|
کدخبر: 116753

طراحی نرم افزار فوق مدرن در نیروگاه شهید رجایی

نرم افزار سیمولاتور آموزشی سیستم کنترل توربین واحدهای بخاری نیروگاه شهید رجایی،طراحی و آماده بهره برداری شد.

صنعت طراحی نرم افزار فوق مدرن در نیروگاه شهید رجایی

سهیل رحیمی مدیر امور بهره برداری نیروگاه بخار دراین باره توضیح داد: ضرورت افزایش پایداری واحدها به ویژه در فصل پرمصرف تابستان، انگیزه ای شد تا یکی از متخصصان حوزه بهره برداری نیروگاه بخار برای کاهش ریسک ها و خطاهای انسانی در بهره برداری واحدهای بخاری، اقدام به طراحی نرم افزار سیمولاتوری برای ارتقای مداوم مهارت کارکنان در سیستم کنترل( EHC )توربین این واحدها نماید.

رحیمی افزود: این شبیه ساز تمرینی که با استفاده از نرم افزار «جاوا اسکریپت» از سوی «امین اله حیدری» از کارکنان امور بهره برداری نیروگاه بخار طراحی شده است، قابلیت انجام مانور در فعالیت های شات دان واحد، راه اندازی و دور دادن توربین، والو ترانسفر، کاهش یا افزایش بار واحد و ... را دارد؛ از این روی، کارکنان این حوزه می توانند برای ارتقای آمادگی ها و مهارت های لازم، با بهره گیری از این نرم افزار، به انجام مانورهای مختلف بهره برداری در این محیط بپردازند.

مدیر امور بهره برداری نیروگاه بخار ادامه داد: افزایش مهارت کارکنان بهره برداری نیروگاه بخار با استفاده از انجام مانورهای مجازی، کاهش هزینه های ناشی از خروج واحدها به دلیل خطای انسانی و ...، از اهداف طراحی و راه اندازی نرم افزار شبیه ساز برای آموزش سیستم کنترل توربین است.

رحیمی افزود: داشتن ابزار مناسب وکسب دانش و تخصص لازم در فرآیند بهره برداری از واحدها، موجب کسب اطمینان از تولید برق پایدار می شود؛ از این روی بهره گیری از ظرفیت سیستم سیمولاتوری فوق می تواند با ایجاد زمینه لازم در افزایش مهارت های فنی متخصصان این حوزه، متضمن پایداری تولید برق در واحدها باشد.

 نیروگاه شهید رجایی با برخورداری از کارکنان متخصص و آموزش دیده، هر ساله شاهد موفقیت هایی در حوزه بهره برداری است؛ به طوری که واحدهای نیروگاه بخار در سال 98 ، تنها با 3 خروج اضطراری، در طی 28 سال گذشته، رکورد بی سابقه ای در این زمینه به دست آورده است.

 منبع: روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها