|
کدخبر: 150200

مراودات سنتی در حال فروپاشی است

اکبری تالارپشتی گفت: توصیه من این است که در بحث تولید شرکت‌های دانش‌بنیان را دخالت دهید، سنتی عمل نکنید دنیا در حال تغییر است و مراودات سنتی در حال فروپاشی است.

صنعت مراودات سنتی در حال فروپاشی است

​روسای اتحادیه صنفی مدیران کارخانه‌های تولیدی و اعضای اتحادیه صنف کفش‌های ماشینی و لاستیکی در نشستی با رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به طرح مشکلات این صنعت پرداختند.

به گفته فعالان این بخش درحال‌حاضر این صنعت با مشکل«عدم تامین منابع اولیه برای تولید»، «عدم اجازه به ورود ماشین‌آلات بروز و پیشرفته»، «تولید کفش»، «عدم هماهنگی دولت و وزارت صنعت» و «مشکلات به وجود آمده در ترخیص ابزار مورد نیاز تولید» مواجه است.

عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نشست با اشاره به اینکه اعضای اصناف و انجمن‌ها باید در جلساتی که برگزار می‌شود مشکلات را ذکر و راه‌حل بدهند تا این مشکلات حل شود عنوان کرد:  ازنظر کارشناسی شما به مسائل آگاه تر هستید و من از زاویه دیگری مسائل را مطرح میکنم، جمع ها، مجموع‌های ما وتشکل‌های ما باید هدفمندتر مسائل را ببینید.

 دولت باید پاسخگو باشد، مطالبه گر باشید

رئیس کمیسیون صنایع با توجه به گله مندی اعضای اتحادیه از مشکلات به‌وجود آمده در مبحث صادرات و واردات گفت: دولت را جدا از خودتان ندانید، دولت باید پاسخگو باشد شما باید مطالبه گر باشید قطعا به خواسته هایتان می‌رسید و ما به عنوان نماینده شما در کنارتان هستیم.

وی ادامه داد: اگر مطالبه گری در کشور فرهنگ‌سازی شود، مسئول یا مدیری نمی‌تواند به مشکلات شما رسیدگی نکند و به آسانی از کنار مسئله بگذرند، دولت اگر کاری کند شما به عنوان مطالبه گر جلوی آن می‌ایستید و این حق شماست. مطالبه گری را در مسولین تقویت کنید، اگر فقط گله مند باشید راه به جایی نمی‌برید.

 استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید

اکبری تالارپشتی با توجه به ظرفیت‌های موجود برای تقویت این صنعت افزود: توصیه من این است که در بحث تولید شرکت‌های دانش‌بنیان را دخالت دهید، سنتی عمل نکنید دنیا در حال تغییر است و مراودات سنتی در حال فروپاشی است.

وی افزود: در جهت برندسازی لازم است این شرکت‌های دانش‌بنیان کنار این صنعت باشند و متخصص این شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ماشین‌آلات و سلامت و طراحی قالب کفش و همچنین عملکرد شرکت‌ها و کارخانه‌های فعال در این زمینه شناسایی و در اختیار شما قرار می‌دهند.

 لزوم تفکیک حوزه تولید و فروش

وی افزود: تولید و فروش دو مبحث کاملا متفاوت هستند، شما باید این دو را از هم تفکیک کنید اینکه تولید‌کنندگان به فکر فروش باشد اشتباه است. نباید تولید‌کننده درگیر و نگران فروش باشد برای همین نیازمند راهکار هستید باید کارگروهی تخصصی داشته باشید که دغدغه این کارگروه فقط در همین زمینه باشد. تولید یک دانش و صادرات و فروش یک دانش دیگر است.

 ایجاد کنسرسیوم صادرات برای استقلال کاری

رئیس کمیسیون صنایع با توجه به عدم همکاری وزارت صمت با این صنف توصیه کرد: شما باید یک کنسرسیوم صادرات داشته باشید. تولیدی که صادرات نداشته باشد رو به افول است تولید استاندارد تولیدی است که قابلیت عرضه در بازار جهانی را داشته باشد.

وی بیان کرد: در حوزه صادرات و واردات چه ماشین‌آلات و چه مواد اولیه که لازمه ی صنعت شماست باید کنسریوم تشکیل بدهید، شما نیازمند یک کنسریوم مقتدر هستید، با انجمن و اتحادیه مشکلی حل نمی‌شود، این قالب‌ها مناسب حضور در عرصه بین‌المللی نیست.

وی خاطر نشان کرد: انجمن یک گروهی کدخدا منشی و به شکل سنتی است که مشکلی نیست داشته باشید. با کنسرسیوم و تشکیلات حقوقی در عرصه بین‌الملل و در عرصه داخل از دولت مطالبه گر باشید از اینکه کدام شخص مسئول شده است، دربارۀ واردات و صادرات و... مطالبه گر باشید، کار را از دولت بگیرید و خودتون انجام دهید. لیست اقلام واردات و صادرات را شما باید تعیین کنید چون شما در این صنف تخصص دارید.

 اثرگذاری اتحادیه‌ها و اصناف در انتخاب وزرای مربوطه

رئیس کمیسیون صنایع دربارۀ اهمیت نقش اصناف بیان کرد: من نگاهم این است که وزیر صنعت، وزیر اقتصاد، وزیر کار و رفاه اجتماعی، وزیر کشاورزی و....را اصناف انتخاب کنند.

وی ادامه داد: شاید این حرف غیر قابل باور باشد ولی واقعی و به نفع نظام است. زمانی که وزیر صنایع را اصناف انتخاب می‌کند اولا قطعا شخصیست که گام‌های بزرگی برمی دارد. دوم اینکه به دلیل آنکه شخص از جنس شماست نگران عدم تناسب عملکرد آن با خواسته‌های خودتان نیستید. از طرف دیگر آقای رئیس‌جمهوری که باید پاسخگو باشدپرسش گر می‌شود و با این نوع عمل در همه ی اشکال به نفع کشور است.

 الگوی شهر کفش

این نماینده مجلس با استقبال از پیشنهاد ایجاد شهر گفت: پیشنهاد شهر کفش پیشنهاد خوبی است شهرک صنعتی انگلیس از روی بازارهای قدیمی ایران الگو برداری شده است وقتی این شهر باشد برای انتخاب‌کننده و رسیدگی امکانات برای تولید‌کننده بهتر است ولی پراکندگی به ضرر اصناف است.

اکبری تالارپشتی با توجه به حضور رئیس اتحادیه چاپ و بسته‌بندی و صحبتشان دربارۀ اهمیت بسته‌بندی گفت: بسته‌بندی مهم است و ما نباید عقب بمانیم اگر تولید عالی باشد ولی بسته‌بندی ضعیف باشد ضعف کار است.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر