|
کدخبر: 147917

با قیمت گذاری دستوری مخالفیم

صالحی گفت: قیمت‌گذاری دستوری، باعث جلوگیری از رشد صنعتی خواهد شد و به عبارت ساده با این رویکرد رقابت را در تولید نابود می‌کنیم و به نفع دلال و رانتخوار پیش می‌رویم.

حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: ما در اتاق بازرگانی همواره با قیمت‌گذاری دستوری کالاها مخالف بوده و هستیم چراکه این اتفاق به معنای کنار گذاشتن رقابت و محدود کردن تولیدکننده و البته حمایت از دلالان است.

صالحی با اشاره به تبعات قیمت‌گذاری دستوری فولاد گفت: همه اصول اقتصادی و تجربیات گذشته داخلی و خارجی با قاطعیت اثبات کرده‌اند که نرخ کالاها باید براساس نرخ‌های جهانی و طبق عرضه و تقاضا کشف شود و در مقابل اعمال قیمت‌گذاری دستوری در بازارها، باعث بهم خوردن توازن و از بین رفتن تعادل می‌شود.

صالحی با تاکید بر اینکه ما خواستار بازار آزاد و تعین قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا هستیم، خاطرنشان کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که ما در سیاست گذاری‌ها باید تکلیف خودمان را مشخص کنیم؛ امروز که همه کارشناسان و مسوولان بر پایان دوران قیمت‌گذاری تاکید دارند نمی‌شود که برخی کالاها در زنجیره تولید کماکان با نرخ اجباری و دولتی فروخته شود اما بخش دیگر زنجیره باز باشد؛ پس توازن در سیاست‌گذاری لازمه توسعه همه جانبه تولید در صنعت فولاد و سایر صنایع است.

صالحی با تاکید بر اینکه نگاهی به همین رویدادهای اخیر اقتصادمان نشان می‌دهد که دستور به قیمت‌ها قطعا محکوم به شکست است، گفت: قیمت‌گذاری دستوری، باعث جلوگیری از رشد صنعتی خواهد شد و به عبارت ساده با این رویکرد رقابت را در تولید نابود می‌کنیم و به نفع دلال و رانتخوار پیش می‌رویم.

صالحی تصریح کرد: با نرخ‌گذاری دستوری و توزیع رانت در بازارها، عملا افرادی که به دنبال رقابت هستند را از گردونه خارج می‌کنیم اما در مقابل افرادی که به دنبال دلالی و دریافت رانت هستند را در بازار حفظ می‌کنیم که امیدواریم یک بار برای همیشه این رویکرد غلط از اقتصاد ایران حذف شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: وقتی محصولی را در بورس کالا عرضه می‌کنیم یعنی قواعد بازار آزاد و رقابت را پذیرفته‌ایم پس سیاست‌گذاران باید در حوزه تنظیم بازار اقدام به سیاست‌گذاری صحیح در زمینه تعادل بخشی عرضه و تقاضای کالاها کنند تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان براساس مولفه‌های واقعی اقتصاد و در بستر شفاف بورس به دادوستد بپردازند.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: بورس‌های کالایی یعنی بورس کالا و انرژی براساس رسالت‌های مشخص و برمبنای رقابت بنا شده‌اند از این رو به دلیل اقتصاد بیمار ما که یکی از بزرگترین مشکلاتش همین قیمت‌های دستوری است، همواره شاهد برخی چالش‌ها با بورس کالا هستیم به عبارتی این بورس‌ها در حال اجرای کارکرد درست شان هستند اما این رویکردهای اشتباه در اقتصاد ماست که با معنای رقابت سالم و آزاد همخوانی ندارد؛ با این تفاسیر در صورتیکه قیمت‌گذاری دستوری از گردونه تصمیم گیری‌ها خارج شود بدون شک شاهد تقویت بیشتر بورس‌های کالایی در کشور خواهیم بود.

منبع: برنا
  • حسن زاده ارسالی در

    تنظیم قیمت ها و سرکوب قیمت ها بیشتر عوام فریبی است چون هم تولید کننده ضرر می کند و هم مصرف کننده ارزان نخواهد خرید و دلا لان سود می برند ولی آقای روحانی برای آرا م کردن عوام مردم از این شعارها می دهند و لی بالاخره اونا هم فهمیدند که راست نمی گ ویید

  • ناشناس ارسالی در

    یعنی الان بااین قیمت آهن آلات ومیلگردکیل ویی ۱۵ هزارتومان پای ساختمان دلالی وجودن دارد

ارسال نظر