|
کدخبر: 57668

گفت‌و‌گوی اختصاصی گسترش‌نیوز؛

سرقینی: عوارض چندان بازدارنده نیست

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در ایران روال صادرات سنگ به عکس عمل می‌شود، سنگ با کیفیت خوب و ممتاز صادر می‌شود و سنگ‌بر‌های داخل نمی‌توانند با سنگ‌برهای چینی رقابت کنند.

گسترش‌نیوز : معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات مواد معدنی با کیفیت به عنوان یکی از معضلات معادن و صنایع معدنی ایران گفت: در تمام جلسات گفتیم مخالف صادرات سنگ ساختمانی بریده نشده نیستیم.

بیشتر بخوانید:

وزیر صمت در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز: فرآوری سنگ معدنی مصداق اقتصاد مقاومتی است

سرقینی در ادامه اظهار کرد: در تمام دنیا همزمان هم صادرات سنگ‌های بریده شده دارند و هم صادرات سنگ تزئینی خام دارند اما نکته مهم این در این صادرات این است که سنگ‌های باکیفیت خوب را به سمت صنایع داخلی روانه می‌کنند و سنگ‌های با کیفیت پایین‌تر را صادر می‌کنند.

بیشتر بخوانید؛

گفت‌وگوی اختصاصی گستر‌ش‌نیوز با وزیر صمت؛ برای ساخت واگن‌های باری مشکل نقدینگی وجود دارد

sargheyni.jpg

وی با بیان اینکه‌ در ایران این روال به عکس عمل می‌شود، گفت: سنگ با کیفیت خوب و ممتاز صادر می‌شود و سنگ‌بر‌های داخل نمی‌توانند با سنگ‌برهای چینی رقابت کنند. سنگ‌برهای چینی سنگ با کیفیت را از ایران خریده و با فناوری پیشرفته خود محصولات با کیفیتی تولید می‌کند و در بازار عرضه می‌کند و سنگ‌بر‌های ایرانی علی‌رغم داشتن منابع با کیفیت سنگی، مجبورند با سنگ‌های درجه دو محصولات خود را تولید کنند لذا سنگ‌بر‌های داخلی نمی‌توانند با نمونه‌های با کیفیت چینی در بازار رقابت کنند.

بیشتر بخوانید:

رئیس خانه معدن ایران در گفت‌و‌گوی اختصاصی با گسترش‌نیوز پاسخ می‌دهد؛ سیمان تاجیکستان رقیب ایران می‌شود؟

چیدمان صادرات سنگی تغییر کند

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه افزود: علاوه بر موارد گفته‌شده تعرفه‌هایی که برای واردات توسط کشور‌ها در نظر گرفته‌ می‌شود و موانع تحریمی‌ قدرت ایران را در این رقابت پایین می‌آورد. صاحبان صنایع و معادل ایران به خاطر تحریم‌ها مشکلات بسیاری دارند. در تمام بازار‌های دنیا برای واردات اقلام فرآوری شده، تعرفه بالا می‌گذارند و برای واردات مواد خام تعرفه پایین‌ می‌گذارند. دلیل آن این است که می‌خواهند ارزش افزوده در داخل کشور باشد و بیرون از مرز‌ها نرود. ما نیازمند این هستیم که اقلام درجه یک سنگی در داخل و در صنایع ایران فراوری شود و اقلام درجه دو صادر شود.

بیشتر بخوانید

اختصاصی گسترش‌نیوز از نشست ویژه ایمیدرو؛ عظیمیان: یک دست صدا ندارد

عوارض چندان بازدارنده نیست

وی در پاسخ به این پرسش که آیا راهکاری برای مدیریت موضوع صادرات سنگ‌آهن در نظر گرفته شده‌است، گفت: ما برای حفظ سنگ‌آهن با کیفیت برای صادرات عوارض وضع کردیم البته این عوارض چندان بازدارنده نیست این عوارض برای امسال یعنی سال۹۸ حدود ۸ درصد و برای آینده یعنی سال ۹۹ در حدود ۱۰ درصد تعیین شده است. مرجع تعیین عوارض وزارت صمت نیست. به شکل کلی وزارت صمت پیشنهاد می‌کند، شورای اقتصاد با درنظر گرفتن جمیع جهات تصویب می‌کند. ما اگر بتوانیم تعرفه سنگین‌تری برای صادرات سنگ خام بگذاریم، طبیعتا صادرات جاذبه صادراتی خود را از دست می‌دهد و فرآوری آن رونق می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

وزیر صمت در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز: فرآوری سنگ معدنی مصداق اقتصاد مقاومتی است

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها