|
کدخبر: 94376

گسترش نیوز گزارش می دهد:

برخی از کسب و کارها ظرفیت ورود ندارند

رئیس اتاق اصناف تهران گفت: افرادی که قصد ورود به کسب و کارها را دارند می‌بایست با تحقیق صحیح و درست اقدام سرمایه‌گذاری کنند. چنان‌که برخی از افراد در ابتدای کار به دلیل شناخت نادرست از آن کسب وکار ورشکست شده و سرمایه‌ی خود را از دست داده‌اند.

گسترش‌نیوز: اشباع شدن بازار از ورود سرمایه‌گذاران به برخی از کسب و کارها تهدیدی برای آن صنف و سرمایه‌گذار به شمار می‌رود. چرا که لازمه ورود به بازار شناخت درست و صحیح از میزان فعالیت در آن بخش است. همچنین سرمایه‌گذاری در صنفی که بیشترین تعداد تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان را دارد جایی برای رشد و توسعه در آن حوزه باقی نمی‌گذارد.از این رو گفت‌وگویی با رئیس اتاق اصناف تهران و دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

nodefarahaniii.jpg

بیش از ۳ میلیون واحد صنفی در کشور

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران معتقد است تعداد واحدهای صنفی در کشور ما بیشتر از سایر کشورها هست به طوری که در بیشتر کشورهای دنیا به ازای ۱۰۰ تا ۱۵۰ خانوار یک واحد صنفی پیش‌بینی می‌کنند و این در کشور ما به ازای هر ۲۵ تا ۲۸ نفر است که به همین دلیل هم‌اکنون شاهد بیش از سه میلیون واحد صنفی در کشور هستیم.

وی در ارتباط با علت وجود واحدهای صنفی زیاد در کشور گفت: به دلیل دریافت آسان پروانه کسب در کشور افرادی نظیر بازنشستگان و دیگر افرادی که به شغل دیگری نیز دارند اقدام به درخواست پروانه کسب می‌کنند و قانونی برای جلوگیری از ورود افراد به کسب و کار را نداریم. در صورت واجد شرایط بودن و ارائه مدارک، به آنها پروانه کسب داده می‌شود.

نوده فراهانی تصریح کرد: افرادی که قصد ورود به کسب و کارها را دارند می‌بایست با تحقیق صحیح و درست اقدام سرمایه‌گذاری کنند. چنان‌که برخی از افراد در ابتدای کار به دلیل شناخت نادرست از آن کسب وکار ورشکست شده و سرمایه‌ی خود را از دست داده‌اند.

دریافت مجوز واحد صفی به سرعت انجام می‌گیرد

وی درباره اینکه ممکن است برخی افراد برای دریافت مجوز یک واحد صنفی یک تا دو سال معطل ‌بمانند گفت: دریافت مجوز در صورت آماده بودن اسناد و مدارک به سرعت انجام می‌پذیرد و مشکل این افراد کامل نبودن مدارک است که دریافت مجوز را به تاخیر می‌اندازد.

امیرحسین کاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در رابطه اشباع مشاغل گفت: با توجه به اشباع سرمایه‌گذاری در برخی بخش‌ها نیاز است تا در امر تسهیل و تسریع صدور مجوز در فعالیت‌های اقتصادی اقدام شود.

سرمایه‌گذاران در بخش لوله و پروفیل فولادی وارد نشوند

وی با اشاره به کمبود مواد اولیه واحدهای تولید‌کننده لوله و پروفیل اظهارکرد: تعداد واحدهای تولید‌کننده لوله و پروفیل درحال‌حاضر اشباع شده است و سرمایه‌گذاران نباید در این بخش ورود پیدا کنند. درحال‌حاضر نیز این واحدها به دلیل کمبود مواد اولیه مشکلات دارند و در صورتی که صادرات صورت نگیرد تنها توانایی فعالیت با ۲۰ تا ۳۰ درصد از توان خود را دارند.

وی با اشاره به جنگ‌اقتصادی علیه کشورمان افزود: صدور مجوز کسب و کار درحال‌حاضر نباید مشکلی بر مشکلات قبلی ما با توجه به تحریم‌ها و عدم رونق اقتصادی ایجاد کند.

هدایت سرمایه‌گذاران به کسب و کارهای مورد نیاز کشور

کاوه افزود: مجوزهای کسب و کار باید گامی در جهت هدایت و راهنمایی سرمایه‌گذاران به سمت کسب و کارهایی که نیاز به آنها وجود دارد باشد و به نحوی نباشد که سرمایه‌گذار را از سرمایه‌گذاری در آن بخش پشیمان کند.

وی ادامه داد: دولت در هنگام صدور مجوز باید در کنار سرمایه‌‌گذار به عنوان مشاور باشد که زمینه کسب و کار را فراهم کرده و با پشتیبانی از وی سوددهی آن را نیز تضمین کند.

کاوه یکی از مشکلات دیگر در امر کسب و کارها را فرآیند بوروکراسی دانست و تصریح کرد: در تمام دنیا برای صدور مجوز یک تا دو روز زمان صرف می‌شود اما در کشور ما با توجه به مجوز از نهادهای مختلف یک تا دو سال زمان می‌برد و این در حالی است که قوانین و سیاست‌گذاری‌های اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ قانون اساسی به امر تسهیل و تسریع در امر صدور بر مجوزهای فعالیت‌ اقتصادی تاکید دارند و این موضوع از سوی مجلس، دولت و شورای نگهبان لازم‌الاجرا است.

در نظر گرفتن تمهیدات مناسب توسط دولت

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی از مسئولان در خواست کرد تا با ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی نسبت به آشنایی و ورود سرمایه‌گذاران به کسب و کارهای مختلف اقدام کنند. به عنوان مثال وقتی که بیان می‌شود که بازار لوله و پروفیل اشباع است دولت باید از پذیرش، تقاضا و صدور مجوز امتناع کند.

وی یکی دیگر از مشکلات را تعدد مجوزها دانست و افزود: تعداد زیادی از مجوزهایی که از سوی مراکز مختلف صادر می‌شود غیرضروری هستند و ما خواهان آن هستیم که در صدور مجوزها نیز تسهیل و تسریع شده و مقررات زائد در صدور مجوزها حذف و هدفمند شود به نحوی که سودآوری سرمایه‌گذار تضمین و ریسک آن نیز کاهش یابد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها