|
کدخبر: 124309

این کارخانه به مدارس ۴۰ هزار تن کاغذ می‌دهد

سعیدی، مدیرعامل کارخانه مازندران، با انتقاد از روند حمایتی دولت از کاغذ گفت: مصوبات تنها روی کاغذ است، ما هنوز نتوانسته‌‌ایم نه مطالباتمان را بگیریم و نه برداشتی از جنگل داشته باشیم.

صنعت این کارخانه به مدارس ۴۰ هزار تن کاغذ می‌دهد

کارخانه چوب و کاغذ مازندران که بزرگ‌ترین کارخانه تولید کاغذ در کشور به شمار می‌رود، با ظرفیت تولید سالانه ۱۷۵ هزار تن کاغذ تحریر و روزنامه چند سالی است که از رونق افتاده و دچار رکود شده است.

این رکود تا اندازه‌ای است که در سال‌های اخیر بسیاری از تولیدات در انبار مانده و یا دوباره خمیر شده‌اند‌، اما حالا کاغذ داخلی که سال‌ها است رنگ بی‌مهری مصرف‌کنندگان را به خود گرفته است، می‌تواند امروز در وانفسای افزایش قیمت ارز و نبود یارانه‌های حمایتی دولت برای واردات کاغذ خودی نشان دهد و خود را از وضعیت رکود برهاند‌؛ البته اگر همتی در دولت و در مدیریت تولید وجود داشته باشد.

 مازندران که مهم‌ترین تولیدکننده کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه در کشور به شمار می‌رود، ابتدای امسال در آستانه مزایده قرار گرفت؛‌ تصمیمی که مدتی بعد از اعلام، شرکت آینده پویا‌، سرمایه‌گذار بانک ملی از آن منصرف شد.

۱۶ مهرماه ۶ ماه می‌شود که مصطفی سعیدی ۱۶ سکان کارخانه به گِل نشسته چوب و کاغذ مازندران را در دست گرفته است. وی در گفت‌وگویی که دو ماه از حضورش در کارخانه با خبرگزاری تسنیم انجام داد چشم‌انداز فعالیت کارخانه در یک سال آتی را در صورت حمایت‌های دولت روشن ارزیابی کرد و از توانایی تأمین کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه کشور برای سال آینده خبر داد.

سعیدی در این گفت‌وگو از تحولاتی مثبت برای ورود کارخانه به شرایط سود‌ ده خبر داد از جمله خروج از ماده ۱۴۱ و عرضه سهام کارخانه در بازار بورس. همچنین وی خوشبینانه به تعامل با سازمان جنگل‌ها برای استفاده از چوب‌های بر زمین ریخته درختان مازندران و مطالبه ۲۵۰ میلیاردی سال‌های گذشته این کارخانه از سازمان امیدوار بود. موضوعی که هنوز بعد از گذشت چهار ماه از توافقات اولیه هنوز خبری از آن نیست. خبرگزاری تسنیم برای پیگیری وعده‌های مدیر کارخانه مازندران در خصوص تأمین کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه کشور پس از چهار ماه دوباره با وی گفت‌وگو کرده است.

سعیدی در این گفت‌وگو می‌گوید، متأسفانه برخی مصوبات دولتی که به حمایت از کارخانه نیز منجر می‌شود، تنها روی کاغذ اعتبار دارد و اجرایی نشده است. در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که تولید چاپ و تحریر رونق پیدا کند. این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

قرار بود خرداد ماه سهام شرکت چوب و کاغذ مازندران در بورس عرضه شود و مقدمات کار نیز طی شده بود، چرا تاکنون این اتفاق نیفتاده است؟

بله، ما مقدمات اجرایی کار را طی کرده بودیم، مشکلاتی وجود داشت که اکنون برطرف شده و طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده سهام شرکت در بازار بورس عرضه خواهد شد.

طبق قانون سهام شرکت‌هایی در بورس عرضه می‌شود که طی دو سال گذشته سودده بوده باشند، اما ما طی دو سال گذشته سود ده نبودیم، با توجه به مذاکراتی که با فرابورس داشتیم، و مستنداتی که دال بر خروج از ماده ۱۴۱ ارائه کردیم، قرار شد که با ارائه گزارش‌های مالی و بازرگانی لازم بتوانیم در بورس عرضه شویم.

حدود پنج ماه است که شما سکان مدیریت کارخانه مازندران را بر عهده گرفته‌اید، مهم‌ترین نیاز کشور به کاغذ در سال‌های اخیر به ویژه در امسال کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه است، شما در گفت‌وگوی اولتان با تسنیم در همان روزهای نخست حضور در کارخانه مازندران وعده داده بودید که به زودی تولید چاپ و تحریر با تکان‌های بیشتری مواجه خواهد شد، اکنون سه ماه از آن گفت‌وگو می‌گذرد، وضعیت عرضه و تولید کاغذ چاپ و تحریر اکنون چگونه است؟

ما در ارتباط با چاپ و تحریر به دلیل نوسانات بازار و مشکلاتی که وجود دارد، از جمله واردات چاپ و تحریر با ارز ۴۲۰۰ تومانی‌، هنوز به ثبات نرسیده‌ایم، بر همین اساس همچنان اولویت ما بر تولید کاغذ فلوتینگ است و البته بر اساس نیاز بازار و سفارشات به تولید چاپ و تحریر نیز می‌پردازیم.

در زمینه جذب سفارشات جلسات متعددی با آموزش و پرورش وشرکت‌های زیرمجموعه آن داشتیم که بتوانیم کاغذهای چاپ و تحریر مورد نیاز کتاب‌های درسی را تولید کنیم، فعلاً در حال مذاکره برای سفارش ۴۰ هزار تن کاغذ مورد نیاز آموزش و پرورش برای سال آینده هستیم.

 گویا جلساتی نیز با مدیران و رؤسای اتحادیه‌های صنفی چاپ و نشر که بزرگترین مصرف‌کنندگان کاغذ چاپ و تحریر در کشور هستند، داشته‌اید، در این زمینه به تفاهماتی رسیدید یا خیر؟

 سیاست کارخانه از زمانی که وارد آن شدم این بود که بتوانیم با تشکل‌ها و اتحادیه‌هایی که مصرف‌کننده واقعی ما هستند و شرکت‌های چاپ و نشر وارد مذاکره شویم و بتوانیم به تفاهمی برسیم که تولید یک سال و دو سال یا شش ماهه را بر اساس تقاضای آنها ببنیدم، اگر تولید یکسال ما در کاغذ چاپ و تحریر سالی ۹۰ هزار تن است، ۴۰ هزار تن برای آموزش و پرورش و مابقی برای واحدهای مصرف‌کننده تولید شود. به عبارت دیگر تولید ما هدفدار باشد.

 الان وضعیت تولید چگونه است؟

اکنون روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن تولید کاغذ چاپ و تحریر داریم و قیمت آن نیز بین ۸ تا ۱۰ هزار تن است.

تأکید سرمایه‌گذار کارخانه چوب و کاغذ مازندران و انتظار عمومی این است که کارخانه به تولید چاپ و تحریر بهای بیشتری بدهد و شما نیز در ابتدای حضورتان در کارخانه این هدف را دنبال کردید، چرا تاکنون نتوانسته‌ایم به وضعیتی برسیم که با افزایش تولید در این زمینه روبه‌رو باشیم؟

ما نیز تابع شرایط روز هستیم، به دلیل نوسانات نرخ ارز موارد اولیه وارداتی تحت‌الشعاع شرایط قرار می‌گیرد، برای نمونه قیمت چوب‌های وارداتی با قیمت ارز هماهنگ است، از سوی دیگر به دلیل وضعیت کرونا حجم گسترده‌ای از تقاضا در بازار چاپ و تحریر کاهش پیدا کرده است، ماموریت اول من این است که در این شرایط مجموعه را سرپا نگه دارم و بتوانیم هزینه‌های جاری و حقوق‌ها را پرداخت کنیم، در الویت دوم بتوانیم شرایطی فراهم کنیم و شوکی به بازار دهیم، ما باید مدیریت کنیم که تابع شرایط بازار باشیم و مشکل خاصی از بابت تولید و توزیع نداشته باشیم.

برای نمونه کارخانه ۱۰ روز پیش برای تهیه چوب وارداتی با قیمتی توافق کرد؛ اما پای قرارداد که رسیدیم فروشنده گفت به دلیل تغییر نرخ ارز من به قیمت قبلی چوب را نمی‌فروشم. ازاین دست اتفاقات تاثیر بسیاری روی روند کار می‌گذارد.

مطالبه کارخانه از سازمان جنگل‌ها و مراتع به کجا رسیدی؟ توانستید این مبلغ بالغ بر ۲۰۰ میلیارد را تسویه کنید؟

مطالبات از سازمان جنگل‌ها با روند خوبی در حال پیگیری است، قرار است با هماهنگی استاندار مازندران بتوانیم جلسه‌ای با وزیر جهاد و کشاورزی داشته باشیم و تکلیف مطالبات را بعد از ۹ سال مشخص کنیم.

برخی مطالبات چند ساله کارخانه از جمله حق برداشت چوب‌های خشک‌شده و ریخته از جنگل‌ها و حمایت‌های دولتی را نیز پیگیری می‌کردید آنها به کجا رسید؟

ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مصوباتی را در جهت حمایت از چوب و کاغذ مازندران دارد که متاسفانه تاکنون اجرایی نشده است، قرار بود ۱۰۰ میلیارد برای واردات چوب و ۱۰۰ میلیارد نقدینگی در اختیار ما بگذارند که این موارد هیچ‌کدام محقق نشده و تنها روی کاغذ باقی مانده است.

در زمینه برداشت چوب‌های ریخته در جنگل نیز علی‌رغم اینکه هم مصوبه داشتیم هم نامه استاندار این امر تاکنون محقق نشده است. از طرف دیگر ما پیشنهاد دادیم با توجه به اینکه مطالباتی از شما داریم، به جای این مطالبات به ما چوب دهید که آن هم محقق نشد. وقتی قرار است حمایتی از تولید نشود، هیچ اقدامی انجام نمی‌شود. جالب اینجا است افراد غیرکارشناس و غیرمعتبر از این چوب‌ها استفاده می‌کنند و به ما می‌فروشند.

با توجه به وضعیت بازار کاغذهای وارداتی و عدم تخصیص ارز دولتی به کاغذ فرهنگی، ناشران و چاپخانه‌داران برای سال آینده می‌توانند مشتریان بالفعل کاغذهای مازندران باشند، در این زمینه با وزارت ارشاد مذاکره‌ای داشته‌اید؟

ما چندین مذاکره با برخی از مدیران وزارت ارشاد داشته‌ایم، ‌درصدد هستیم تا جلسه‌ای نیز با وزیر ارشاد داشته باشیم و به تفاهمی در زمینه تولید کاغذ مطبوعات برسیم.

ما تابع شرایط ارز هستیم، زمانی می‌توانیم چاپ و تحریر تولید کنیم که بتوانیم مواد اولیه را به قیمت متعادل و ارزانی تهیه کنیم تا بتوانیم با محصول هندی و اندونزی رقابت کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها