود: عواملی مانند پایان دادن داوطلبانه به عمر یک محصول و خدمت و جایگزین کردن آن، استفاده از شیوع بیماری کرونا به عنوان یک فرصت در نوآوری خدمات و استفاده از فناوری‌های نوظهور نظیر بلاک‌چین، استفاده از فناوری‌های بنیان‌فکن و نوآوری‌های خدمت افزا، ادغام و اکتساب شرکت‌های موجود، همکاری در عین رقابت، استفاده از اینترنت اشیا برای هوشمندسازی صنایع و استفاده از فناوری‌های جدیدی نظیر رایانش ابری و واقعیت مجازی در صنعت، جزو شاخص‌هایی است که در ارزیابی شرکت‌های بزرگ جهان لحاظ می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، دوری شرکت‌های بزرگ جهان از استفاده از انرژی‌های فسیلی و حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر را یک حرکت اصلی در صنعت جهانی برشمرد و گفت: بسیاری از کشورها ۱۰ تا ۱۵ سال آینده را زمان توقف استخراج انرژی‌های فسیلی اعلام کرده‌اند.

برپایه این گزارش، سازمان مدیریت صنعتی ایران پنج شرکت برتر کشور را در بیست و سومین مراسم معرفی صد شرکت برتر ایران معرفی کرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها